سفیر بولیوی تاکید کرد؛

کشورهای غربی با ادعای حقوق بشر قصد دخالت در امور داخلی ایران را دارند

تاریخ انتشار:

خانم رومینا گوادالوپه پرز راموس با اظهار شگفتی از ظرفیت­های دانشگاه ادیان و مذاهب، حضور در این دانشگاه را مایه افتخار خود دانست.

سفیر کشور بولیوی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، خانم رومینا پرز راموس سفیر کشور بولیوی با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب با حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب دیدار و گفت‌وگو کرد.

خانم رومینا پرز راموس در این دیدار ضمن ابراز تمایل به آغاز همکاری‌ها با دانشگاه ادیان و مذاهب و دعوت از حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن برای سخنرانی در جمع سفرای آمریکای جنوبی گفت: بنده با دانشگاه‌های ایران همکاری دارم و امیدوارم همکاری با دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در تداوم همکاری‌ها با ایران نقش‌آفرین باشد.

ریاست دانشگاه نیز با اشاره به خوش سلیقگی دولت بولیوی در انتخاب بانویی با سابقه و دنیا دیده به عنوان سفیر این کشور در جمهوری اسلامی ایران گفت: من زندگی­نامه شما را مطالعه کرده‌­ام و از این­که بولیوی چنین شخصیت مهم و دانشمندی را به عنوان سفیر خود به ایران فرستاده از دولت شما متشکرم.

 رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: رابطه بنده با سفرای دیگر کشورهای خارجی مانند کشورهای اروپایی و آسیایی و مهمتر از آن کشورهای آمریکای جنوبی بسیار خوب و در حدود ۴۲ سفر به این کشورها داشته‌ام. آمریکای جنوبی مظلوم‌ترین منطقه جهان است. در ذهن ما کرده بودن که این کشورها تمدن ندارند و این کشورها هویت ندارند. بعدها متوجه شدیم که قاره آمریکا جزو بزرگترین تمدن‌های بشری هستند. بنده به اکثر این کشورها سفر کرده‌ام و در حدود ۶۰۰ سفر خارجی داشته‌ام.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود؛ ما در این دانشگاه رشته‌های مختلفی داریم و در خصوص زنان دانشکده زن و خانواده ما در ایران تنها دانشکده در خصوص زنان است. دانشگاه ادیان و مذاهب توجه ویژه­ای به مسئله زنان دارد و به همین دلیل دانشکده مطالعات زنان را تاسیس کرده است. البته اگر همه دانشگاه را نیز به زنان اختصاص دهیم کم است. مقوله زن بسیار مهم است و نزدیک به ۴ میلیارد جمعیت زمین زن هستند. بشریت هنوز به فهم متقابلی از زنان نرسیده اند. در برخی از کشورها از زن به عنوان کالا استفاده می‌شود یا به عنوان تفاخر و یا تفریح از زنان استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: ما با زنان و اشتغال زنان هنوز در جهان به یک نقطه مشترک نرسیده‌ایم. و این مقوله پیچیده شده است. ما در اسلام الگوی جامعی درباره زن داریم. اما در همین عمل به اسلام نیز نگاه‌های متفاوتی درباره زن وجود داشته و افراط و تفریط وجود دارد. شما از مسائل و اتفاقاتی که در اینجا می‌افتد مطلع هستید و اخبار بین سفرای کشورها تبادل می‌شود و می‌دانید که در ایران و کشورهای دیگر چه خبر است.بنابراین عرایض بنده را خوب متوجه می‌شوید. وی با اشاره به مسائلی که در ماه­ های اخیر درباره حجاب در جریان بوده است، این اتفاقات را حاصل بدخواهی دشمنان و افراط و تفریط داخلی­ ها دانست.

در ادامه خانم رومینا پرز راموس ضمن تشکر از ریاست محترم دانشگاه ادیان مذاهب گفت: هر قبیله و جامعه‌ای سنت‌ها، مسائل و اعتقادات مربوط به خودش را دارد و وقتی راجع‌به جمهوری اسلامی صحبت می‌کنیم که بر اساس رفراندوم اکثریت مردم به آن رأی داده‌اند. پس طبیعتا قوانین این کشور را قبول دارند و هیچ کشوری نمی‌تواند بگوید که چرا این جامعه این‌گونه اداره می‌شود. این مسئله بخش مهمی از استقلال کشورها را نشان می‌دهد. اما می‌بینیم که کشورهای امپریالیستی دخالت می‌کنند.

خانم رومینا گوادالوپه پرز راموس نیز با اظهار شگفتی از ظرفیت­های دانشگاه ادیان و مذاهب، حضور در این دانشگاه را مایه افتخار خود دانست. وی درباره مسائل جاری مربوط به زنان گفت: ما می­بینیم که کشورهای غربی با ادعای حقوق بشر قصد دخالت در امور داخلی ایران را دارند در حالی­که همان کشورها تحریم­های زیادی در زمینه غذا و دارو بر مردم ایران تحمیل کرده­اند و این نشانگر دورویی غربی­ هاست.

رفتار دوگانه آنها در جایی دیده می‌شود که آنها به صورت دخالت‌های فرهنگی یا به‌صورت غذایی در کشورها دخالت می‌کنند. آنها اجازه چنین دخالت‌هایی را ندارند. ما باید به عقاید و نظرات دیگران احترام بگذاریم.

وی درباره اتفاقاتی اخیر ایران گفت: نمی‌دانم در جریان هستید یا نه؟ در بولیوی من را احضار کردند در خصوص سوء تعبیری که رسانه‌ها کرده بودند درباره سخنان من درباره اعتراضات در ایران. من آن چیزی که در ایران می‌بینم چیزی است که یک جنگ ترکیبی در ایران صورت گرفته و در حال وقوع است. بنده در مورد زنان صحبتی نکرده بودم. ولی در رسانه‌ها اینطور تعبیر کرده بودند که خانم سفیر اعتراضات را محکوم می‌کند. این مسئله سروصدای زیادی ایجاد کرد. زیرا من در مقام ریاست زنان پارلمانی کل کشورهای امریکای از کانادا تا آرژانتین هستم. چیزی که اتفاق می‌افتد این است که هر کشوری سیاست‌های مربوط به خودش را دارد و باید به آن احترام گذاشته شود. مثلا در کشور ما قانون به این صورت است که در حدود ۵۰ درصد از پارلمان را زن‌ها تشکیل می‌دهند و باید به آن احترام گذاشت. در ایران نیز زن‌ها به دانشگاه می‌روند و فعال هستند و دولت ایران باید تصمیم بگیرد که چه قوانینی را اجرا کند.

در ادامه دیدار ریاست محترم دانشگاه از ایشان خواست تا کمی هم درباره اقتصاد بولیوی صحبت کنند. و از ایشان پرسید وضع اقتصادی بولیوی چگونه است.؟

وی گفت: از زمانی که آقای مورالس آمدند، یعنی از سال ۲۰۰۶ وضعیت بسیار تفاوت کرد. زیرا قبل از ایشان ما به صندوق بین الملل پول بدهکار بودیم و همچنین از سمت امریکا به این کشور دیکته می شد تا ما نتوانیم پیشرفت کنیم. وی توضیح داد که تا قبل از دولت مورالس، معادن و ذخایر طبیعی سرشار این کشور در دست شرکت­های چند ملیتی بود و تنها 20 درصد از سود استخراج و صادرات محصولات در اختیار بولیوی قرار می­گرفت.بولیوی دارای ثروت‌های بسیاری دارد و معادن لیتیوم در حال حاضر بسیار فعال هستند و قبل‌تر دیگر معادن مانند معدن طلا فعال بودند. اتفاقی که افتاد این بود که این معادن صنعتی سازی نشده بودند. با آمدن آقای مورالس ما توانستیم این صنایع را ملی سازی کنیم و به سمت صنعتی کردن این محصولات برویم و از خام فروشی آن جلوگیری کنیم.

همچنین باید بدانید که این کشور حدود ۱۱ میلیون نفر جمعیت دارد ولی در انتخابات آتی تصمیم داریم که یک سرشماری مجدد داشته باشیم. ما تنوع قومی و فرهنگی بسیاری داریم. ۳۶ قوم در این کشور زندگی می‌کنند و دو تا از بزرگترین آنها را می‌توانیم آیمارا و کشوا را نام ببریم. اگر بخواهم توضیح بدهم آیمارا بزرگترین تمدن پیش از اینکاها در این سرزمین بوده‌اند. ما در کنار ایران جزو ۱۰ تمدن برتر دنیا هستیم. تمدن ایران، عراق و چین در آسیا، تمدن مصر در آفریقا، تمدن یونان و روم در اروپا و باقی تمدن­ها همگی در قاره آمریکا خصوصا آمریکای جنوبی وجود داشته­ اند. با این حال کشورهایی که خودشان تمدنی نداشتند دست به استعمار این مناطق زدند و با تکیه بر سرمایه­ هایی که از این کشورها بردند وارد عصر جدید خود شدند.

سفیر بولیوی با تایید این سخنان گفت: کارشناسان معتقدند اگر ثروتی که اسپانیا از بولیوی تاراج کرده است وجود داشت، می­شد بر روی اقیانوس یک پل درست کرد و بولیوی را به اسپانیا وصل کرد.

وی همچنین از دانشگاه ادیان و مذاهب برای همکاری علمی با دانشگاه کاتولیک لاپاز دعوت کرد.

350a4505
350a4505
350a4572
350a4675-2
350a4871
350a4911

مطالب مشابه