مدیر گروه مدیریت رسانه دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه:

کاربردی شدن پایان‌نامه‌ها از اهداف راهبردی گروه مدیریت رسانه است

تاریخ انتشار:

مدیر گروه مدیریت رسانه دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه با بیان اینکه ارائه پایان‌نامه به شیوه‌های مرسوم با نیازهای جامعه فاصله زیادی دارد بر ضرورت کاربردی شدن پایان‌نامه‌های دانشجویان تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از دانشکده رسانه و ارتباطات؛ دکتر سید مرتضی اسماعیلی طبا، مدیر گروه مدیریت رسانه دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه با تاکید بر لزوم کاربردی شدن پایان‌نامه‌ها و تولیدات پژوهشی دانشجویان اظهار کرد: ارائه پایان‌نامه به شیوه‌های مرسوم و رایج فاصله زیادی با نیازهای جامعه دارد.

وی در ادامه تحلیل استراتژیک و سواد رسانه‌ای را از موضوعات کاربردی دانست و افزود: تحلیل استراتژیک در واقع با رصد دائمی تغییرات محیطی نظیر مخاطبان و رقبا و سایر شرایط پیرامونی تاثیر گذار، می‌گوید یک سازمان رسانه‌ای در چه وضعی است و باید برای رسیدن به وضعیت مطلوب و ایده آل چه اقداماتی را انجام دهد.

مدیر گروه مدیریت رسانه دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه افزود: یکی از کارهایی که در گروه مدیریت رسانه دنبال می‌شود تشویق دانشجویان عراقی به تحلیل استراتژیک سازمان‌های رسانه‌ای کشور عراق است؛ البته در ایران هم چون کارهای کمی در این زمینه انجام شده لازم است سازمان‌های رسانه‌ای برای رسیدن به وضعیت مطلوب تحلیل استراتژیک شوند.

اسماعیلی طبا عنوان کرد: دانشجویی از مدیران شبکه تلویزیونی المسار عراق، موضوع بررسی و تحلیل استراتژیک این شبکه تلویزیونی را برای رساله خود انتخاب کرد در نهایت با تحلیل وضع موجود یعنی نقاط ضعف و قوت و فرصت و تهدید برای رفع وضعیت بحرانی که این شبکه تلویزیونی با آن درگیر بود، حدود سی استراتژی به مدیران این شبکه پیشنهاد شد که با استقبال و تشکر ریاست این شبکه روبرو شد.در حال حاضر چند رساله با موضوع استراتژی های رسانه ای در دست تدوین است که امیدواریم بتوانیم تحلیل استراتژیک سایر سازمان های مهم رسانه ای عراق را هم در دستور کار قرار دهیم.

وی در ادامه اهمیت موضوع سواد رسانه‌ای را به عنوان یک مهارت ضروری مردم و خانواده ها مورد توجه قرار داد و گفت: موضوعات جدید و مبتلابه چون سواد رسانه را دو سال پیش برای اولین بار مطرح کردیم که در ابتدا از سوی دانشجویان و اساتید عراقی استقبال نشد چون در عراق سابقه نداشت ولی به تدریج توانستیم این موضوع را جا بیندازیم و هم اینک چندین پایان نامه با موضوع سواد رسانه ای در دانشکده رسانه در حال تدوین است و بنا داریم در حد امکان در استان های مختلف عراق با اندازه گیری سطح سواد رسانه ای آن منطقه ، رابطه سطح سواد رسانه ای را با متغیرهای اجتماعی و سیاسی و فرهنگی بررسی کنیم که نتایج آن می تواند برای مسئولان مربوطه مفید باشد.

مدیر گروه مدیریت رسانه گفت: قصد داریم در گروه به سمت موضوعاتی برویم که با مدیریت رسانه سنخیت بیشتری داشته باشند و مبتلا به جامعه عراق بوده و نتایج تحقیق به حل مشکلات جامعه و سازمان های رسانه ای منجر شود.

وی در ادامه با بیان اینکه تا پیش از این دانشجویان عراقی‌ در روش تحقیق عمدتا از روش های کمی استفاده می‌کردند در حالی که بسیاری‌ از موضوعات رسانه، روش های کیفی را نیز می طلبد ، گفت: فیلم سینمایی «مسئله الکبری »تولید کشور عراق که به مسئله اشغال عراق در یکصد سال پیش و نهضت مردم عراق به رهبری روحانیت می پردازد، برای اولین بار به روش کیفی تحلیل نشانه‌ شناسی شد که نتایج جالبی از آن به دست آمد.

اسماعیلی طبا افزود: با تدبیر ریاست محترم دانشکده، ترکیب اعضای گروه به نحوی است که هم اساتید رسانه و ارتباطات و هم اساتید روش تحقیق و هم اساتیدی که به زبان عربی و نیز شرایط اجتماعی فرهنگی و رسانه ای عراق مسلط هستند در جلسات گروه حضور دارند و عناوین و پروپوزال ها را با دقت بررسی می نمایند.

وی گفت: اینکه موضوعات جدیدی مانند سواد رسانه‌ای و تحلیل استراتژیک سازمان‌های رسانه‌ای و روش نشانه‌شناسی و تحلیل گفتمان در عراق بیشتر از گذشته مطرح شده است، یک توفیق بزرگ برای دانشگاه ادیان و مذاهب است که توانسته بر حوزه پژوهشی رسانه‌ای عراق تاثیر گذار باشد.

مدیر گروه مدیریت رسانه در پایان با بیان اینکه کاربردی شدن پایان‌نامه‌ها از اهداف راهبردی گروه مدیریت رسانه است، گفت: در جلسات این گروه به دقت موضوعات بررسی و تصویب و از موضوعات تکراری جلوگیری می‌شود و هدف اصلی دانشکده این است که کیفیت کار و سطح علمی پایان نامه‌ها چه عراقی چه ایرانی و چه کشورهای دیگر بالا برود.

مطالب مشابه