دکتر سید حسن اسلامی اردکانی مطرح کرد؛

مسائل زیست ‌محیطی وارد گفت‌وگوهای میان‌ دینی شود

تاریخ انتشار:

ما سنت و تعالیم سرشاری در باب مسائل زیست‌محیطی داریم و می‌توانیم با آن‌ها به گونه‌ای مناسب و مثمر برخورد کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدحسن اسلامی‌اردکانی، استاد گروه دین‌پژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب در دهمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و شورای جهانی کلیساها مقاله خود را با موضوع «گفت‌وگوی میان‌ دینی و مسیر پیش رو: بازگشت به خود زمین» ارائه داد.
وی اظهار کرد: در حالی که ما عمیقاً به محیط طبیعی پیرامون خود وابسته هستیم، چنان رفتار می‌کنیم که گویی از آن مستقل هستیم و بدون آن می‌توانیم به حیات خود ادامه دهیم؛ در نتیجه با نگاه ابزارگرایانه خود به کره زمین مایه بحران زیست‌محیطی فعلی شده‌ایم. افزون بر آن،‌ برخی ادیان جهانی چون مسیحیت از سوی پاره‌ای محافل علمی مسئول این بحران قلمداد شده‌اند.

دکتر اسلامی‌اردکانی تأکید کرد: در مقام متفکران و رهبران دینی، وظیفه ما این است که دست به اقدام مناسبی بزنیم و این مسئله را بر سر میز گفت‌وگوی میان‌ دینی بیاوریم و بر آن پرتوی از تأمل و تفکر بیفکنیم.

وی افزود: در واقع، ما سنت و تعالیم سرشاری در باب مسائل زیست‌محیطی داریم و می‌توانیم با آن‌ها به گونه‌ای مناسب و مثمر برخورد کنیم.

این پژوهشگر به تبیین اخلاق زیست‌ محیطی اسلامی با تأکید بر فضایل دینی پرداخت و مبانی نظری و معرفتی اخلاق زیست ‌محیطی را بازگو کرد و ادامه داد: در گفت‌وگوی اصیل میان ‌دینی نمی‌توانیم و نباید دیدگاه‌ها یا رهیافت خود را بر طرف‌های گفت‌وگوی خود تحمیل کنیم. در عین حال، عمیقاً بر این باورم که می‌توانیم به یکدیگر کمک کنیم تا مصادیق و روش‌های تازه‌ای برای گفت‌وگوی میان‌دینی در این دوران پرآشوب پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: موضوع فراموش شده یا به حاشیه رانده شده در گفت‌وگوهای میان‌دینی به باور من، وضع زیست‌بوم ما و مشکلات فزاینده زیست‌ محیطی است. هرچند شاهد برخی دغدغه‌ها درباره اهمیت محیط زیست در زندگی خوب و زیست معنوی هستیم و گاه آن را اعلام داشته‌ایم، با این حال نکوشیده‌ایم توجهی فراگیر و معقول به آفریدگان طبیعی به خصوص زمین از منظر دینی داشته باشیم.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: این وظیفه ما است که به این جنبه از آموزه‌های دینی خود توجه کنیم و مسائل زیست‌محیطی را به شکلی جدی وارد گفت‌وگوهای میان ‌دینی خود کنیم و از منظر دینی به این چالش‌های مبرم و جدی بپردازیم.

شایان ذکر است، دهمین دور گفت‌وگوی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و شورای جهانی کلیساها با موضوع «بررسی بیش از بیست و پنج سال گفت‌وگو؛ نگاهی به گذشته، حال و چشم‌انداز آینده» (14 آذرماه) با حضور هیأت عالی رتبه‌ای از جمهوری اسلامی ایران در سوئیس آغاز شد. ریاست این هیأت ایرانی را حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی­‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی گفت‌وگوی ادیان به عهده دارد. در این نشست، نمایندگان مسیحی از کشورهای رومانی، اندونزی، آمریکا، نروژ، سوئیس و آفریقای جنوبی نیز شرکت دارند.

انتهای پیام/

مطالب مشابه