تشیع

نام کتاب: تشیع
مولف: هاینس هالم
ترجمه: محمد تقی اکبری
ناشر: ادیان
نوبت چاپ: اول
زبان: فارسی
تیراژ: 2000 نسخه
سال چاپ: 1385
تعداد صفحه: 401
قطع و نوع جلد: وزیری (شومیز)

معرفی:
کتاب تشیع از هاینس هالم، یکی از آثار معروف درباره تشیع در دنیای غرب است و سالهاست که مورد استفاده کسانی است که علاقه مند هستند ضمن یک جلد کتاب سیصد صفحه ای، مطالبی درباره مذهب تشیع، تاریخ و عقاید و فرقه های آن بدانند. هالم دانشمندی متوسط است که آثار دیگری هم دارد. وی در این کتاب بنا را بر آن گذاشته است تا مذهب شیعه را به اختصار از آغاز تا زمان خود دنبال کند. پروفسور هاینس هالم، اسلام‌ شناس و شیعه‌ شناس آلمانی، به ضرورت نگارش کتابی درباره تاریخ شیعه پی برده است. او این کتاب را در پنج فصل که شامل 34 بخش است به رشته تحریر درآورده است. او در مقدمه یاد آوری می‌ کند که از یک میلیارد مسلمان جهان فقط ده درصد پیرو مذهب شیعه‌ اند. به همین دلیل قبل از انقلاب اسلامی ایران به ندرت از مذهب شیعه در اروپا یا غرب صحبت می‌ شد و آشنایی با این مذهب به متخصصان منحصر می‌ شد. حوادث سیاسی در ایران و عراق و کشورهای عربی شرقی و اهمیت کشورهای نفت‌ خیز شرق نزدیک باعث علاقه‌ مندی بسیاری از مردم به شناخت دین اسلام به خصوص مذهب شیعه شده است. قدرت مذهب شیعه به دلیل طرفداری آن از مستضعفان و مبارزه با ظلم است. مذهب شیعه درصدد ارائه نمونه‌ ای برای عدالت‌ خواهی و رفع جور و ستم است تا روزی حضرت مهدی امام دوازدهم شیعیان جهان برای برپایی عدالت جهانی به پا خیزد. مسلمانان معتقدند که نظام‌ های سوسیالیستی و کاپیتالیستی نتوانسته و نمی‌ توانند مشکلات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی کشورهای اسلامی را حل کنند و باید نظامی بر اساس دستورات اسلام بر پا کنند.
نگارنده در آغاز این پژوهش، از منشا به وجود آمدن شیعه سخن می‌راند. به تصریح وی: “برای ذکر منشا گسترش جداگانه‌ی تشیع، اصطلاح انشعاب را بی‌تردید می‌توان به کار برد. امت صدر اسلام در اثنای مشاجره‌ای بر سر اقتدار واقعی و تعیین رهبر دینی سیاسی بر حق خویش (امام) گرفتار انشعاب شد. لکن، وقتی گروه عقب‌زده شده به ناچار، به موضع مخالف رانده شد، در اندک زمانی در آن ویژگی‌هایی خاص فراتر از علت اصلی این شکاف پدید آمد که عبارت بودند از: پیوندی خاص با اولیایشان که همان امامان بودند، سنن شرعی آنان که از امامان اقتباس کرده بودند، اعمال عبادی خاص در دین، اعیاد ویژه و زیارتگاه‌هایشان، رسوم مذهبی خاص و سرانجام روحانیتی که منحصر به شیعه است”. وی در ادامه از عقاید فرق مختلف شیعه اعم از شیعه‌ی امامیه یا دوازده امامی، شیعه‌ی غالی، اسماعیلیه یا هفت‌امامی و زیدیه، سخن می‌راند وی می‌افزاید: “تفاوت‌های موجود میان شیعیان و اکثریت مسلمانان سنیان چندان زیاد نیست که تشیع دوازده‌ امامی یا هفت امامی را بتوان دین‌های جداگانه‌ای به حساب آورد. از سوی دیگر معلوم نیست آیا گروه‌هایی مانند نصیریه (علویون) و دروزی‌ها و… را که شیعیان آنان را به عنوان غالی از خود رانده‌اند، بتوان متعلق به اسلام دانست”.