سفر علمی ـ فرهنگی دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب در سوریه و لبنان

تاریخ انتشار:

اردوی علمی آموزشی و فرهنگی گروه دانشجویان اعزامی دانشگاه ادیان و مذاهب به کشورهای سوریه و لبنان پایان یافت.

 این سفر که علاوه بر اهداف فرهنگی مذهبی با هدف محوری تقویت دانش و توان مکالمه زبان عربی دانشجویان شرکت کننده از 14تیر آغاز شده بود، در روز 7 مرداد و پس از 23 روز پایان یافت.

در این اردو که به گفته برگزارکنندگان بنا به توصیه ریاست دانشگاه انجام شد، پس از طی مراحلی مقدماتی و شناسایی دانشجویان برتر در رشته های مختلف، گروهی شامل 42 نفر از دانشجویان ممتاز دوره یکساله آموزش زبان عربی از رشته های مخنلف انتخاب و سفر خود را با ورود به سوریه آغاز کردند.

دیداری صمیمانه با حجة الاسلام والمسلمین حسینی نماینده مقام معظم رهبری در سوریه، سرآغاز برنامه های دانشجویان در این اردو بود. زیارت اماکن مقدسه و نیز حضور در مراسم جشن اعیاد شعبانیه در دفتر مقام معظم رهبری پایان بخش توقف چند ساعته دانشجویان در سوریه بود و این گروه پس از آن عازم بیروت پایتخت لبنان شدند.

اقامت 20 روزه این گروه که حوزه علمیه امام علی(ع) در کنار سفارت ایران در لبنان را به عنوان محل استقرار در اختیار داشتند شامل برنامه های مختلفی بود که از آن جمله می توان به برگزاری کلاس های قرائت متون سیاسی با حضور اساتید لبنانی در چند نوبت صبح و عصر و کارگاه قصه نویسی عربی در محل مستشاریه ایران در لبنان اشاره کرد. این گروه اعزامی همچنین تکلم دائم به عربی را در طول سفر در برنامه کاری خود داشتند.

اولین بازدید این دانشجویان از مجتمع امام موسی کاظم(ع) وابسته به حزب الله لبنان بود که بنا به گفته مسئولان وظیفه اصلی آن حفظ و پاسداری از آثار و ارزشهای حزب الله در مبارزه علیه رژیم اشغالگر قدس بود.

دیدار از دانشگاه سنت ژوزف بیروت یکی دیگر از برنامه های این گروه بود که شامل بازدید از بخش ادیان، کتابخانه ادیان، بخش آموزش زبان عربی، حضور در یکی از کلاسها و آشنایی با نحوه آموزش در بخش ادیان و زبان عربی بود که طی آن یکی از مسئولین این دانشگاه ضمن حضور در جمع دانشجویان، در سخنانی کوتاه درباره نحوه بحث و گفتگو در حوزه ادیان به صحبت پرداخت.

از دیگر برنامه های این سفر حضور و سخنرانی برخی شخصیتها در محل استقرار گروه بود که ضمن دیدار با گروه و ارائه برخی مباحث علمی، به سوالات دانشجویان نیز پاسخ دادند. از جمله این شخصیتها مسئول سایت های حزب الله، محمد علی شمس الدین شاعر معروف لبنانی و همچنین سمیر قنطار آزاده لبنانی بود که سی سال از عمر خود را در بند اسرائیل گذرانده بود. دیدار با یکی از مبارزان بحرینی که در لبنان به سر می برد از دیگر برنامه های این گروه بود که طی آن دانشجویان درباره اتفاقات اخیر بحرین با وی به پرسش و پاسخ پرداختند.

دیدار با دکتر غضنفر رکن آبادی سفیر ایران در لبنان از دیگر برنامه های این اردو بود که طی آن  مباحثی پیرامون فرق در لبنان و برخی حوادث سیاسی نظیر جایگاه ایران و حزب الله در منطقه مباحثی  مطرح شد. در پایان این دیدار نیز دکتر رکن آبادی یکی از تالیفاتش را به ریاست دانشگاه اهدا کرد.

اما یکی از مهمترین بخشهای این سفر، دیدار از مناطق جنوبی لبنان بود که بسیار مورد توجه دانشجویان واقع شد. بازدید از شهرهای جنوبی لبنان، حضور در مناطق مرزی لبنان با اسرائیل، بازدید از مناطق بازسازی شده جنگ 33روزه و نیز دیدار از مقبره شهدای قانا، دیدار از موزه حزب الله واقع در یکی از ارتفاعات مرزی با فلسطین اشغالی بخش دیگری از برنامه یک روزه سفر به جنوب لبنان بود که با استقبال دانشجویان روبرو شد.

حضور در مجلس اعلای شیعیان لبنان و نیز دیدار با علامه سید جعفر مرتضی عاملی یکی از علمای بنام لبنان از دیگر برنامه های این اردو بود که در این دیدارها علمای لبنان با تاکید بر ضرورت تحصیل علوم آل محمد(ص)، آموزش مکالمه عربی را در این راستا برای دانشجویان ضروری دانسته و از این اردو استقبال کردند.

شرکت در جشن نیمه شعبان در باغ زیتون سفارت ایران در بیروت به دعوت سفیر و با حضور برخی خانواده های ایرانی مقیم لبنان از دیگر بخش های این سفر بود که طی آن دو تن از اساتید گروه اعزامی به زبانهای انگلیسی، عربی، ترکی و فارسی در موضوع مهدویت برای مهمانان سخن گفتند که با استقبال شخص سفیر و تشویق مهمانان همراه شد.

به منظور آشنایی گروه با ادیان دیگر و قرار گرفتن در جریان افکار و عقائد آنان بازدید از کلیساها بخش دیگری از دستور کار این اردو بود که از آن جمله می توان به حضور در کلیسای ارتودکس در مرکز بیروت اشاره کرد که طی آن دانشجویان با روحانی کلیسا درباره عبادات و نیایش مسیحیان ارتودکس به پرسش و پاسخ پرداختند.

یکی دیگر از دیدارهای گروه در مستشاریه ایران دیدار با یکی از سران فرقه دروزی در لبنان بود که طی آن وی در سخنانی عقائد و نظرات دروزیان را برای دانشجویان تشریح کرد.

از برنامه های جنبی این سفر نیز می توان به بازدید از کتابفروشی های مهم و نیز حضور در برخی اماکن سیاحتی بیروت همچون تله کابین، غار، بیت الدین و بیت الأمین اشاره کرد.

در روزهای پایانی این سفر نیز گروه هنگام عزیمت به سوریه در شهر بعلبک از زیارتگاه سیده خوله دختر امام حسین(ع) دیدار کرده و پس از آن با حضور در یکی از مساجد بعلبک با شیخ محمد یزبک از اعضای مرکزی حزب الله دیدار کردند.

دیدار از قلعه تاریخی بعلبک، حضور در آرامگاه شهید سید عباس موسوی دبیر کل سابق حزب الله و نیز مقام شیث نبی(ع) آخرین برنامه گروه اعزامی در لبنان بود و پس از آن دانشجویان در راه بازگشت از خاک سوریه پس از زیارت حرم حضرت زینب و حضرت رقیه (س) با حضور در یکی از دانشگاه های دمشق با آیت الله نظام از علمای شیعه سوریه نیز دیدار و گفتگو کردند.