سفر علمی ـ فرهنگی به هند و مالزی

تاریخ انتشار:

ابوالفضل غریبی مدیر دپارتمان زبان انگلیسی دانشگاه ادیان و مذاهب در گفتگویی کوتاه با خبرنگار گروه تامین اخبار اهداف، جزئیات و دستاوردهای اردوی علمی فرهنگی هند و مالزی را تشریح کرد.

وی که سرپرستی این اردو را به عهده داشت ضمن مطلوب ارزیابی کردن این اردو درباره اهداف انجام این سفر گفت: از آنجایی که دانشجویان دانشکده ادیان بنابر دستورالعمل معاونت آموزش دانشگاه سال گذشته یعنی سال اول تحصیلی خود را صرف یادگیری زبان انگلیسی کردند، لازم دیدیم تا با انجام اردویی خارجی آنان را در محیط واقعی زبان انگلیسی و در عین حال ادیانی قرار دهیم که پس از رایزنی های انجام شده دو کشور هند و مالزی به عنوان مقصد انتخاب شد.

غریبی افزود: در این سفر به منظور تحقق حداکثری اهداف تعیین شده، بیشتر حجم برنامه ها و بازدیدها به شرکت در کنفرانس ها و همایش های ادیانی، بازدید از اماکن تاریخی و مذهبی ادیانی، شرکت در آئین های مذاهب و ادیان مختلف و برنامه های مشابه اختصاص یافت تا دانشجویان آنچه را که در کلاس درس صرفا به صورت تئوریک خوانده و شنیده بودند از نزدیک دیده و لمس کنند و در فضای واقعی و ملموس ادیانی قرار گیرند.

مدیر دپارتمان زبان انگلیسی دانشگاه ادیان و مذاهب همچنین در ادامه درباره مراحل انجام این سفر نیز گفت: این سفر شامل سه بخش یعنی بازدید از شهرهای دهلی نو در هند و کوالالامپور و پننگ در مالزی بود که از روز 19 تیرماه آغاز و در روز 4 مرداد پایان یافت.

وی در تشریح جزئیات مراحل انجام این اردوی علمی نیز گفت: پس از فرود در فرودگاه دهلی نو در بامداد روز 20 تیر با استقبال یکی از اعضای سفارت ایران در هند و اقامت و استراحت در هتل، در نشستی با حضور آقای علایی قائم سفیر شرکت کردیم که جلسه مفید و پرباری بود.

غریبی ادامه داد: پس از این برنامه بازدیدهای گروه از اماکن ادیانی شروع شد که شامل بازدید از مقبره خواجه نظام الدین از عرفای مدفون در هند، مسجد جامع دهلی، قلعه سرخ، معبد سیک ها و شرکت در مراسم آیینی آنان، مرکز اسلامی هندوستان، معبد آکشاردام بزرگترین معبد هندویان جهان، حضور در شهر آگرا و بازدید از بنای تاریخی تاج محل، بازگشت به دهلی و بازدید از معبد لوتوس یا نیلوفر آبی، معبد ایسکن، خانه فرهنگ جمهوری اسلامی و همچنین مراسم مرده سوزی هندوها بود که پس از این برنامه ها گروه راهی کوالالامپور شد.

سرپرست گروه اعزامی دانشگاه در تشریح برنامه های این گروه در کوالالامپور نیز اظهار داشت: پس از فرود در فرودگاه کوالالامپور در بامداد روز 24 تیر و استقرار و استراحت در هتل ضمن بازدید از مسجد جامع مالزی در نماز جمعه نیز شرکت یافتیم و از فردای آن روز نیز سایر برنامه ها را که شامل بازدید از معابد باتوکیو و معبد چینی ها بود انجام دادیم.

وی افزود: شرکت در مراسم بزرگداشت نیمه شعبان با حضور دکتر زاهدی سفیر ایران در مالزی و میرتاج الدینی معاون رئیس جمهور از دیگر برنامه های این گروه بود. از فردای آن روز نیز به ادامه بازدیدها از اماکن تاریخی دینی شامل کاخ شاه شاهان، موزه ملی، موزه هنرهای اسلامی، میدان استقلال مالزی و کلیسای واقع در نزدیکی آن پرداختیم.

 مدیر دپارتمان زبان دانشگاه ادامه داد: بازدید از موسسه ایستک و حضور در کنفرانس اسلام در آفریقا و نشستی با دکتر ضیایی رایزن فرهنگی ایزان در مالزی، دکتر ذکرگو استاد فلسفه هنر و یکی از دانشجویان استرالیایی تازه مسلمان شده این موسسه و شرکت در نماز جماعت آن موسسه از دیگر برنامه های ما بود که دانشجویان از آن استقبال کردند.

غریبی ادامه داد: پس از این دیدارها در روز 29 تیر بازدید از معابد را با دیدار از معابدی چون معبد بهشت و جهنم ادامه دادیم و سپس به دیدار از دانشگاه ملی مالزی رفته در نشستی مشترک با اساتید دانشکده علوم اسلامی آن شرکت کردیم.

وی ادامه داد: بخش پایانی این اردو با ورود ما به شهر پیننگ در روز 30 تیر آغاز شد که در ابتدای آن در موسسه سی ای پی در کنفرانسی با موضوع محیط زیست شرکت کردیم. شرکت در نماز جمعه شهر پیننگ را از دیگر برنامه های این بخش از سفر بود. پس از آن نیز با بازدید از برخی معابد و عبادتگاه های بودایی و هندویی شهر پیننگ برنامه سفر خود را پی گرفتیم.

غریبی افزود: شرکت در نشست هایی در موسسه سی ای پی با سخنرانی دکتر عزمی و دکتر محی الدین از فعالان مذهبی اجتماعی مسلمان در مالزی و نیز برنامه ای هنری  در حمایت از مردم فلسطین از دیگر برنامه های ما بود. بازدید از معبد تزوچی، دانشگاه یو. اس. ام و شرکت در نماز جماعت این دانشگاه و در ادامه  برگزاری نشستی با مسئولان آموزشی آن و گفتگو درباره ساختار آموزشی این دانشگاه از آخرین برنامه های این اردو بود که روز 3 مرداد انجام شد و گروه پس از پروازی از کوالالامپور به سمت دهلی نو عازم تهران شده به اردوی خود پایان دادند.

    ابوالفضل غریبی مدیر دپارتمان زبان انگلیسی دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان این گفتگو فراهم شدن فضایی واقعی و مناسب برای دانشجویان به منظور استفاده از دانش زبانی در تحقیقات و مطالعات میدانی در حوزه ادیان، ایجاد انگیزه در آنان برای مطالعه و تحقیق بیشتر درباره ادیان و پیروان آنها و فهم و درک بهتر دانشجویان از مطالب کتب و کلاس های درسی خود در سال های آینده را با توجه به بازدید آنها از معابد و لمس محیط واقعی دیگر ادیان و پیروان آنها از جمله مهمترین دستاوردهای این سفر علمی بر شمرد و خواستار تداوم این برنامه ها شد.