رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب مطرح کرد؛

حذف اعتقادات مختلف تنها به باقی ماندن یک روایت و عقیده منجر می شود

تاریخ انتشار:

زندگی مسالمت آمیز ملت‌ها تنها با تحمل آرای مخالف و مدارا با یکدیگر ممکن می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب اظهار داشت: خانواده بزرگ جهان اسلام از خانواده های کوچک تری تشکیل می شود؛ خانواده شیعی، حنفی، شافعی، حنبلی، مالکی، زیدی، ظاهری و اباضی از جمله خانواده هایی هستند که مجموعه خانواده جهان اسلام را تشکیل می دهند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در سخنانی در وبینار هشتم سی و ششمین کنفرانس وحدت، با اشاره به وجود فرقه‌های متعدد در دین اسلام و لزوم احترام به تفاوت میان این فرقه‌ها اظهار داشت: خانواده بزرگ جهان اسلام از خانواده‌های کوچک تری تشکیل می شود؛ خانواده شیعی، حنفی، شافعی،حنبلی، مالکی، زیدی، ظاهری و اباضی از جمله خانواده هایی هستند که مجموعه خانواده جهان اسلام را تشکیل می دهند. این خانواده‌ها نیز از زیرمجموعه هایی تشکیل می‌شوند و به گروه‌های کوچک تر تقسیم می‌شوند. ما باید انسجام، وحدت و همدلی و همکاری و همفکری را از خانواده چهار و پنچ نفری خود شروع کنیم، یعنی اجازه ندهیم اختلاف و دلخوری به وجود بیاید و بعد در سطحی بزرگ تر این رویه را ادامه دهیم و مانع از بروز اختلاف شویم. برای رسیدن به این نقطه باید تلاش و تمرین کرد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: وجود تفاوت‌های اعتقادی مانند شیعه و سنی نباید باعث شود که اختلاف ایجاد شود و همه تمرکز خود را بر این اختلافات بگذارند. بلکه باید با سعه صدر از اختلافات عبور کرد و اجازه نداد این موارد ماهیت روابط و تعامل میان مسلمانان را تعریف کند. این خط مشی مانع از حذف اعتقادات و گرایش‌های مختلف می‌شود. حذف اعتقادات مختلف تنها به باقی ماندن یک روایت و عقیده منجر می شود و خود به تعصب و افراطی‌گری می انجامد. ما باید با کلیت تساهل و تسامح و شرح صدر و تحمل دیگران گام برداریم.

حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب به موضوعات مشترک در میان این اعتقادات مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی همه مسلمانان، قرآن کریم، پیامبر بزرگ اسلام و ارزش‌های مشترک دین اسلام را قبول دارند، عبور از اختلاف در فرعیات کار دشواری نیست.

او در ادامه افزود: توجه و حساسیت به جزئیات و فرعیات و تفاوت سلیقه‌ها باعث می شود که هیچ نتیجه‌ای در تحقق اهداف اسلامی به دست نیاید. نمی توان بقیه را مجبور کرد که دقیقا مشابه ما تفکر کنند. این امر به ویژه در بحث ادیان هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. اما اگر اصول مشترک را معیار قرار دهیم و حرف بزنیم، می توان امیدوار به ایجاد همبستگی و تعامل مطلوب میان مسلمانان بود. در این زمینه مهم ترین راهکار رجوع به آموزه های قرآن کریم و تمرکز بر کلمه مشترک است. قرآن خطاب به ادیان و رهبران ادیان، مخصوصاً مسیحی ها می فرماید «تعالی کلمه سواء بیننا و بینکم» ما باید روی کلمه مشترک بایستیم. تا زمانی که جامعه در مسائل اجتماعی، دینی، مذهبی، فرهنگی و سیاسی تربیت نشود، اختلافات حل نخواهد شد، اختلافات وقتی حل می شود که بتوانیم تساهل و تسامح داشته باشیم.

حجت الاسلام نواب با اشاره به اینکه امروز جامعه لبنان دچار تلخ ترین شرایط و تحت تحریم‌های بی سابقه است، افزود: قیمت لیر به طور مرتب در حال تغییر است، دچار مشکل سوخت و خاموشی هستند اما شاهد هستیم که در جامعه لبنان، شیعه و سنی، مسیحی و مارونی و درزی هیچ اختلافی با هم نداشته و زندگی مسالمت آمیزی دارند.

وی افزود: زندگی مسالمت آمیز ملت‌ها تنها با تحمل آرای مخالف و مدارا با یکدیگر ممکن می شود. اگر هر قومی، قبیله ای، دینی، مذهبی، فردی، جامعه ای تحمل کردن را یاد بگیرد، در آن صورت خیلی از امور با دوستی و تعامل سازنده در مناسبات میان مسلمانان انجام می شود. در غیر این صورت آن جامعه سنگ نابودی خود را بنا می گذارد. این امر به ویژه باید از سوی رهبران جامعه اسلامی مورد توجه قرار گیرد و آنها باید بیش از افراد عادی قدرت تحمل داشته باشند و مانع از ایجاد فضای اختلاف و تفرقه شوند.

مطالب مشابه