مصطفی جعفر طیاری

دکتری معارف اسلامی گرایش قرآن و متون اسلامی
دانشکده ها
دانشکده شیعه شناسی
اطلاعات تماس

نام و نام خانوادگی: مصطفی جعفرطیاری دهاقانی؛ نام پدر: لطف ا…؛ شماره شناسنامه: 302؛ صادره: شهرضا؛تاریخ تولد: 1338؛ محل تولد: دهاقان اصفهان.

مدت حضور در جبهه: نزدیک به 6 ماه زمان جنگ تحمیلی و 12 ماه حضور در مریوان و سنندج در جریان غائله کردستان (قبل از آغاز جنگ تحمیلی).

فعالیت های اجرایی

  1. معاون آموزش بخش تحصیلات تکمیلی جامعة الزهرا (علیها السلام) به مدت دو سال از 1374 تا 1376.
  2. معاون آموزش مدرسه شهیدین از سال 1376 تا 1387.
  3. معاون تهذیب مدرسه شهیدین از 1387 تا کنون.
  4. حدود یک سال معاون آموزش دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مدتی رئیس دانشکده شیعه شناسی و از آبان 1391 تا کنون معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه و قائم مقام رياست محترم دانشگاه اديان و مذاهب.
  • مقاطع ابتدایی و راهنمایی را از سال 1345 تا 1353 در زادگاهم، دهاقان اصفهان گذراندم. پس از آن به شهر اصفهان هجرت نموده، وارد دبیرستان سعدی شدم و در خرداد 1357 موفق به اخذ دیپلم رشته تجربی، با معدل86/17گشتم. با وجود قبولی در کنکور سراسری (پزشکی) و فراهم بودن تحصیل در کشور آمریکا؛ بدلیل آشنایی با شخصیت امام خمینی (قده) و شیفتگی‌ام به ایشان، مسیرم عوض شد. به ناچار به سربازی اعزام می شدم، اما براساس نظر امام، امتناع ورزیدم و در زمره سربازان فراری قرار گرفتم، تا اینکه بخواست خداوند متعال انقلاب به پیروزی رسید و….. اوایل 58 در جریان غائله کردستان، داوطلبانه به عنوان سرباز به آنجا رفتم و بیش از یازده ماه همراه رزمندگان بودم.
  • ورود به حوزه علمیه قم

در مهر سال 1359 هجری شمسی، تحصیلات حوزوی خود را در مدرسه «حقانی» آغاز نمودم. پس از انتقال برنامه مدرسه به مکان دیگر و تغییر نام آن به «شهیدین» همچنان توفیق تحصیل در آن مدرسه را داشتم، حدود ده سال در مقطع درس خارج فقه و اصول تحت اشراف مدرسه، ادامه تحصیل دادم و از اساتید بزرگوار، حضرات آیات عظام: تبریزی، سید کاظم حائری، مصلحی اراکی، خرازی، احمدی میانجی، محفوظی و … بهره‌مند شدم. از آغاز تا پایان تحصیل، در برنامه های مختلف آموزشی مدرسه از قبیل برنامه‌های عربی و انگلیسی نیز شرکت داشتم. علاوه بر شرکت در  تمامی امتحانات مدرسه و موفقیت در آن‌ها، در سال 1369 مدرک «سطح دو» حوزه را با معدل 19.39 دریافت نمودم. در این مدت مقالات متعددی در موضوعات مختلف فقهی تحت اشراف آیت ا… خرازی تدوین نمودم.

  • مقطع کارشناسی ارشد:‌ سال 1374 این مقطع را با معدل 18.26 در مرکز تربیت مدرس قم، رشته الهیات و معارف اسلامی گذراندم و از پایان‌نامه خود تحت عنوان «احباط، تکفیر، موازنه» با کسب نمره 19 دفاع نمودم.
  • مقطع دکتری: این مقطع را سال 1390 با معدل 18.41 در دانشکده علوم حدیث، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش قرآن و متون اسلامی به پایان رساندم و از پایان‌نامه خود با عنوان «تأثیر گناه در معرفت از منظر آیات و روایات» با اخذ نمره 19.25 دفاع کردم.
  1. تدریس در حوزه: بیش از 10 سال تدریس ادبیات، فقه، اصول، کلام، نهج البلاغة و … در مدرسه شهیدین و جامعة الزهرا (علیهاالسلام).
  2. تدریس در دانشگاه: بیش از 15 سال تدریس معارف قرآن، کلام، مبادی فقه، مبادی اصول، تاریخ فقه و اصول، منابع تفکر شیعه، احادیث کلامی شیعه و … در دانشکده هنر دانشگاه آزاد تهران، دانشکده هدی و دانشگاه ادیان و مذاهب.
  • کتاب

الف) منتشر شده

  1. عمل در ترازوی حق، انتشارات جامعه مدرسین، سال 1381(حائز امتیاز رتبه دوم در کتاب سال حوزه.).
  2. سرنوشت اعمال، انتشارات شهید معلم، سال 1379ه.ش .

ب) منتشر نشده

  1. تأثیر گناه در معرفت از منظر آیات و روایات.
  2. اسرار عرفانی حج.
  • مقاله

الف) منتشر شده

  1. احباط چیست؟، فصلنامه اندیشه دینی، دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز، شماره اول، سال 1378 .
  2. تأثیر سلبی گناه در معرفت از منظر قرآن، فصلنامه پژوهش‌های اخلاقی، دانشگاه قم، شماره سوم، بهار 1390 ه.ش .
  3. تأثیر گناه بر معرفت به فعل قبیح از منظر قرآن، فصلنامه پژوهش‌‌نامه اخلاق، دانشگاه معارف اسلامی، شماره 14، زمستان 1390 ه.ش .

    ب) منتشر نشده
  1. جایگاه آموزه اسلامی دانش اندوزی در پیدایی و شکوفایی تمدن اسلامی .
  2. میزان از دیدگاه آیات .
  3. تأویل از دیدگاه صدرالمتالهین.
  4. نگاهی به منهاج البراعه.
  5. رابطه عدالت و انصاف.
  6. نقد دموکراسی جدید.
  7. شفاعت از دیدگاه تشیع و تسنن.
  8. نظام چند معنایی در ساختارهای چند وجهی قرآن از منظر علامه طباطبایی (ره).
    1. نگاهیی مقایسه‌ای بین رویکرد حضرت آیت ا… معرفت و رهیافت دکتر ذهبی در دو اثر آنان، «التفسیر و المفسرون».
    2. پاسخ به شبهه گلدزیهر در مورد خاستگاه تفسیر عرفانی و فلسفی مفسران اسلامی.
    3. عوامل و موانع تربیت از دیدگاه قرآن.
    4. زهد از دیدگاه نهج البلاغه.
    5. گناه از دیدگاه نهج البلاغه.
    6. ظلم و مصادیق آن.
    7. معجزات و نظم طبیعی، ترجمه بخش Miracles از دائرة المعارف پل ادوارد.
    8. ترجمه مقاله پدیدارشناسی ادموند هوسرل از دائرة المعارف وسترن.

    همچنین حدود 20 مقاله در موضوعات مختلف فقهی از قبیل:

    1ـ هل تجوز التذکیة بغیر الحدید؟؛ 2ـ آلة الصید؛ 3ـ ما هی الأنفال و لمن؟؛ 4ـ حکم عبادة الصبی؛ 5ـ حکم خمس ارباح المکاسب؛ 6ـ رمی الجمرة؛ 7ـ الصلاة فی المکان المتحرک؛ 8ـ حکم اکل طین قبر الحسین (علیه السلام) ؛ 9ـ البغاة من هم و ما هو حکمهم؟؛ 10ـ ارتفاع القیمة السوقیة متعلقاً للخمس أم لا؟ 11ـ ما هو المراد من المؤونة؟؛ 12ـ …

نام و نام خانوادگی: مصطفی جعفرطیاری دهاقانی؛ نام پدر: لطف ا…؛ شماره شناسنامه: 302؛ صادره: شهرضا؛تاریخ تولد: 1338؛ محل تولد: دهاقان اصفهان.

مدت حضور در جبهه: نزدیک به 6 ماه زمان جنگ تحمیلی و 12 ماه حضور در مریوان و سنندج در جریان غائله کردستان (قبل از آغاز جنگ تحمیلی).

فعالیت های اجرایی

  1. معاون آموزش بخش تحصیلات تکمیلی جامعة الزهرا (علیها السلام) به مدت دو سال از 1374 تا 1376.
  2. معاون آموزش مدرسه شهیدین از سال 1376 تا 1387.
  3. معاون تهذیب مدرسه شهیدین از 1387 تا کنون.
  4. حدود یک سال معاون آموزش دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مدتی رئیس دانشکده شیعه شناسی و از آبان 1391 تا کنون معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه و قائم مقام رياست محترم دانشگاه اديان و مذاهب.

  • مقاطع ابتدایی و راهنمایی را از سال 1345 تا 1353 در زادگاهم، دهاقان اصفهان گذراندم. پس از آن به شهر اصفهان هجرت نموده، وارد دبیرستان سعدی شدم و در خرداد 1357 موفق به اخذ دیپلم رشته تجربی، با معدل86/17گشتم. با وجود قبولی در کنکور سراسری (پزشکی) و فراهم بودن تحصیل در کشور آمریکا؛ بدلیل آشنایی با شخصیت امام خمینی (قده) و شیفتگی‌ام به ایشان، مسیرم عوض شد. به ناچار به سربازی اعزام می شدم، اما براساس نظر امام، امتناع ورزیدم و در زمره سربازان فراری قرار گرفتم، تا اینکه بخواست خداوند متعال انقلاب به پیروزی رسید و….. اوایل 58 در جریان غائله کردستان، داوطلبانه به عنوان سرباز به آنجا رفتم و بیش از یازده ماه همراه رزمندگان بودم.
  • ورود به حوزه علمیه قم

در مهر سال 1359 هجری شمسی، تحصیلات حوزوی خود را در مدرسه «حقانی» آغاز نمودم. پس از انتقال برنامه مدرسه به مکان دیگر و تغییر نام آن به «شهیدین» همچنان توفیق تحصیل در آن مدرسه را داشتم، حدود ده سال در مقطع درس خارج فقه و اصول تحت اشراف مدرسه، ادامه تحصیل دادم و از اساتید بزرگوار، حضرات آیات عظام: تبریزی، سید کاظم حائری، مصلحی اراکی، خرازی، احمدی میانجی، محفوظی و … بهره‌مند شدم. از آغاز تا پایان تحصیل، در برنامه های مختلف آموزشی مدرسه از قبیل برنامه‌های عربی و انگلیسی نیز شرکت داشتم. علاوه بر شرکت در  تمامی امتحانات مدرسه و موفقیت در آن‌ها، در سال 1369 مدرک «سطح دو» حوزه را با معدل 19.39 دریافت نمودم. در این مدت مقالات متعددی در موضوعات مختلف فقهی تحت اشراف آیت ا… خرازی تدوین نمودم.

  • مقطع کارشناسی ارشد:‌ سال 1374 این مقطع را با معدل 18.26 در مرکز تربیت مدرس قم، رشته الهیات و معارف اسلامی گذراندم و از پایان‌نامه خود تحت عنوان «احباط، تکفیر، موازنه» با کسب نمره 19 دفاع نمودم.
  • مقطع دکتری: این مقطع را سال 1390 با معدل 18.41 در دانشکده علوم حدیث، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش قرآن و متون اسلامی به پایان رساندم و از پایان‌نامه خود با عنوان «تأثیر گناه در معرفت از منظر آیات و روایات» با اخذ نمره 19.25 دفاع کردم.

  1. تدریس در حوزه: بیش از 10 سال تدریس ادبیات، فقه، اصول، کلام، نهج البلاغة و … در مدرسه شهیدین و جامعة الزهرا (علیهاالسلام).
  2. تدریس در دانشگاه: بیش از 15 سال تدریس معارف قرآن، کلام، مبادی فقه، مبادی اصول، تاریخ فقه و اصول، منابع تفکر شیعه، احادیث کلامی شیعه و … در دانشکده هنر دانشگاه آزاد تهران، دانشکده هدی و دانشگاه ادیان و مذاهب.

  • کتاب

الف) منتشر شده

  1. عمل در ترازوی حق، انتشارات جامعه مدرسین، سال 1381(حائز امتیاز رتبه دوم در کتاب سال حوزه.).
  2. سرنوشت اعمال، انتشارات شهید معلم، سال 1379ه.ش .

ب) منتشر نشده

  1. تأثیر گناه در معرفت از منظر آیات و روایات.
  2. اسرار عرفانی حج.
  • مقاله

الف) منتشر شده

  1. احباط چیست؟، فصلنامه اندیشه دینی، دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز، شماره اول، سال 1378 .
  2. تأثیر سلبی گناه در معرفت از منظر قرآن، فصلنامه پژوهش‌های اخلاقی، دانشگاه قم، شماره سوم، بهار 1390 ه.ش .
  3. تأثیر گناه بر معرفت به فعل قبیح از منظر قرآن، فصلنامه پژوهش‌‌نامه اخلاق، دانشگاه معارف اسلامی، شماره 14، زمستان 1390 ه.ش .

    ب) منتشر نشده
  1. جایگاه آموزه اسلامی دانش اندوزی در پیدایی و شکوفایی تمدن اسلامی .
  2. میزان از دیدگاه آیات .
  3. تأویل از دیدگاه صدرالمتالهین.
  4. نگاهی به منهاج البراعه.
  5. رابطه عدالت و انصاف.
  6. نقد دموکراسی جدید.
  7. شفاعت از دیدگاه تشیع و تسنن.
  8. نظام چند معنایی در ساختارهای چند وجهی قرآن از منظر علامه طباطبایی (ره).
    1. نگاهیی مقایسه‌ای بین رویکرد حضرت آیت ا… معرفت و رهیافت دکتر ذهبی در دو اثر آنان، «التفسیر و المفسرون».
    2. پاسخ به شبهه گلدزیهر در مورد خاستگاه تفسیر عرفانی و فلسفی مفسران اسلامی.
    3. عوامل و موانع تربیت از دیدگاه قرآن.
    4. زهد از دیدگاه نهج البلاغه.
    5. گناه از دیدگاه نهج البلاغه.
    6. ظلم و مصادیق آن.
    7. معجزات و نظم طبیعی، ترجمه بخش Miracles از دائرة المعارف پل ادوارد.
    8. ترجمه مقاله پدیدارشناسی ادموند هوسرل از دائرة المعارف وسترن.

    همچنین حدود 20 مقاله در موضوعات مختلف فقهی از قبیل:

    1ـ هل تجوز التذکیة بغیر الحدید؟؛ 2ـ آلة الصید؛ 3ـ ما هی الأنفال و لمن؟؛ 4ـ حکم عبادة الصبی؛ 5ـ حکم خمس ارباح المکاسب؛ 6ـ رمی الجمرة؛ 7ـ الصلاة فی المکان المتحرک؛ 8ـ حکم اکل طین قبر الحسین (علیه السلام) ؛ 9ـ البغاة من هم و ما هو حکمهم؟؛ 10ـ ارتفاع القیمة السوقیة متعلقاً للخمس أم لا؟ 11ـ ما هو المراد من المؤونة؟؛ 12ـ …