از پایان نامه نقد رویکرد بابیان و بهائیان به معاد از منظر قرآن دفاع شد

تاریخ انتشار:

 

از پایان‌نامه نقد رویکرد بابیان و بهائیان به معاد از منظر قرآن دفاع شد

با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان از پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «نقد رویکرد بابیان و بهائیان به معاد از منظر قرآن» دفاع شد.

به گزارش گروه تأمین اخبار و اطلاعات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، در این جلسه دانشجو ناصر علیخانی از پایان‌نامه خود با عنوان «نقد رویکرد بابیان و بهائیان به معاد از منظر قرآن» دفاع کرد. دکتر رضانژاد استاد راهنما و حجت الاسلام و المسلمین دکتر فرمانیان استاد مشاور این پایان‌نامه بودند و دکتر هادی قندهاری داوری این اثر را بر عهده داشت.

در ذیل چکیده این پایان‌نامه ارائه می‌گردد.

 

چکیده:

معاد در اسلام، همانند ادیان گذشته جایگاه ویژه‌ای داشته که حتی به عنوان یکی از پایه‌های اصول دین معرفی گردیده و قریب یک سوم آیات قرآن به بحث جهان آخرت اختصاص داده شده است.

با عنایت به اهمیت این مطلب، طبیعی است که اشتباه در فهم معنی قیامت، باعث انحرافی بزرگ در عقیده و بینش فرد می‌گردد که جامعۀ بابیت و بهائیت از این دسته‌اند.

اینان با تفسیر به رأی و تأویلهای نابجا، تعاریف گوناگون و حتی متناقضی از بهشت و جهنم ارائه نموده‌اند. تأویل همۀ علامات قیامت به مواردی که مربوط به ظهور پیامبر جدید شده و اعتقاد به اینکه لقاء و پذیرش پیامبر حاضر، به منزلۀ گذراندن صراط و میزان و در نهایت ورود در بهشت و از آن طرف، عدم پذیرش او مساوی است با قرار گرفتن در عذاب و جهنم الهی؛ و اینکه معاد همان بازگشت پیامبران و مؤمنین و کفار زمان گذشته به شکل پیامبر و مؤمنین و کفار جدید می‌باشد.

به اعتقاد سران این فرقه، هیچ یک از علما و رهبران اسلامی در این هزار سال موفق به درک درست و واقعی این معنا از آیات و روایات نشده و در وادی ضلالت سیر کرده‌اند و تنها ایشان توانسته‌اند معنای صحیحی از آن ارائه نمایند.

قائل شدن به این معنا که می‌شود سرمنشأ آن را اعتقاد به عدم خاتمیت پیامبراکرم (ص) دانست، علاوه بر تناقض‌های فراوان؛ سؤالات بسیاری نیز در ذهن ایجاد می‌کند که تاکنون جواب قانع کننده‌ای برای آن داده نشده است. سؤالاتی از قبیل اینکه؛ با این تعریف بهائیت از قیامت؛ این همه وعد و وعیدهایی که در قرآن آمده چه می‌شود؟ این آسایش‌های ابدی و یا عذابهای طاقت فرسا در کجا واقع می‌شود؟ تکلیف این افرادی که در زمان پیامبران در قید حیات نبوده و به لقاء ایشان نرسیده‌اند چه می‌شود؟ و سؤالات دیگری که همگی در هاله‌ای از ابهام وجود دارند.

کلید واژگان: قرآن، معاد، علائم قیامت، بهشت، جهنم، بابیت، بهائیت.

 

 

 

 

مطالب مشابه