در مرکز مطالعات ادیان دانشگاه اولوموتس مطرح شد؛

گفت وگوی ادیان در فضای دانشگاهی با تبادل استاد و دانشجو محقق می شود

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، هیئت اعزامی دانشگاه ادیان و مذاهب هیئت اعزامی دانشگاه ادیان و مذاهب به ریاست معاون ارتباطات و امور بین‌الملل حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی تسخیری  با دکتر رئیس مجلس سنای دانشکده الهیات و همچنین رئیس مرکز مطالعات ادیان دانشگاه اولوموتس دکتر جاروسلاو فرانس دیدار و گفت‌وگو کردند. 

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی تسخیری با اشاره به اینکه دانشگاه ادیان و مذاهب یک اداره صلح و گفت‌وگو دارد بیان کرد که گفت‌وگو یک اصل مسلمی است که مورد نیاز جامعه جهانی جهت کاهش آلام بشری است. بسیاری از جنگ‌ها که در نهایت به گفت‌وگو ختم می‌شوند. بنابراین با گفت‌وگو و احترام متقابل و همچنین در نظر گرفتن شرایط دو طرف می‌توان جلوی بسیاری از جنگ‌ها را گرفت.

وی ادامه داد: دانشگاه ادیان و مذاهب گفتو‌گو‌های متعدد و مختلفی با ادیان مختلف مخصوصا مسیحیت؛ از جمله کاتولیک، پروتستان و ارتدکس داشته‌است. بسیاری از بزرگان این ادیان در دانشگاه حضور پیدا کردند و از نزدیک با فعالیت‌ها دانشگاه آشنا شدند.

حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخیری گفت: گفت‌وگو عنصری مهم است که متاسفانه در معادلات جهانی چندان مورد توجه قرار نگرفته است. ما معتقدیم که اگر یک دهم آنچه برای مسائل نظامی صرف می‌شود برای گفت‌وگو و نزدیک‌ کردن ملت‌ها به هم هزینه می‌شد نتایج بسیار بهتر و قابل قبول‌تری به دست می‌آمد.

وی افزود: دانشگاه ادیان و مذاهب از طریق گفت‌وگوی ادیان پیام آور صلح و دوستی است. دانشگاه تلاش کرده است با تربیت پژوهشگرانی متخصص در حوزه‌های مختلف، امکان درک صحیح دیگر ادیان را در جامعه فراهم کند. به نظر ما گفت‌وگوی ادیان از طریق فعالیت‌های آکادمیکی می‌تواند تاثیر مهمی در ایجاد صلح و همزیستی مسالمت آمیز داشته باشد. ما معتقدیم که مردم هر ملت و منطقه به دنبال نخبه‌های خود هستند بنابراین گفت‌و گوهای آکادمیک در یک فضای علمی بدور از هر گونه تعصب و پیش داوری موجب آشنایی و درک بیشتر پیروان ادیان نسبت به یکدیگر می‌شوند. این درک متقابل از طریق نخبگان دانشگاهی به جامعه منتقل می‌شود و این در نهایت موجب گسترش صلح و دوستی در جهان می‌شود.

معاون ارتباطات و اموری بین‌الملل دانشگاه بیان کرد: بنابراین در جامعه کنونی و با توجه به اتفاقاتی که در حال وقوع است ضرورت این گفت‌وگو دو چندان شده است. ما باید گفت‌وگو‌های آکادمیکی داشته باشیم تا بتوانیم از این طریق زندگی‌ مسالمت آمیز و صلح را میان مردم پخش کنیم. هر چه بیشتر گفت‌وگو داشته باشیم قطعا حقایق بیشتر روشن خواهد شد. به نظر ما هر کس می‌تواند بخشی از حقیقت را داشته باشد و این ارتباطات موجب نزدیک شدن حقایق و فهم بیشتر حقیقت خواهد شد.

وی در پایان عنوان کرد: گفت‌وگو لزوما به معنای سخن گفتن با یکدیگری و داشتن یک دیالوگ نیست. گفت‌وگو می‌تواند از طرق دیگری نیز انجام شود. گفت‌وگو در فضای دانشگاه قالب خودش را دارد. در فضای دانشگاهی تبادل استاد و دانشجو، انجام پروژه‌های مشترک و برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها بخشی از گفت‌وگوی ادیانی را می‌توانند تشکیل دهند. دانشگاه ادیان در همه این موارد آمادگی همکاری را دارد و به این فعالیت‌ها ارج می‌نهد.

رئیس مجلس سنای دانشکده الهیات و همچنین رئیس مرکز گفت‌و گوی ادیان دانشگاه اولوموتس دکتر جاروسلاو فرانس ضمن خوش‌آمد گویی به هیئت دانشگاه ادیان و مذاهب و ابراز خوشحالی از اینکه میزبان این هیئت است گفت: من هم با شما در خصوص گفت‌وگوی ادیان، لزوم و ضرورت آن موافق هستم و معتقدم که باید چنین گفت‌وگوهایی ادامه داشته باشد. این گفت‌وگوها می‌تواند زمینه‌ ساز حل بسیاری از مسائل و مشکلات جهانی باشد.

وی ادامه داد: اما ما باید یک نکته را در نظر بگیریم که در حال حاضر با توجه به کاهش دینداران در جامعه باید به فکر گفت‌وگو ادیان با غیر دینداران یا خداناباوران هم باشیم. در جامعه چک تنها ۵ درصد از مردم به کلیسا می‌روند و به صورت عملی مسیحی‌اند. این در حالی است که شاید بتوان گفت حدود ۸۰ درصد مردم ناخداباورند. این در حالی است که تعداد این گروه از انسان‌ها هر روز در حال افزایش است.

دکتر جاروسلاو فرانس بیان کرد: باید به فکر این باشیم که این گروه از انسان‌ها را هم وارد مذاکره کنیم تا مشکلات ادیان با این گروه‌ها هم کاسته شود. ما باید طرح جدیدی از گفت‌وگو را راه اندازی کنیم و آنها را هم داخل این جامعه در نظر بگیرم.

وی ادامه داد: ما در مرکز گفت‌‌وگوی ادیان می‌توانیم پروژه‌های پژوهشی مشترک را برنامه ریزی کنیم همچنین از ظرفیت‌های دانشجویان دکتری جهت استفاده از فرصت‌های مطالعاتی استفاده کنیم اما برای انجام این پروژه‌ها نیازمند مذاکر با مراکز و موسساتی هستیم که بتوانند هزینه این‌ برنامه‌ها را تامین کنند. ما به فکر تامین این هزینه‌‌ها هستیم تا بتوانیم چنین برنامه‌هایی را به صورت جدی پیگیری کنیم.

مطالب مشابه