تفکرات شهید مطهری تبیینی استاندارد و معیار از اسلام است

تفکرات شهید مطهری تبیینی استاندارد و معیار از اسلام است

تاریخ انتشار:

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا شریعتمداری که در این نشست که در آستانه چهلمین سالگرد شهادت استاد مرتضی مطهری در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد گفت: هر جریان، مکتب و حرکتی که درون مایه فکری، فرهنگی و علمی داشته باشد نیاز به شاخصه‌هایی دارد و معمولا باید افرادی آن بیان معیار و تبیین استاندارد را از آن مکتب و جریان ارائه کنند.

دکتر شریعتمداری ادامه داد: تجسم عینی آرمان‌ها و ارزش‌ها در دنیای عینیت‌گرای امروز سبب شده است که دیگر نتوان فقط به زیبایی و جاذبه یک پیام اکتفا کرد، بلکه باید به دنبال آن بود که تمثال عینی و تجسم عملی آن آرمان‌ها و ارزش ها دیده شود.

او با اشاره به تفاسیر حدیث ثقلین گفت: بنا به نقل مورد اتفاق در شیعه و یکی از دو نقل در منابع حدیثی اهل سنت، پیامبر فرمود؛ من در میان شما دو گرانی‌گاه را به ودیعه می‌گذارم  یکی کتاب خدا و دیگری عترت است. در تبیین این‌که چرا کتاب و عترت در کنار هم آمده‌اند باید گفت، کتاب مجموعه پیام ها و ارزش ها آنچیزی است که در مقام نظر و ذهن در نظر وجود دارد و عترت آن رکنی است که  این پیام‌ها و ارزش‌ها را جامه عمل پوشانده و در مقام تحقق عینی به عنوان تمثل آن ارزش ها در نظر گرفته می‌شود،  به همین دلیل برخی معتقدند علاوه بر تفسیر و حفظ پیام الهی، برترین کارکرد عترت روشن ساختن این مطلب است که دستورات و پیام خداوند در قرآن عملا قابلیت پیاده شدن و اجرا دارند. عترت بهترین و کامل‌ترین نمونه است ارزش‌هایی است که قرآن و اسلام پیام آور آن هستند.

شریعتمداری تصریح کرد: ما نیازمند یک شخصیت معیار از یکسو و  تحقق عینی آن ارزش‌ها و آرمان‌ها از سوی دیگر هستیم. و به نظر می‌رسد یکی از شخصیت‌هایی که توانست عملا این نقش را در انقلاب اسلامی و در فهم و تبیین اسلام معاصر، به صورت کارآمد و به‌روز ایفا کند، استاد شهید مرتضی مطهری است و امام خمینی در پی شهادت وی فرمودند من آثار ایشان را به طور کامل تایید می‌کنم و به جوانان ، دانشجویان و دانشگاهیان توصیه می‌کنم که از کتاب‌های شهید مطهری فاصله نگیرند.

رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: در طول انقلاب اسلامی نسخه‌های مختلفی از اسلام ارائه شده و می‌شود و ما امروز در یک جمع بندی می توانیم بگوییم که آن تبیین استاندارد و معیار از آنچه انقلاب اسلامی در پی آن است و از آنچه دغدغه‌مندان اسلام و نواندیشان مسلمان به دنبال آن هستند، همچنان در آثار شهید مطهری وجود دارد.

 

 

او با اشاره به کتاب عدل الهی شهید مطهری خاطرنشان کرد: در زمانه‌ای که هنوز  تقریرهای معاصر و جدید از پلولاریسم و کثرت‌گرایی دینی ارائه نشده و به جامعه ما منتقل نشده بود ، شهید مطهری در این کتاب بسیار صریح و با عباراتی محکم نشان دادند در حالیکه اسلام دین بر حق است اما نمی‌توان گفت نجات و رستگاری که آرمان اصلی همه ادیان است فقط محدود به پیروان اسلام است و در مثالی آورده است فلان کشیش و راهبه سال‌های زیادی از عمر خود را صرف نگهداری از بیماران جذامی کرده و شما نمی‌توانید بگویید او از رحمت و لطف و سعادت خداوند محروم است.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: انقلاب اسلامی یا اسلام انقلابی یکی از مقوله‌هایی است که شهید مطهری با صراحت به بحث و طرح آن می‌پردازد و معتقد است که تعبیر اسلام انقلابی پذیرفتنی نیست بلکه باید معیار و اصل، اسلام باشد و آنگاه انقلاب را با این اصل تطبییق داد  نه اینکه انقلاب را معیار قرار دهید و اسلام را با آن تطبیق کنید. ایشان گفته است نگوئید اسلام انقلابی بلکه بگویید انقلاب اسلامی؛ چرا که اسلام یک حقیقت است و باید دید که این حقیقت چه نگاهی به انقلاب دارد، انقلاب یک حرکتی است که باید اتفاق می‌افتاد و یک ضرورت و راهکار است پس باید با اسلام تطبییق دهیم و به گونه ای عمل کنیم که انقلاب ما اسلامی باشد. این سخن استاد مطهری درباره تمامی مقولات اجتماعی و سیاسی دیگر نیز صادق است.

 

مطالب مشابه