با سخنرانی دکتر آرام، فوق دکتری دانشگاه تورنتو؛

ضرورت و اهمیت حضور در مجامع آکادمیک و نشر آثار در مجامع غربی تشریح شد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دانشکده علوم و معارف قرانی وبینار «اولویت‌های پژوهشی مطالعات قرآن و حدیث در غرب» را با سخنرانی دکتر محمدرضا آرام فوق دکتری تفسیر تأویلی شیعه از دانشگاه تورنتوی کانادا روز یکشنبه ۲۲ اسفند برگزار کرد.

بر اساس این گزارش دکتر آرام با تشریح اولویت‌های پژوهشی در حوزه مطالعات قرآنی و حدیثی در غرب به تبیین زمینه‌های نشر آثار در مجامع غربی و همچنین زمینه‌های حضور در مجامع دانشگاهی غرب را تبیین کرد.

ایشان ضمن بیان آسیب‌های رخ‌داده در پژوهش‌های صورت‌گرفته توسط مستشرقان که منجر به شکل‌گیری شبهاتی در زمینه علوم قرآن و تفسیر قرآن کریم شده است، راه حل این مطلب را رجوع به تدبر در قرآن کریم بر پایه آیه کریمه « أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ  وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا» (نساء/٨٢) دانسته و از تدبر در قرآن کریم به عنوان اولویت پژوهشی در زمینه جهت‌دهی و پاسخ‌گویی به مطالعات قرآن و حدیث در غرب یاد کردند. در ادامه ایشان به زمینه‌های نشر آثار و حضور در مجامع غربی پرداختند و در این باره با تکیه بر محورهای زیر، ضرورت و اهمیت حضور و نشر آثار در مجامع غربی را مورد تأکید قرار دادند:

١- استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی داخل کشور برای راه‌اندازی مجلات معتبر به زبان‌های خارجی به‌ویژه به زبان‌های انگلیسی و آلمانی.

٢- نشر آثار علمی در مجلات معتبر بین المللی.

٣- راه‌اندازی کرسی‌های شیعه‌شناسی، ایران‌شناسی و کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی (با توجه به نیازهای منطقه و ضرورت‌های حضور و همچنین با در نظر گرفتن حساسیت‌های منطقه‌ای)

٤- حضور در کرسی‌های تدریس علوم و معارف قرآنی در مراکز علمی غرب.

٥- مشارکت فعالانه و هدفمند در نشست‌های علمی و سمینارهای آکادمیک غرب با موضوعات اسلامی به‌ویژه تشیع.

٦- دعوت از اساتید علمی برجسته (گزینش شده) مراکز آکادمیک غرب برای حضور در امر تدریس در دانشگاه‌های داخل کشور به منظور افزایش مبادلات علمی و نیز تصحیح و توسعه شیعه‌شناسی در غرب.

٧- عملیاتی نمودن تفاهمنامه‌های فراوان دانشگاه‌های داخل کشور با مراکز علمی و دانشگاهی متعدد در خارج از کشور و پرهیز از اقدامات گزارشی کم تأثیر و در عین حال پرهزینه.

مطالب مشابه