به همت اداره کل امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب…

نشست «تصوف در غرب با تمرکز بر طریقت نقشبندیه حقانیه»

تاریخ انتشار:

به همت اداره کل امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب نشست «تصوف در غرب با تمرکز بر طریقت نقشبندیه حقانیه» با سخنرانی دکتر کریژک، رییس دپارتمان مطالعات خاورماینه دانشگاه وست بوهمیا(جمهوی چک) در سالن شهید بهشتی(ره) برگزار شد.

دکتر کریژک ابتدا به تاریخچه کوتاهی از تصوف در غرب و چگونگی گسترش آن در جامعه غربی پرداختند و گفتند: «دلیل علاقه اروپایی‌ها برای گرویدن به تصوف تنها علاقه به ادبیات، شعر و موسیقی نبوده است، بلکه راه‌­های اسرارآمیز رسیدن به معرفت، کمال نفس نیز بسیار برای غیرمسلمان جذاب به نظر می­رسیدند؛ کاریزمای رهبر و شیخ شریعت در کنار پیام‌های صلح‌آمیز تصوف نیز جزو دلایل دیگر جذب غیرمسلمانان به تصوف بوده است».

ایشان سپس با معرفی طریقه نقشبندیه حقانیه گفتند: «این طریقت تقریباً ۵۰ سال قدمت دارد. مؤسس این این طریقت ناظم حقانی، شاگرد عبدالله داغستانی، بود. داغستانی اهل قبرس بود و قبرس مرکز این طریقت به حساب می‌­آید. این طریقت در ابتدا با هدف جذب مردم غرب شکل گرفت؛ البته نه به این معنا که آن را منحصر به غرب کنیم، ولی ترویج آن عمدتاً در غرب بوده است.

شیخ ناظم حقانی از ابتدا به پدر معنوی خویش، داغستانی، وعده داده بود که چنین کاری خواهد کرد و باید گفت که او در این امر موفق بوده است. اگر چه طریقه نقشبندیه حقانیه پیروان میلیونی ندارد، ولی هزاران مرید در انگلیس، فرانسه، آلمان، اسپانیا و … دارد. از لحاظ جمعیتی بیشترین مریدان این طریقت در مالزی هستند.

نظام حقانی بسیار اهل سفر بود. به سبب کاریزما و سفرهای متعددی که داشت بسیاری نه تنها به او گرویند، بلکه مساجد محلی و مراکزی نیز برای او ساختند.

نقشبندیه خود را اسلام ارتدوکسی می‌داند. برخی طرق شریعت و تعالیم شریعت را کنار می‌گذارند و بر مراسمات خویش تمرکز می‌کنند، اما در طریقه نقشبندیه، به طور کلی، اصرار دارند که شریعت را نباید کنار گذاشت؛ چراکه با انجام آن شما به ورای شریعت خواهید رفت. مراد آنها از ارتدوکسی نیز همین است».

در پایان این جلسه دکتر کریژک به سؤالات شرکت‌کنندگانی که به صورت حضوری یا آنلاین در این نشست شرکت کردند، پاسخ دادند.

 

مطالب مشابه