با حضور دکتر برزگر بررسی شد؛

جایگاه زن در خانواده و جامعه از منظر اسلام و مسیحیت

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، دکتر خدیجه برزگر، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در وبیناری بین‌المللی با حضور جمعی از اساتید و فرهیختگان دو کشور ایران و فیلیپین به ایراد سخنرانی پرداخت. این وبینار بین‌المللی در تاریخ ۴ بهمن ۱۴۰۰ هم‌زمان با میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و به مناسبت روز زن، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فیلیپین به زبان‌ انگلیسی برگزار شد که در آن رئیس کمیسیون امور زنان فیلیپین (بالاترین مقام دولتی در حوزه زنان) نیز حضور یافت.

دکتر خدیجه برزگر خانواده، جامعه و دین را سه مفهوم اساسی در ساماندهی زندگی فردی و اجتماعی بشر دانست و گفت: «خانواده و دین دو نهاد اجتماعی ذاتاً در هم تنیده‌اند که با والدگری، نسبیت، روابط بین نسلی و هویت فردی ارتباط تنگاتنگی دارند. از این رو، ایجاد و پایداری این دو، نقش مهمی در سعادت پایدار هر جامعه دارد».

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه در بیان جایگاه زن و خانواده در اسلام گفت: «به طور کلی، می‌توانیم سهم مرد و زن در خانواده را در سه سطح تعریف کنیم: ازدواج، کارکرد خانواده، و حقوق و مسئولیت‌ها. در رابطه با ازدواج و همسرگزینی، ازدواج تنها فرآیند مطلوب در پاسخ به نیازهای غریزی و ساخت خانواده‌ای مشروع و ایمن است که در آن دختر و پسر در همسرگزینی حقوق یکسانی دارند».

وی همچنین مهم‌ترین کارکردهای خانواده را تنظیم رفتار جنسی و توالد و تناسل، تربیت فردی و اجتماعی فرزندان و مراقبت و حمایت عاطفی، اجتماعی و اقتصادی دانست. دکتر برزگر ضمن اشاره به اینکه در سطح ازدواج و کارکردی تفاوتی بین زن و مرد نیست، بر اهمیت سطح سوم، یعنی حقوق و مسئولیت‌ها تأکید و دیدگاه اسلام در این مسئله را به شرح ذیل تبیین کرد: ۱. از نگاه اسلام زن و مرد در گوهر وجودی، خاستگاه خلقت، برابری در خلقت، هدف غایی خلقت و ابزارها و استعدادهای لازم برای دستیابی به این هدف غایی یکسانند.

۲. زن و مرد نقش‌ها و وظایفی دارند که در ازدواج، خانواده و زندگی اجتماعی مکمل هم هستند.

۳. بین حقوق و وظایف تناسب وجود دارد؛ یعنی کسی که وظایف بیشتری دارد، حقوق بیشتری نیز دارد؛ برای مثال رئیس یک سازمان و دیگر کارمندان وظایف و حقوق متفاوتی دارند و این رابطه را هیچ‌کس غیرانسانی نمی‌پندارد؛ چراکه آن را برای بقای ساختار و نظم اجتماعی می‌پذیرند. تفاوت بین حقوق زن و مرد در نگاه اسلام نیز به همین صورت تبیین می‌شود؛ زیرا هدف اسلام حفظ و تحکیم نظام خانواده است و این نظام سلسله مراتبی منجر به حفظ و تحکیم خانواده می‌شود.

۴. والدگری برای پدر و مادر یکسان است؛ اما مادر نقشی کلیدی در تربیت فرزند دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب درباره با جایگاه اجتماعی زن در اسلام گفت: «۱. زن و مرد در حقوق بشر یکسان‌اند. ۲. هیچ محدودیتی برای فعالیت‌های اجتماعی بانوان وجود ندارد و بانوان همانند مردان حق تحصیل، کار و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی را دارند. ۳. قوانین اجتماعی برای هر دو جنس یکسان است. ۴. هیچ محدودیتی برای فعالیت‌های اقتصادی بانوان وجود ندارد».

مطالب مشابه