اندیشه سیاسی ـ اجتماعی معاصر

اندیشه سیاسی ـ اجتماعی معاصر

کارشناسی ارشد | حضوری

کارشناسی ارشد رشته اندیشه سیاسی ـ اجتماعی معاصر دوره‌ای تخصصی و میان‌رشته‌ای است که در طی آن فراگیران به صورت عمیق دروس مختلف در حوزه اندیشه‌های سیاسی ـ اجتماعی معاصر را فراگرفته و در پایان دوره موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد می‌گردند.

با توجه به میان رشته‌ای بودن این دوره از فارغ‌التحصیلان رشته‌های تاریخ، جامعه‌شناسی و علوم سیاسی در مقطع کارشناسی برای شرکت در دوزه پذیرش خواهد شد. به تناسب رشته تحصیلی این افراد و برای کسانی که از رشته‌های دیگر پذیرش می‌شوند تعدادی واحد پیشنیاز نیز ارائه خواهد شد.

این رشته با انتخاب عناوینی از سه حوزه مباحث تاریخی، علوم سیاسی و جامعه شناسی، با تاکید بر اندیشه‌های سیاسی ـ اجتماعی معاصر در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

از اهداف کلی این رشته می‌توان به تربیت مدرس برای مقطع کارشناسی، تربیت پژوهشگر با توانایی میان رشته‌ای در حوزه مطالعات اندیشه و تحولات سیاسی ـ اجتماعی ایران معاصر و تربیت افراد مستعد برای ورد به دوره دکتری است.

طول دوره کارشناسی ارشد «علوم سیاسی» 2 سال و برابر 4 نیم سال تحصیلی است. طول هر نیمسال برابر 16 هفته و ساعت دروس بر مبنای هر واحد یک ساعت در هفته می‌باشد. اگر به تشخیص گروه آموزشی مدت 2سال برای گذراندن دروس اصلی و جبرانی یا اتمام پایان‌نامه کافی نباشد، حداکثر یک نیم سال دیگر به مدت آموزشی دو ساله اضافه می‌شود.برنامه کارشناسی ارشد «علوم سیاسی» شامل 32 واحد درسی است که 28 واحد دروس اصلی و 4 واحد پایان‌نامه است. دانشجو ملزم است همه واحدهای اصلی و پایان‌نامه را به تشخیص گروه آموزشی بگذراند.

دروسی همچون «فلسفه سیاسی اسلامی»، «فلسفه علوم اجتماعی»، «فلسفه تاریخ»، «روش‌شناسی تحیلیل اندیشه‌های سیاسی ـ  اجتماعی»، «فلسفه انقلاب اسلامی»، «تمدن شناسی تطبیقی» و «سنت و تجدد در ایران معاصر» از جمله دروس تخصصی است که در این رشته تدریس می‌شود. همچنین دروسی مانند «سمینار فسفه سیاسی غرب»، «نقش استعمار در ایران معاصر»، و «شرق شناسی و ایران معاصر» نیز در میان دروس اختیاری این رشته گنجانده شده‌اند.

  • جهت اطلاع از هزینه کل دوره برای دانشجویان ایرانی که از طریق کنکور یا آزمون داخلی پذیرفته می‌شوند به صفحه پذیرش دانشجویان دوره دکتری قسمت شهریه مراجعه کنید.
  • هزینه‌ی کل دوره برای دانشجویان غیر ایرانی (سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱): 9۰۰۰ دلار (این هزینه شامل هزینه‌­های تحصیلی دانشجوست و شامل هزینه­‌های زندگی از جمله غذا و محل اقامت نمی­‌شود).

  1. از طریق آزمون مقطع دکتری تخصصی (PhD) سازمان سنجش آموزش کشور

داوطلبان در این مقطع با شرکت و قبولی در آزمون دوره دکتری تخصصی (PhD) سازمان سنجش کشور پذیرفته خواهند شد. شرایط اختصاصی و عمومی این آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور در دفترچه شماره (1) آزمون اعلام خواهد گردید. شیوه تحصیل در این مقطع «آموزشی و پژوهشی» می‌باشد و پذیرش به‌صورت غیرمتمرکز (در دو مرحله به همراه مصاحبه علمی) خواهد بود. برای ثبت نام کلیک کنید (سایت سازمان سنجش بخش دکتری تخصصی)

  1. از طریق آزمون مقطع مقطع دکتری تخصصی (PhD) اختصاصی دانشگاه ادیان و مذاهب (ویژه طلاب)

داوطلبان طلبه در این مقطع با شرکت و قبولی در آزمون اختصاصی دوره دکتری تخصصی (PhD) که توسط دانشگاه ادیان و مذاهب با مجوز رسمی از سازمان سنجش کشور برگزار می‌گردد، پذیرفته خواهند شد. شرایط عمومی و اختصاصی آزمون از طریق اطلاعیه رسمی دانشگاه اعلام می‌گردد. شیوه تحصیل در این مقطع «آموزشی و پژوهشی» می‌باشد و پذیرش به‌صورت غیرمتمرکز (در دو مرحله به همراه مصاحبه علمی) خواهد بود. برای ثبت نام کلیک کنید (سایت آزمون دانشگاه)

  1. از طریق بدون آزمون استعدادهای درخشان

داوطلبان در این مقطع بدون شرکت در آزمون سراسری و صرفاً براساس سوابق تحصیلی و پژوهشی خویش با شرکت در مصاحبه علمی که توسط گروه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌گردد پذیرفته خواهند شد. شرایط عمومی و اختصاصی پذیرش دانشجو از این طریق براساس اطلاعیه رسمی دانشگاه ادیان و مذاهب اعلام می‌شود. برای ثبت نام کلیک کنید (سایت دانشگاه بخش استعداد درخشان)

  1. از طریق آزمون مقطع دکتری تخصصی اتباع غیرایرانی غیربورسیه

ابتدا مدارک زیر را تهیه نموده:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • تصویر گذرنامه یا مدرک اقامتی معتبر (در صورت تمایل دانشجو به حضور در دانشگاه)
  • تصویر مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد یا معادل آن و ریز نمرات ترجمه شده به زبان انگلیسی یا فارسی
  • تصویر یک قطعه عکس پرسنلی 4*3
  • رزومه شامل سوابق تحصیلی و کاری

سپس دکمه «درخواست کن» در مقابل هر رشته شما را به پورتال ثبت نام آن رشته منتقل می­‌کند. در پورتال ثبت نام شما می‌­توانید مدارک و درخواست خود را بارگزاری و ارسال کنید. ثبت نام شما زمانی تکمیل می‌­شود که درخواست و مدارک خود را به طور کامل در پورتال ثبت­‌نام بارگزاری و ارسال کنید.

داوطلبان غیرایرانی برای ثبت نام کلیک کنید.