فلسفه گرایش فلسفه دین

رشته «فلسفه دین» در مقطع دکتری یک دوره کامل آموزشی، مطابق با ضوابط و مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که به تحلیل عقلانی درباره دین و آموزه‌های بنیادین دین می‌پردازد. به‌عبارت دیگر فلسفه دین دانشی است که با رویکرد فلسفی در باره دین آموزه‌های اصلی آن را مطالعه می‌کند.

مباحث زیربنایی دین یکی از فعالترین و سرزنده ترین حوزه‌های فکری و عناوین پژوهشی روزرگار ماست. از اینرو نیاز به ارائه فلسفه دین اسلامی و مواجهه با جریان‌های ضددینی و پاسخگویی به معضلات فکری جامعه در زمینه فلسفه دین از جمله ضروریات است. مباحث و مسائل مطرح در حوزه فلسفه دین غربی باید در سطح جامعه مورد تحلیل و بررسی دقیق قرار گیرد.

همچنین لازم است با بهره‌مندی از مبانی حکمت و تفکر اسلامی و با محوریت چهار معیار اسلامی سازی، بومی سازی، روزآمدی و کارآمدی به تولید فلسفه دین اسلامی و ترویج و تعمیق مباحث دینی پرداخته شود.

از مهمترین اهداف این رشته در این مقطع اسلامی سازی، بومی سازی، روزآمدی و کارآمدی مباحث فلسفه دین و آشنایی با مکاتب و آراء معارض در قلمرو فلسفه دین و نقد آنهاست. دانش آموختگان این رشته می‌توانند به شبهات و سوالات مطرح در زمینه مبانی و مسائل فلسفه دین پاسخ گویند و در تأسیس و توسعه فلسفه دین اسلامی نقش آفرین باشند. همچنین آنها می‌توانند به عنوان کادر علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور در حوزه فلسفه دین جذب شوند.

طول دوره دکتری «فلسفه دین» ۴ سال است. که در صورت ضرورت و با پیشنهاد استاد راهنما و تایید گروه تا دو ترم هم قابل افزایش است. دانشجویان باید در مدت مذکور پایان نامه خود را بگذرانند و از آن دفاع نمایند. برنامه دکتری «فلسفه دین» شامل 36 واحد درسی است که 14 واحد دروس تخصصی،‌ 4 واحد دروس اختیاری و 18 واحد نیز پایان‌نامه است.

دروسی همچون «علم دینی»، «زبان دین»، «جامعیت و جاودانگی دین»، «دین و عقلانیت»، «کارکردهای دین»، «براهین اثبات خدا»، «عدل الهی و مسئله شر» و «دین و سیاست» از جمله دروس تخصصی است که در این رشته تدریس می‌شود.

  • جهت اطلاع از هزینه کل دوره برای دانشجویان ایرانی که از طریق کنکور یا آزمون داخلی پذیرفته می‌شوند به صفحه پذیرش دانشجویان دوره دکتری قسمت شهریه مراجعه کنید.
  • هزینه‌ی کل دوره برای دانشجویان غیر ایرانی (سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱): 9۰۰۰ دلار (این هزینه شامل هزینه‌­های تحصیلی دانشجوست و شامل هزینه­‌های زندگی از جمله غذا و محل اقامت نمی­‌شود).

  1. از طریق آزمون مقطع دکتری تخصصی (PhD) سازمان سنجش آموزش کشور

داوطلبان در این مقطع با شرکت و قبولی در آزمون دوره دکتری تخصصی (PhD) سازمان سنجش کشور پذیرفته خواهند شد. شرایط اختصاصی و عمومی این آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور در دفترچه شماره (1) آزمون اعلام خواهد گردید. شیوه تحصیل در این مقطع «آموزشی و پژوهشی» می‌باشد و پذیرش به‌صورت غیرمتمرکز (در دو مرحله به همراه مصاحبه علمی) خواهد بود. برای ثبت نام کلیک کنید (سایت سازمان سنجش بخش دکتری تخصصی)

  1. از طریق آزمون مقطع مقطع دکتری تخصصی (PhD) اختصاصی دانشگاه ادیان و مذاهب (ویژه طلاب)

داوطلبان طلبه در این مقطع با شرکت و قبولی در آزمون اختصاصی دوره دکتری تخصصی (PhD) که توسط دانشگاه ادیان و مذاهب با مجوز رسمی از سازمان سنجش کشور برگزار می‌گردد، پذیرفته خواهند شد. شرایط عمومی و اختصاصی آزمون از طریق اطلاعیه رسمی دانشگاه اعلام می‌گردد. شیوه تحصیل در این مقطع «آموزشی و پژوهشی» می‌باشد و پذیرش به‌صورت غیرمتمرکز (در دو مرحله به همراه مصاحبه علمی) خواهد بود. برای ثبت نام کلیک کنید (سایت آزمون دانشگاه)

  1. از طریق بدون آزمون استعدادهای درخشان

داوطلبان در این مقطع بدون شرکت در آزمون سراسری و صرفاً براساس سوابق تحصیلی و پژوهشی خویش با شرکت در مصاحبه علمی که توسط گروه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌گردد پذیرفته خواهند شد. شرایط عمومی و اختصاصی پذیرش دانشجو از این طریق براساس اطلاعیه رسمی دانشگاه ادیان و مذاهب اعلام می‌شود. برای ثبت نام کلیک کنید (سایت دانشگاه بخش استعداد درخشان)

  1. از طریق آزمون مقطع دکتری تخصصی اتباع غیرایرانی غیربورسیه

ابتدا مدارک زیر را تهیه نموده:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • تصویر گذرنامه یا مدرک اقامتی معتبر (در صورت تمایل دانشجو به حضور در دانشگاه)
  • تصویر مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد یا معادل آن و ریز نمرات ترجمه شده به زبان انگلیسی یا فارسی
  • تصویر یک قطعه عکس پرسنلی 4*3
  • رزومه شامل سوابق تحصیلی و کاری

سپس دکمه «درخواست کن» در مقابل هر رشته شما را به پورتال ثبت نام آن رشته منتقل می­‌کند. در پورتال ثبت نام شما می‌­توانید مدارک و درخواست خود را بارگزاری و ارسال کنید. ثبت نام شما زمانی تکمیل می‌­شود که درخواست و مدارک خود را به طور کامل در پورتال ثبت­‌نام بارگزاری و ارسال کنید.

داوطلبان غیرایرانی برای ثبت نام کلیک کنید.