مدیریت رسانه

رشته دکتری «مدیریت رسانه» یک دوره کامل آموزش تخصصی، مطابق با ضوابط و مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که به توسعه ادبیات رشته مدیریت رسانه در حوزه چالش‌های صنعت رسانه می‌پردازد. این رشته از زیر مجموعه‌های رشته مدیریت است. هدف از برگزاری این رشته در این مقطع تربیت پژوهشگران، محققان، مدرسان، مشاوران رسانه‌ای است که با شناخت به روز از سازمان‌های رسانه‌ای قادر باشند به مطالعه سازمان‌های موفق در صنعت رسانه، شامل انواع گوناگون آن، اقدام کرده و راهکارهای موفقیت یا دلایل شکست ‌آنها را بررسی و ارائه دهند و با کسب مهارت‌های پژوهشی بتوانند موجب ارتقاء سطع عملکرد سازمان‌ها رسانه‌ای شوند. بنابراین مدیریت رسانه به معنای مدیریت اقتصادی یک سازمان رسانه‌ای است و با مفاهیمی همچون مدل کسب و کار، استراتژی‌های رقابتی، مدیریت نیروهای خلاق، مدیریت تبلیغات، مدیریت بازاریابی، مدیریت تولید و توزیع و عرضه، مدیریت منابع و زنجیره ارزش، مدیریت مخاطب و … سر و کار دارد.

صنعت رسانه گستره وسیعی از بخش‌ها را در بر می‌گیرد. پیشتر و به طور سنتی، این صنعت شامل بخش‌های تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجلات، کتاب و سینما می‌شد. اما با ورود فناوری‌های نوین و همه‌گیر شدن رسانه‌های همراه، گستره مدیریت رسانه به بخش‌هایی همچون رسانه‌های اجتماعی، پلتفرم‌ها و اکوسیستم‌ها نیز توسعه یافته است، به شکلی که بیشترین تمرکز آن بر بستر رسانه‌های برپایه اینترنت و موبایل قرار گرفته است. این رشته همچنین تحولات و روندهای تاثیر‌گذار ناشی از فناوری‌های نوین همچون کلان داده‌ها، اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها دیجیتال و اجتماعی و بسیاری از تحولات جدید را هم تحت پوشش قرار می‌دهد. در حقیقت این رشته در مقطع دکتری مطالعه آخرین دستاوردهای ناشی از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات را ماموریت خود قرار داده است و انتظار می‌رود دانش‌ آموختگان این رشته در این مقطع قادر باشند به خوبی دانش حاصله را برای شناخت راهکارهای مدیریت موفق سازمان‌های رسانه‌‌ای در استفاده از جدید‌ترین فناوری‌های روز به کار ببرند.

دانش‌آموختگان این رشته با کسب مهارت‌های آموزشی و پژوهشی لازم می‌توانند در دانشگاه‌ها و سازمان‌های رسانه‌ای به تدریس، برنامه‌ریزی رسانه‌‌ای و مدیریت رسانه مشغول شوند. همچنین می‌توانند در امور پژوهشی و مشاوره‌ای مدیریت رسانه منشاء اثر باشند.

داشتن مدرک فوق لیسانس یا معادل آن برای تحصیل در این رشته کافی است. این مدرک باید به تایید کنسولگری ایران در کشوری که صادر کننده آن است رسیده باشد. بر این اساس، لزومی بر تطابق رشته تحصیلی در مقطع قبلی با مقطع دکترا برای دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در این رشته وجود ندارد. هر فردی که خارج از ایران تحصیل کرده باشد با هر رشته‌ی تحصیلی در صورت داشتن صلاحیت علمی و موافقت اعضای هیئت علمی گروه می‌تواند در این دوره تحصیل کند. در واقع دانشجوی غیر مرتبط با رشته دکتری باید صلاحیت علمی خود را به هر طریق ممکن به اعضای هیئت علمی گروه اثبات کند. طبعا داشتن کتاب، مقاله علمی و ژورنالیستی و علاقه‌مندی شرکت در این رشته‌ می‌تواند در موافقت هیئت علمی گروه تاثیر گذار باشد.

طول دوره دکتری مدیریت رسانه ۴ سال و برابر ۸ نیم سال تحصیلی است که ۴ نیم‌سال آن برای آموزش، یک نیم‌سال برای گذراندن آزمون جامع و سه نیم سال آن برای نگارش رساله دکتری می‌باشد. دانشجویان در ترم اول دروس جبرانی و در ترم‌های بعدی واحدهای دروس تخصصی و اختیاری را می‌گذرانند. برنامه دکتری مدیریت رسانه شامل ۳۶ واحد درسی است که ۶ واحد آن جبرانی، ۱۰ واحد دروس تخصصی، ۸ واحد دروس اختیاری و ۱۸ واحد نیز واحد پایان‌نامه است. دروسی همچون «مبانی مدیریت رسانه»، «مدیریت استراتژیک رسانه» و «اقتصاد رسانه» دروس جبرانی‌اند. دروس تخصصی مقطع دکتری مدیریت رسانه نیز شامل دروس «مسائل سازمان‌های رسانه‌ای»، «مدیریت شبکه‌های اجتماعی»، «استراتژی رسانه‌ای»، «مدیریت منابع انسانی در صنایع خلاق» و «فلسفه تکنولوژی‌های نوین رسانه‌ای» می‌شود. دروس اختیاری نیز دروسی هستند که دانشجو از میان ۷ درس تنها باید ۴ درس را انتخاب و آن را بگذراند. دروسی همچون «مبانی فلسفی نظریه‌های سازمان و مدیریت»، «نظریه‌های اقتصادی رسانه‌ها»، «ارتباطات اقناعی»، «سیاستگذاری رسانه‌ای» از جمله این دروس اختیاری‌اند.

  • هزینه کل دوره برای دانشجویان ایرانی که از طریق کنکور یا آزمون داخلی پذیرفته می‌شوند (سال 1400-1401): 125میلیون تومان (این هزینه شامل هزینه‌­های تحصیلی دانشجوست و شامل هزینه­‌های زندگی از جمله غذا و محل اقامت نمی­‌شود).
  • هزینه‌ی کل دوره برای دانشجویان غیر ایرانی (سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱): 9۰۰۰ دلار (این هزینه شامل هزینه‌­های تحصیلی دانشجوست و شامل هزینه­‌های زندگی از جمله غذا و محل اقامت نمی­‌شود).

مجموعه مدارکی که برای ثبت نام در رشته­‌های دکتری حضوری دانشگاه ادیان و مذاهب لازم است عبارتند از:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • تصویر گذرنامه یا مدرک اقامتی معتبر
  • تصویر مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد یا معادل آن و ریز نمرات ترجمه شده به زبان انگلیسی یا عربی یا فارسی
  • اصل مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد یا معادل آن و ریزنمرات ترجمه شده به زبان انگلیسی یا عربی یا فارسی (دانشجو هنگام مراجعه به دانشگاه و شروع به تحصیل این مدارک را تحویل می­‌دهد).
  • تصویر یک قطعه عکس پرسنلی 4*3
  • رزومه شامل سوابق تحصیلی و کاری

دکمه «درخواست کن» در مقابل هر رشته شما را به پورتال ثبت نام آن رشته منتقل می­‌کند. در پورتال ثبت نام شما می‌­توانید مدارک و درخواست خود را بارگزاری و ارسال کنید. ثبت نام شما زمانی تکمیل می‌­شود که درخواست و مدارک خود را به طور کامل در پورتال ثبت­‌نام بارگزاری و ارسال کنید.