دفاعیه کارشناسی ارشد برگزار شد

نقش مدیریتی دینی و فرهنگی زنان هاشمی در واقعه کربلا

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، در جلسه دفاعیه‌ای که دوشنبه 25 دی 96 در سالن کنفرانس شهیدبهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین یوسف غضبانی به‌عنوان استاد راهنما، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا ایمانی، استاد مشاور و دکتر ام‌البنین خالقیان در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو زهرا کوششی از پایان‌نامه‌اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

زنان نقش اساسی در حرکت امام حسین (علیه‌السلام) و واقعه کربلا داشتند که می‌توان این زنان را به سه دسته تقسیم کرد؛ دسته اول: زنان هاشمی بودند که از مدینه، کاروان امام حسین (علیه‌السلام) را همراهی می‌کردند. دسته دوم: زنانی که در مدینه ماندند ولی به‌طورکلی، با این حرکت مرتبط بودند. دسته سوم: سایر زنانی بودند که در مسیر کاروان و در دوره اقامت کوتاه در کربلا با مردان خود به آن امام همام ملحق شدند.

این پژوهش در پی بیان نقش‌آفرینی زنان هاشمی است که هرچند نقش‌های فراوانی ایفا کردند، اما در اینجا تنها نقش مدیریتی، دینی و فرهنگی آنان موردبحث است، که همین امر این پژوهش را از موارد مشابه متمایز کرده است. با توجه به موضوع و عنوان این پژوهش، زنان هاشمی در کربلا به‌خوبی توانستند این رسالت عظیم را به سرانجام برسانند. که این ادعا مؤید پایا بودن حرکت عظیم عاشورا پس از گذشت بیش از هزار سال است که هنوز زنده و پابرجا مانده و مانند چشمه‌ای جوشان، هنوز هم موجب استمرار حرکت عاشورایی در نسل‌ها و عصرهای بعد و همچنین تابه‌حال شده است که همه این‌ها مدیون نقش‌آفرینی حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) و سایر زنانی ست که در کربلا حضور داشتند.

اهمیت این پژوهش در معرفی الگوهای موفق زنان مسلمان در مدیریت بحران، معرفی اسلام راستین و دفاع از حریم دین و انجام فعالیت‌های فرهنگی است تا مورداستفاده زنان و حتی مردان مسلمان قرار گیرد.

پژوهش حاضر، از نوع بنیادی است که به روش اکتشافی و توصیفی انجام‌گرفته و از شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای بهره برده است. همچنین رویکرد این پژوهش تاریخی است و سعی شده است بیشتر از منابع اصیل و دست‌اول تاریخی استفاده شود.

کلمات کلیدی: نقش مدیریتی، نقش دینی، نقش فرهنگی، زنان هاشمی، عاشورا

مطالب مشابه