حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان:

به دنبال ایجاد حلقه وصل میان مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی هستیم

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان معاون پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگو با روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب درباره هدف از برگزاری اولین نشست مشترک گفتمان‌ساز گفت: یکی از آسیب‌هایی که امروزه در جوامع علمی حوزوی و دانشگاهی با آن مواجه هستیم، عدم اطلاع پژوهشگران حوزه و دانشگاه از فعالیت‌های علمی یکدیگر هم‌چون انتشار کتاب و پژوهش‌های علمی است. لذا پژوهشگران دانشگاهی از فعالیت‌های علمی صورت گرفته در حوزه و حوزویان از فعالیت‌های علمی صورت گرفته در دانشگاه‌ها بی‌اطلاع هستند. برای این‌که بتوانیم این ارتباط و تعامل را ایجاد کنیم، به دنبال این هستیم که تمام رؤسا و مسئولان و مدیران پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های حوزوی را در نخستین نشست مشترک گفتمان‌ساز گرد هم آوریم تا با طرح این مسئله و بررسی راه‌کارها و پیشنهادها بتوانیم این مانع را از سر برداریم و تعامل علمی بین مراکز حوزوی و دانشگاهی را هرچه بیشتر کنیم.

دکتر فرمانیان در ادامه گفت: این ایده از سوی دبیرخانه گفتمان انقلاب اسلامی مطرح شده است. بدین ترتیب که اطلاعات آثار برگزیده مراکز حوزوی در جشنواره‌های مختلف علمی در نرم‌افزاری در اختیار دیگر مراکز علمی کشور قرار گیرد. در خلال اجرای این ایده متوجه این مسئله شدند که بسیاری از این کتاب‌ها حتی نزد متخصصان هر حوزه نیز شناخته شده نیست. لذا به این نتیجه رسیدند که باید یک ارتباط قوی علمی بین مراکز مختلف علمی ایجاد شود و ضمن معرفی آثار منتشره همه مراکز به یکدیگر، این آثار در دانشگا‌ه‌ها، پژوهشگاه‌ها و دیگر مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی مطرح شود و صاحب‌نظران و استادان این مراکز در نشست‌هایی که در این راستا برگزار می‌گردد، شرکت و ضمن آشنایی با محتوای اثر، نقدها و نظرهای خود در مورد اثر را نیز مطرح کنند. بدین ترتیب هم زمینه تبادل متخصص فراهم می‌شود و هم مرکز حوزوی و دانشگاهی از آثار علمی منتشره یکدیگر مطلع می‌گردند.

وی ادامه داد: ان شاء الله پس از تصمیم نهایی در خصوص این برنامه، حلقه وصلی ایجاد می‌گردد که همه دانشگاهیان و حوزویان از فعالیت‌های علمی یکدیگر مطلع می‌گردند و آثار علمی این عزیزان مورد نقد، بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد و در مراکز مختلف نشست‌های علمی برگزار می‌گردد و اگر محتوای علمی ارائه شد، قابلیت طرح به صورت کرسی‌های علمی ـ ترویجی یا کرسی نظریه‌پردازی را داشته باشد، به بهترین وجه از این محتوای علمی در راستای تعمیق علم و دانش استفاده شود. امیدواریم این اقدام موجب تحول در فضای علمی کشور شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان گفت: در این راستا نخستین نشست مشترک گفتمان‌ساز با حضور رؤسا و مسئولان دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های حوزوی روز چهارشنبه 20 اسفندماه 1399 در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌گردد. این طرح ابتدا با حضور دانشگاه‌های حوزوی، پژوهشگاه‌های حوزوی و دبیرخانه گفتمان انقلاب اسلامی آغاز می‌شود و در صورت موفقیت می‌توان دامنه آن را گسترش داد تا همه مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی سراسر کشور را در بر بگیرد.

مطالب مشابه