مدیرعامل پلتفرم بومی ایتا مطرح کرد؛

سکوهای خارجی باید قانون حاکم در ایران را بپذیرند

تاریخ انتشار:

اغلب داده‌های مردم در آمریکا است، چون پلتفرم ها در آمریکا بنیان نهاده شده‌اند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات، مهندس محسن غفاری، مدیرعامل پلتفرم بومی ایتا در ادامه سلسله نشست‌های لبه دانش که با موضوع چالش‌ها و مشکلات پیش روی پیام‌رسان‌ها و سکوهای ایرانی برای بین‌‌المللی شدن برگزار شد، به بیان تاریخچه‌ای از سیر تکاملی شکل‌گیری پیام‌‌رسان ایتا «اندیشه یاوران تمدن امروز» گفت: این ابزار ارتباطی از همان ابتدا نه به شکل امروزی، بلکه در قالب سرویس‌های پیام‌رسان، توسط جمعی از طلاب راه اندازی شد که دغدغه‌ آن‌ها تبلیغ محتوای دینی و فرهنگی و سبک زندگی اسلامی به مردم دنیا بود.

وی با بیان اینکه سال ۹۷ پیام‌رسان‌ ایتا کلید خورد افزود: سال ۹۸ در جریان اغتشاش‌ها موضوع فیلترینگ تلگرام با چهل میلیون کاربر ایرانی مطرح شد، اما موضوعی که قابل توجه و اهمیت این است که فیلترینگ از همان ابتدا برای رشد شبکه‌های داخلی نبوده است بلکه به دلیل مسائل امنیتی این تصمیم اتخاذ شد.

مهندس غفاری با تاکید بر ضرورت فیلترینگ در عصر تهدیدات سایبری گفت: در حال حاضر فیلترینگ به آن معنا در کشور وجود ندارد چرا که دریافت کد تایید توسط اپراتورهای داخلی صورت می‌گیرد.

مدیرعامل پلتفرم بومی ایتا با بیان اینکه ایران هیچ ابزاری برای اعمال حاکمیت بر پلتفرم‌های خارجی ندارد، گفت: سکوهای خارجی باید قانون حاکم در ایران را مثل همه کشورهای دنیا بپذیرند.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت حفاظت از داده‌ها گفت: اغلب داده‌های مردم در آمریکا است چون پلتفرم‌ها در آمریکا بنیان نهاده شده‌اند.

مهندس غفاری در ادامه گفت: طبق تحقیقی که مرکز ملی فضای مجازی در سال ۹۶ انجام داد، اینستاگرام اثرات منفی به‌ویژه بر روی دختران و زنان دارد؛ شبکه اجتماعی‌ای که ذائقه و فرهنگ را تغییر می‌دهد.

وی با بیان اینکه رسانه به‌عنوان ابزاری در جهت حکمرانی است ادامه داد: مرکز ملی فضای مجازی در تحقیقات درست و خوب عمل می‌کند ولی در اجرا موفق نیست.

مدیرعامل پلتفرم بومی ایتا در ادامه با بیان اینکه شبکه پویا در حوزه بین‌الملل به شبکه‌ای می‌گویند که کاربر روزانه‌اش نسبت به کاربر ماهانه آن نزدیک به ۵۰ درصد باشد گفت: از این منظر ایتا بالای ۶۰ درصد و سهم اینستاگرام ۴۹ درصد است.

وی گفت: ایتا به عنوان پیام‌رسان اثرگذار در حال حاضر ۱۹ میلیون و ۹۵۰ هزار کاربر فعال روزانه ،۲۷/۲ میلیون کاربر هفتگی و ۳۲ میلیون کاربر ماهانه دارد، همچنین ۲۰۰ هزار کانال فعال و ۸۰۰ هزار گروه فعال دارد.

مهندس غفاری گفت: ترافیک روزانه ایتا ۲۷۰ گیگ پهنای باند دارد. دولت سیزدهم قصد داشت ضریب را بالا ببرد و شبکه داخلی را به حداکثر برساند.

در پایان این نشست درباره معایب پیام‌رسان ایتا بحث و بررسی شد که از جمله آن نداشتن نوتیف (اعلان پیام) بود که مهندس غفاری در این باره گفت: نوتیف در انحصار گوگل است و سیاست ما بر این است که به دلایل امنیتی تحت سرویس‌های گوگل خدمات ارائه ندهیم.

مدیرعامل پلتفرم ایتا در ادامه در خصوص محدودیت‌های نگهداری فایل و محدودیت در ارسال ویدئو با حجم بالا در این پیام‌رسان گفت: پیام‌رسان واتساپ هم تنها دو هفته فایل‌ها را نگه می‌دارد و بارها به کاربران گفته‌ایم از ایتا برای نگهداری فایل‌ها استفاده نکنند.

وی در خصوص عدم پشتیبانی بین‌المللی این پیام‌رسان گفت: ایتا به دلیل محدودیت‌ها، امکان ارتباط و پشتیبانی بین‌المللی را ندارد اما برخی پیام رسان‌ها داخلی این امکان را دارند، از این رو بسته به سیاست‌ها و درآمدها متغیر است.

مدیرعامل پلتفرم بومی ایتا در خصوص چشم‌انداز آینده این پیام‌رسان گفت: ایتا همچنان که سکوی خدماتی خواهد بود در ورژن جدید قابلیت برنامه دارد و سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند به ایتا برنامه‌های کاربردی ارائه بدهند.

گفتنی است نشست «چالش‌ها و مشکلات پیش روی پیام‌رسان‌ها و سکوهای ایرانی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمدرضا نواب، ریاست دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات، دکتر سیدرضا سجادی نژاد، معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات و جمعی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری برگزار شد.

مطالب مشابه