جلسه دفاع از رساله دکتری برگزار شد:

معاونت در قتل و اثر آن بر ارث در مذاهب فقهی

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو عبدالله سورتیجی اوکرکایی با عنوان «معاونت در قتل و اثر آن بر ارث در مذاهب فقهی»، دکتر علی‌اکبر ایزدی فرد به عنوان استاد راهنما، حجت‌الاسلام دکتر رضا اسلامی به عنوان استاد مشاور و حجج اسلام دکتر محمدرسول آهنگران، دکتر ولی‌الله مهدوی و دکتر مهدی نوروزی به عنوان استادان داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

قتل عمد عدوانی مورث در هر یک از قالب‌های مباشرت، مشارکت و تسبیب از موانع ارث‌بری است که جزئیات آن با اختلافی اندک در فقه مذاهب اسلامی موجود است. در این میان نکته‌ای که کم‌تر بدان توجه شده است و فهم و برداشت از متون را با دشواری مواجه نموده است، نحوه ارث‌بری و یا محرمیت شخصی است که در قالبی غیر از موارد فوق از جمله تشویق و ترغیب مباشر جرم و یا با نگهبانی و تهیه وسائل ارتکاب جرم و نیز نگه داشتن قربانی جرم، اقدام به تسهیل قتل مورث خود نماید، در فقه مذاهب اسلامی بیانی صریح در این باره وجود ندارد و اقوال متعددی مبنی بر ارث‌بری و عدم ارث‌بری با توجیهاتی متفاوت و گاه مشابه از هر دو گروه در اثبات مدعی مشاهده می‌شود.

در بسیاری از موارد در قتل‌های موجود با در نظر داشتن این نکته که عمل شخص معاون تأثیر فراوانی در تحقق جرم داشته است، به دلیل اختلاف نظر در فهم چیستی نوع عمل معاون و اختلاف در تطبیق آن با دیگر قالب‌ها، دستیابی به حکم واحد را با مشکل مواجه ساخته است. بدیهی است پیشنهاد شایسته مبتنی بر فهم صحیح از عمومات و اطلاقات متون و دستیابی به حکم مسئله، گام بلندی در تبیین موضوع خواهد بود.

در این تحقیق با بهره‌گیری از شیوه کتابخانه‌ای این نتیجه حاصل شد که با توجه به برخی معاونت‌ها و تأثیر غیر قابل انکار آن در تحقق جرم به نظر می‌رسد با در نظر داشتن این اصل که معاون در قتل مورث، ارث نمی‌برد ولی با برگزیدن قول به تفضصیل و مرزبندی میان انواع متفاوت عنصر مادی معاونت و درجه‌بندی میزان تأثیر هریک در نتیجه حاصله به‌خصوص استدلال‌های راجع به جزء سبب بودن عمل شخص معاون، بتوان در برخی مصادیق خاص قائل به مانعیت از ارث شد.

مطالب مشابه