جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:

جریان شناسی عرفانی حوزه های علمیه معاصر

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو محمدمهدی علیزاده با عنوان «جریان‌شناسی عرفانی حوزه‌های علمیه معاصر» که روز شنبه 24 آذرماه 1397 برگزار شد، دکتر رحمان بوالحسنی به عنوان استاد راهنما و دکتر وحید آریانفر به عنوان استاد داور حضور داشتند.

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

عرفان در لغت به معنی شناخت و در اصطلاح عرفان دو جنبة متفاوت نظري و عملي دارد.  جنبة عملی و اجتماعي عرفان، كه گاه با تعبير اشتباه تصوف از آن ياد ميشود،آداب و رسوم خاصي دارد كه برخي از عارفان آن را تبین نمودند. برخی نخستین بارقه‌های عرفان اسلامی را به زندگی زاهدانه اصحاب صفه و یا خطبه‌های امیر المومنین (علیه السلام) در نکوهش دنیا نسبت می‌دهند و برخی دیگر آن را به تفسیر منسوب به امام صادق (علیه السلام) منتسب می‌کنند. ولیکن آنچه از سوی تاریخ‌نگاران، که بیشتر سنی‌مذهب بوده‌اند، پذیرفته شده این است که فردی بنام حسن بصری پایه‌گذار عرفان اسلامی بوده است. این نوشتار که به بررسی جریان های عرفانی درحوزه های علیمه معاصر می پردازد در چهار بخش تدوین شده است که نشان داده است جنبه های عرفانی در درون دین وجود داشته و از همین لحاظ بهترین مرجع عرفان حوزههای علیمه است.

بخش اول شامل کلیات است. بخش دوم در مورد سرچشمه های عرفانی در حوزه های علیمه شامل دروس قرآنی ، تفاسیر عرفانی ، فلسفه اسلامی ، دروس اخلاق و حیات اساتید حوزه های علمیه است و در بخش سوم به شناسایی مولفه های مشترک در تمامی جریان های عرفانی موجود در حوزه های علیمه است و در بخش چهارم که بخش پایانی و مهمترین بخش پایان نامه را تشکیل می دهد. مشخصه های خاص هر جریان عرفانی معرفی و تبین شده است.

مطالب مشابه