به گزارش خبرنگار دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، دکتر محمدمهدی فتورهچی، مدرس و پژوهشگر علوم ارتباطات اجتماعی به تفاوت میان رسانههای اجتماعی با شبکههای اجتماعی اشاره کرد و گفت: رسانههای اجتماعی، محصول هم افزایی شبکههای اجتماعی با فناوری وب هستند و شبکههای اجتماعی را میتوان، نوعی ساختار، متشکل از کنشگران و روابط پویای بین آنها دانست.
استاد مدعو دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: کنشگران نیز میتوانند شامل افراد یا گروهها، سازمانها و حتی برنامهها ی رایانهای باشند.
دکتر فتورهچی عنوان کرد: رسانههای اجتماعی که شبکههای اجتماعی مبتنی بر وب هستند از قابلیتها و انعطافپذیری ویژهای برخوردارند.
پژوهشگر و مدرس ارتباطات گفت: شبکه های اجتماعی، ارتباطات را از دستگاههای پخش یک به چند، به سیستم محاورهای چند به چند تبدیل میکنند و با ذات متکثر وبی مکان و بیزمان خود، امکان ارتباط گیری افراد را در هر زمان و از هر مکانی فراهم میسازند.
وی افزود: رسانههای اجتماعی محدود به سایتها ی شبکهسازی اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر نیستند؛ بلکه تمامی رسانهها ی تعاملی را شامل میشوند که تولید، به اشتراک گذار ی و مبادله محتوا را از طریق کاربران تسهیل میکنند.
دکتر فتوره چی ادامه داد: این رسانهها در برگیرنده تالارهای گفتمان، وبلاگ ها، میکروبلاگ تا سایتها ی شبکه سازی، سایتهای نشانهگذاری اجتماعی، ویکی ها، پخش شبکه ای، سایتها ی محتوای نوشتاری و دیداری و غیره است.