رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تاکیدکرد؛

رعایت ادب و تواضع در گفت‌وگو رمز موفقیت است

تاریخ انتشار:

اهل سنت با تکریم اهل‌بیت پیامبر(ص) هیچ مشکلی ندارند و هرچقدر فضائل امام علی(ع) و اهل‌بیت (علیهم السلام) را بیان کنید، آن‌ها ناراحت نمی‌شوند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در «نشست دهم کارگاه گفت‌وگوی دینی در عرصه بین‌الملل» که در ساختمان مرکز مدیریت حوزه های علمیه، در قم برگزار شد گفت: در گفت‌وگو باید با اعتقادات و فرهنگ و آداب‌ و رسوم طرف مقابل آشنا شویم و آداب گفت‌وگو را نیز کاملا رعایت کنیم.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود؛ در طول تاریخ مشاهده شده که اگر بخواهیم با اجبار و فشار و از موضع بالاتر با کسی گفت‌وگو کنیم نتیجه‌ای جز اختلاف حاصل نخواهد شد.
وی ادامه داد: فشاری که رهبران کلیسا در قرون ‌وسطا بر مردم متدین مسیحی وارد کردند،باعث شد مردم بعد از چند قرن بی‌دین شوند. به‌عنوان نمونه گالیله دانشمند مسیحی به خاطر بعضی از نظریات علمی به دستور کلیسا مجبور به توبه شد و برای همین مسیحیان خاورمیانه‌ای، مسیحیان اروپا را بی‌دین می‌پندارند.
حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب بیان کرد؛ برخی‌ها به غلط فکر می‌کنند که اهل سنت با اهل بیت پیامبر(ص) دشمنی دارند و در گفت‌وگوها به این نکته توجه ندارند که اهل سنت با تکریم اهل‌بیت پیامبر(ص) هیچ مشکلی ندارند و هرچقدر فضائل امام علی(ع) و اهل‌بیت (علیهم السلام) را بیان کنید، آن‌ها ناراحت نمی‌شوند، زیرا که اهل سنت محب خاندان رسالت هستند.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با تاکید بر اینکه ما باید اصول گفت‌وگو کردن را از قرآن بیاموزیم گفت:رعایت ادب و تواضع در گفت‌وگو رمز موفقیت است و خداوند متعال در آیات ۲۵ و ۲۶ سوره سبأ روش صحیح گفت‌وگو را بیان کرده است؛ «قُلْ لَّا تُسْئَلُونَ عَمَّآ أَجْرَمْنَا وَلَا نُسْئَلُ عَمَّا تَعْمَلُونَ قُلْ یَجْمَعُ بَیْنَنَا رَبُّنَا ثُمَّ یَفْتَحُ بَیْنَنَا بِالْحَقِّ وَهُوَ الْفَتَّاحُ الْعَلِیمُ»؛ بگو: (شما) از آنچه ما مرتکب شده‌ایم بازخواست نخواهید شد و ما (نیز) از آنچه شما انجام می‏دهید بازخواست نخواهیم شد. بگو: پروردگار ما، ما و شما را (در قیامت) گرد می‌آورد، سپس بین ما و شما به حقّ داوری خواهد کرد و اوست داور دانا.

مطالب مشابه