با حضور ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛

نشست «بایسته های شیعه در تعامل با پیروان دیگر ادیان»

تاریخ انتشار:

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ابتدای سخنانش در بیان الزامات و بایسته‌های شیعیان در تعامل با پیروان ادیان و مذاهب جهان گفت: در دنیا چنین نیست که متخصص هر دین در دنیا به آن دین باور هم داشته باشد. بسیاری از اسلام‌شناسان دنیا یا مسیحی هستند یا یهودی.

ابراهیمی ترکمان افزود: گرچه شیعیان در ایران اکثریت هستند اما باید بدانیم در جهان به عنوان یک اقلیت به شمار می‌رویم لذا در گفت‌وگوهای ادیانی باید الزامات اقلیت‌ بودن در جهان را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه در مراکز علمی ایران درباره حقوق بشر و کرامت انسانی به معنای عام آن مورد مطالعه قرار نمی‌گیرد. آیا واقعاً در فقه ما این مسئله جای مطالعه دارد یا نه. بررسی چنین مسائلی مقدمه‌ای برای تعامل و گفت‌وگو با پیروان دیگر ادیان است.

ابراهیمی ترکمان گفت: در روایات اسلامی توجه زیادی به مدارا شده است. با توجه به این که بعضی مسائل در کشور ما جزو فرهنگ محسوب می‌شوند در حالی که در کشورهای دیگر جزو فرهنگ محسوب نمی‌شود. عکس این مسئله نیز مشاهده می‌شود. یک محدوده مشترک وجود دارد که در این وجوه مشترک باید با دنیا مدارا کرد. باید به قسمتی از دین توجه کرد که در ذات آن باعث ایجاد تعامل با دنیا شود.

این نشست روز سی‌ام مهرماه با استقبال گسترده دانشجویان و میهمانانی از خارج دانشگاه برپا شد.

دکتر ابراهیمی ترکمان پیش از این نشست به دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر نواب ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب رفت.

دکتر ابراهیمی ترکمان در این دیدار گفت: اگر ادیان مختلف مورد مطالعه قرار گیرند، مشترکات بسیاری بین اسلام و این ادیان وجود دارد. باید بر روی این مشترکات تأکید کرد. ضمن این که بسیاری از عناصر آداب و رسوم و فرهنگ ملل وارد ادیان شده و به عنوان بخشی از آن دین تلقی می‌شود. لذا تدریس این ادیان توسط معتقدین به این ادیان بسیار مفیدتر خواهد بود.

دکتر نواب نیز از دعوت اساتید اسلام‌شناس و ایران‌شناس خارجی به دانشگاه ادیان و مذاهب برای تدریس از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی استقبال کرد.

وی با تأکید بر این که هدف دانشگاه تربیت نیرو در حوزه ادیان و مذاهب و گفت‌وگوی بین ادیان است،‌ افزود: با توجه به این که دانشگاه ادیان تعامل بسیاری با دیگر دانشگاه‌های جهان در حوزه ادیان دارد، آمادگی دانشگاه را برای تعامل بیشتر از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اعلام کرد.

مطالب مشابه