استاد سیدعلی موسوی نژاد:

اکنون زیدیه در یمن منسجم ترین گفتمان مذهبی است

تاریخ انتشار:

نخستین نشست از سلسله نشست‌های علمی پژوهشکده ادیان و مذاهب با عنوان «جریان‌شناسی جنبش انصارالله (حوثی‌ها) در یمن» روز دوشنبه 28 مهرماه برگزار شد.

در این نشست که دکتر مُحَطوری از اندیشمندان حوثی یمن نیز حضور داشت، استاد موسوی‌نژاد سخنران جلسه پس از معرفی میهمان نشست به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون زیدی‌ها منسجم‌ترین گفتمان مذهبی در یمن هستند، گفت: زیدی‌ها تنها چهل درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند اما به دلیل تشتت در صفوف مخالفان سنی‌مذهبشان و وجود گرایش‌های استقلال‌طلبانه در میان طرفداران القاعده و سلفی‌های اهل سنت، حوثی ها قدرت گرفته اند.

این استاد متخصص در مطالعات زیدیه، در ادامه با اشاره به اینکه غالب زیدی‌ها در شمال این کشور به سر می‌برند، گفت: از سال 2004 تا 2010 حملات بسیاری از سوی دولت یمن شکل گرفت و حتی عربستان نیز در حمایت از دولت یمن وارد عمل شد، اما پس از سقوط دولت یمن و عمل نکردن دولت جدید به تعهدات خود، قیام حوثی‌ها آغاز شد و نهایتاً به تسلیم دولت یمن در برابر خواسته‌های حوثی‌ها انجامید.

استاد موسوی نژاد اشاره کرد: در حال حاضر موقعیت حوثی‌ها به گونه‌ای است که حتی اهل سنت نیز از حوثی ها می خواهند در مناطقشان حضور بیابند. یکی از دلایل این مسئله آن است که حوثی‌ها پس از پیروزی در قیام خود، حکومت را به دست نگرفتند. اگر چنین اتفاقی می‌افتاد مجدداً با تحریک اهل‌سنت، کشور دچار تشنج می‌شد. البته این در حالی است که زیدی‌ها سال‌ها حکومت را در یمن در دست داشتند و 52 سال پیش طی یک کودتا، حکومت از دست امامان زیدی خارج و به دست جمهوری‌خواهان سکولار افتاد.

استاد فرق تشیع درباره نگاه فقهی زیدی‌ها نیز گفت: زیدی‌ها بیشترین اشتراک را با ما دارند. آنان معتقد به ولایت فقیه جامع‌الشرایط به شرط سیادت هستند چرا که به نظر آنان مرجع، اهل‌بیت هستند و سادات نیز از اهل‌بیت به شمار می‌روند.

در ادامه نشست،‌ دکتر مُحَطوری از اندیشمندان و نویسندگان و اساتید زیدی یمن به معرفی عقاید زیدیه و دیدگاه‌های مخالف زیدیه در یمن و بررسی وضعیت زیدیه در یمن و وضعیت فعلی انقلاب حوثی‌ها در این کشور پرداخت.

وی گفت: قیام امام خمینی باعث عزت و سربلندی زیدی‌ها و بلکه جهان اسلام شد.

مُحَطوری به قیام زیدی‌ها در قرون گذشته در شمال ایران اشاره کرد و این مسئله را از نقاط اشتراک ایرانیان و زیدی‌های یمن دانست، به گونه‌ای که می‌توان گفت ایران و یمن تاریخ مشترکی از این لحاظ دارند؛ چرا که هم‌اکنون شاه عبدالعظیم و امامزاده داود که مزارشان در ایران است، از منسوبان به حکومت زیدیه در شمال ایران بوده اند.

مُحَطوری هم‌چنین ولایت فقیه را از نقاط اشتراک زیدیه و ایرانیان دانست.

مطالب مشابه