تداوم مکتب کلامي قم در قرن ششم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو محمدعلی لیالی با عنوان «تداوم مکتب کلامي قم در قرن ششم بر اساس انديشههاي کلامي ابنشهرآشوب و عبدالجليل رازي قزويني و سديدالدين رازي حمصي» حجتالاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا شریعتمداری به عنوان استاد راهنما، حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدحسن نادم به عنوان استاد مشاور و حجتالاسلام والمسلمین دکتر طالقانی، دکتر محمد جاودان و دکتر علی آقانوری به عنوان استادان داور حضور داشتند.
در چکیده این رساله آمده است:
متکلمان شیعی در طرح مبانی و مسائل کلامی، روششناسیهای مختلفی داشتهاند. این اختلاف به پیدایش مدارس و مکاتب کلامی منجر گردید.
یکی از مکاتب کلامی شیعه که در قرن چهارم به اوج خود رسید، مکتب کلامی و حدیثی قم بود. مکتب کلامی قم بیشتر با اندیشههای کلامی شیخ صدوق شناخته میشود. دیدگاههای مکتب کلامی قم و شیخ صدوق با موافقتها و مخالفتهایی از سوی دیگر متکلمان شیعه و مکاتب کلامی روبهرو شد.
هدف از این پژوهش، بررسی تداوم یا عدم تداوم مکتب کلامی قم در قرن ششم بر پایه آثار و اندیشههای کلامی ابنشهرآشوب، عبدالجلیل رازی قزوینی و سدیدالدین رازی حمصی است.
سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که جایگاه مکتب کلامی قم در قرن ششم بر پایه آثار و اندیشههای کلامی متکلمانی چون ابنشهرآشوب، عبدالجلیل رازی قزوینی و سدیدالدین رازی حمصی چگونه بوده و این متکلمان درباره روش و اندیشههای کلامی مکتب کلامی قم و شیخ صدوق چه موضعی داشتهاند؟
پژوهش پیش رو؛ با روش اسنادی و کتابخانهای و توصیفی و تحلیلی و مقایسهای، به بررسی تداوم یا عدم تداوم مکتب کلامی قم و اندیشههای کلامی شیخ صدوق در قرن ششم در آثار و اندیشههای ابنشهرآشوب و عبدالجلیل رازی قزوینی و سدیدالدین رازی حمصی پرداخته و تداوم یا عدم تداوم این اندیشهها را رصد کرده است.
یافتههای پژوهش نشان میدهد با توجه به مقتضیات قرن ششم و مباحث و مسائل کلامی مطرح در قرن ششم، برخی از مباحث و مسائل مکتب کلامی قم و اندیشههای کلامی شیخ صدوق مورد تأیید بوده و برخی از مباحث و مسائل و اندیشههای کلامی با نقد و مخالفت مواجه شده است.