سخنرانی مراسم روز چهارم محرم:

«عزت» محور قیام حسینی، حلقه مفقوده روایت‌های سنتی عاشورا

تاریخ انتشار:

چهارمین روز عزاداری با سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر امیر جوان‌آراسته، عضو هیئت علمی دانشگاه، برگزار شد. وی در تحلیل محورهای اساسی نهضت عاشورا، «عزت» را ستون قیام اباعبدالله(ع) معرفی و نکات زیر را بیان نمودند :

عزت؛ هسته قیام عاشورا:

  • «عنصر عزت در کربلا فراموش‌نشدنی است. امام حسین(ع) با شعار “هیهات منا الذله” ذلت را نپذیرفت و این عزت الهی، الگویی جاودانه برای بشریت است.»

  • «قیام ابی‌عبدالله(ع) تجلی حیات طیبه و عزت‌مداری در مسیر اطاعت از خداست؛ آن‌جا که فرمود: “إنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ…” (من فقط برای اصلاح قیام کرده‌ام).»

نقد رویکرد صرفاً عاطفی به عزاداری:

  • «متأسفانه در طول تاریخ، گاه مظلومیت امام حسین(ع) با ذلت قاطی شده است. باید مراقب باشیم اشک و عاطفه، پرده‌ای بر جنبه‌های حماسی کربلا نشود.»

  • «در دوره صفویه و پس از آن، اشعار محتشم کاشانی صرفاً بر گریه و ناله متمرکز بود، درحالی که کربلا صحنه فداکاری عظیم برای احیای دین خدا بود.»

حماسه‌پردازی پس از انقلاب اسلامی:

  • «پس از انقلاب، نگاه به عاشورا متحول شد و جنبه‌های حماسی آن پررنگ‌تر گردید. حکومت اسلامی باید نماد عزت‌مداری و مبارزه با ظلم باشد؛ همان‌گونه که امام(ع) فرمود: “أنا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ؛ لَا يَذْكُرُنِي مُؤْمِنٌ إِلَّا بَكَى” (من کشته اشکم؛ هیچ مؤمنی مرا یاد نمی‌کند مگر آن‌که می‌گرید)، اما این گریه باید مقدمه‌ای برای قیام باشد.»

نمادهای عزت در کربلا:

  • پاسخ تاریخی حضرت زینب(س) به ابن‌زیاد: «هنگامی که ابن‌زیاد فریاد زد “خداوند شما را رسوا کرد!”، حضرت زینب(س) فرمود: “خداوند فاجر و فاسق را رسوا می‌کند!” این، عزت‌کلامی در اوج مظلومیت است.»

  • حرّ بن یزید ریاحی: «شهادت حرّ، نماد بازگشت به عزت الهی است؛ آن‌گاه که با ندامت به سوی امام حسین(ع) بازگشت و فریاد زد: “آیا توبه من پذیرفته می‌شود؟” و سپس در راه حسین(ع) جان داد.»

«کربلا را با تمام ابعادش بشناسیم؛ هم مظلومیت، هم حماسه، هم عاطفه و هم عزت. این‌ها در کنار هم، نهضت حسینی را جاودانه کرده‌اند.»

مطالب مشابه