دکتر سیدعلی موسوی نژاد بیان کرد؛

کتاب «سیره و قیام زیدبن علی(ع)» صبغه کلامی و تاریخی دارد

تاریخ انتشار:

کتاب «سیره و قیام زیدبن علی» در نشست «صد کتاب ماندگار قرن» در کتابخانه ملی نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، شانزدهمین نشست از مجموعه نشست‌های «صد کتاب ماندگار قرن» با معرفی کتاب «سیره و قیام زید بن علی» تألیف حسین کریمان ادیب، پژوهشگر تاریخ و تهران پژوه و با سخنرانی دکتر سید علی موسوی نژاد عضو هئیت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، به میزبانی سازمان اسناد وکتابخانه ملّی ایران برگزار شد.

 سیدعلی موسوی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در نشست‌ «صد کتاب ماندگار قرن» گفت: در کتاب «سیره و قیام زید بن علی» حسین کریمان علاوه بر تسلط به زبان و ادبیات عربی، در حوزه زبان و ادبیات فارسی نیز اشراف داشته و در تبیین زبان و ادبیات فارسی بسیار کوشا بوده است.

عضو هیئت عملی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: حسین کریمان رساله مقطع دکتری خود را با عنوان «طبرسی و مجمع البیان» نوشته که در این اثر به اهمیت حضور تشیع در ری تا خراسان پرداخته است.

وی افزود: اولین حضور به نام یحیی زید از مسیر ری به خراسان ثبت شده و در بلخ به شهادت رسیده است. متأسفانه از این زاویه در حوزه پژوهش‌های تاریخی کمتر به آن پرداخته شده است و پژوهشگران و دانشجویان حوزه تاریخ نمی‌دانند که بخش‌هایی از ایران و همچنین شهری مثل تهران زیدی نشین بودند که از جمله آن می‌توان به مناطقی چون شهر ری، ونک، اوین، فرحزاد اشاره کرد.

دکتر موسوی نژاد ادامه داد: کریمان به خوبی به این موضوع به عنوان سند تاریخی توجه کرده است. به همین جهت کتابِ «سیره و قیام زید بن علی» اعتقادات کریمان از منظر صبغه کلامی و تاریخی بوده و این کتاب محصول عمر و تلاش‌های علمی وی است. متن کتاب بسیار محترمانه است و نویسنده هر جا اسم زید را می‌آورد از عبارت «حضرت» بهره می‌برد.

دکتر سیدعلی موسوی نژاد در پایان افزود: تلاش نویسنده برای تصحیح اغلاطی که در منابع وجود داشته بسیار ستودنی است. امروزه زیدیه در قالب حوثی ها و تاکیدشان بر مشترکات با جمهوری اسلامی ایران و حضورشان در بحث مقاومت کاملاً مشهود است.

مطالب مشابه