دکتر سید مهدی علیزاده موسوی تأکید کرد؛

ولایت باطنی می‌تواند نقطه وحدت و همگرایی اهل سنت و شیعه باشد

تاریخ انتشار:

تمام مسلمانان باید عید غدیر را جشن بگیرند، چراکه ولایت باطنی ایشان در روز غدیر اثبات شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در آستانه عید سعید غدیر خم، سالروز ابلاغ پیام آسمانی امامت و ولایت اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام)، به همت دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب، بنیاد بین‌المللی امامت و مجمع جهانی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی برگزار شد.

دکتر سید مهدی علیزاده موسوی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، ششمین سخنران این نشست‌ بیان کرد: ولایت بر دو قسم است. یکی ولایت باطنی و دیگری ولایت ظاهری. ولایت باطنی به معنای سرپرستی است و شامل زندگی معنوی می‌شود. ولاء تصرف یا ولاء معنوی بالاترین مراحل ولایت است. بحث ولایت یک بحث سهل و ممتنع است به این معنا که تا حدودی معنایش مشخص بوده و فرصت‌های خوبی را برای انسان‌ها به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: بحث ولایت از طرفی نیز در تقابل با اهل سنت تهدید‌هایی را برای ما رقم می‌زند. این بحث در مورد شمول ولایت است و اگر ولایت به معنای سرپرستی هم باشد باید ببینیم که شمولش به چه مقدار است. آیا صرفا شامل حوزه معنوی و زندگی معنوی انسان می‌شود کما اینکه بخش عمده‌ای از اهل سنت با گرایش صوفیه این دیدگاه را دارند. یا نه اعم از ولایت باطنی است و همین حکومتی است که وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان دیدگاه‌های مختلف اهل سنت و تشیع به مسئله ولایت بیان کرد: وی در خصوص اعتقاد دشمنان شیعه بیان کرد: بسیار از دشمنان شیعه ازجمله سلفیه تلاششان این است که شیعه را متصل به صوفیه کنند. آنها معتقدند که آبشخور عقاید شیعه و عقاید صوفیه یکی است و نقطه تلاقی‌شان ولایت باطنی است. این تفکر حتی توسط برخی از روشنفکران شیعه و وهابیون شیعه مطرح شده است و بیان کرده‌اند که این موضوع موجب وهم شیعه خواهد شد. اما از طرف دیگر بحث ولایت باطنی می‌تواند نقطه وحدت و همگرایی اهل سنت وشیعه باشد.

وی در خصوص تقیه برخی از شیعیان و نسبت دادن خود به اهل سنت گفت: محمدطاهر القادری (متولد۱۹۵۱م) از عالمان اهل‌سنت در پاکستان علاقه‌ی خاصی نسبت به اهل‌بیت(ع) دارد و آثار متعددی در این زمینه تألیف کرده است. طاهر القادری در فقه پیرو مذهب حنفیه است با این حال گرایش‌های صوفیانه نیز دارد. طاهر القادری معتقد است بعد از رحلت پیامبر(ص) وراثت معنوی وی به سه دسته تقسیم می‌شود. وی آن‌ها را به خلافتِ ولایت، خلافتِ سلطنت و خلافتِ هدایت نام‌گذاری می‌کند.

دکتر علیزاده موسوی ادامه داد: قادری معتقد است خلافت ولایت مخصوص اهل بیت پیامبر(ص) است. خلافتِ سلطنت که خلافت ظاهری است مختص به خلفای راشدین است. سومین خلافت مربوط به هدایت انسان است و مختص به بقیه صحابه و تابعین می‌باشد. وی خلافت ولایت را برتر و افضل از دو قسم دیگر می‌داند و آن را یک امر الهی می‌خواند. قادری به جهت همین اعتقاد پس از نام پیامبر(ص) بر آل او نیز صلوات می‌فرستد و می‌گوید: «صلی الله علیه و آله و سلم». طاهر القادری اهل بیت(ع) را مصداق بارز آیه تطهیر می‌داند و البته آن‌ را منحصر در آنها نمی‌داند و معتقد است این آیه همسران پیامبر(ص) را نیز در بر می‌گیرد. قادری بخاطر نظریات نزدیک به شیعه با مخالفت‌های برخی اهل‌سنت مواجه شده است. نظریه اختصاص ولایت باطنی به اهل‌بیت(ع) و برتر دانستن آنها بر خلفاء ثلاثه، جواز گریه بر امام حسین(ع)، مخالفت با تکفیر اهل قبله، ایمان ابوطالب، ولایت بلافصل امام علی با پیامبر(ع) از اهم این نظریه‌ها محسوب می‌شوند.

وی در پایان افزود: یکی از مسائلی که می‌تواند بحث غدیر را بیش از پیش زنده کند بحث ولایت باطنی است که حتی در میان اهل سنت نیز وجود دارد. اگر ما بگوییم من کنت مولا فهذا علی مولا، این مولا ولایت باطنی هم هست. تمام مسلمانان باید عید غدیر را جشن بگیرند چراکه ولایت باطنی ایشان در روز غدیر اثبات شد و همه مسلمانان این موضوع را پذیرفته‌اند. بنابراین غدیر می‌تواند عامل وحدت بین تمام مسلمانان باشد.

350a5151-2
350a5151-2
350a5117
350a5158
350a5178
350a9486
%d8%a7%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%af-%d8%aa%d9%88%d8%b1%d8%a7%d9%86-2
350a5124
0t8a9450
0t8a9467
0t8a9471
350a5125
350a5186
350a9496
350a9614
350a9620
350a9634
350a9636
350a9637
350a9643
350a9645
350a9657
350a9688
350a9711
350a9714
350a9721
350a9722
350a9730
350a9732
350a9734-2
350a9738
350a9747

مطالب مشابه