در غرفه انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب؛

کتاب «ادیان بزرگ شرق آریایی؛ دفتر چهارم آئین سیک» رونمایی شد

تاریخ انتشار:

از کتاب «ادیان بزرگ شرق آریایی؛ دفتر چهارم آئین سیک»در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در سی‌‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از کتاب «ادیان بزرگ شرق آریایی؛ دفتر چهارم آئین سیک»، نوشته دکتر محمدمهدی علیمردی و سیدمحمد روحانی با حضور جمعی از روحانیون معبد سیک‌ها در نمایشگاه تهران رونمایی شد.

دکتر سیدمحمد روحانی از نویسندگان این کتاب در مراسم رونمایی از کتاب «ادیان بزرگ شرق آریایی؛ دفتر چهارم آئین سیک» گفت: از مجموعه کتابهای ادیان بزرگ شرق آریایی، دفتر چهارم آیین سیک، به صورت روشمند و با توجه به نگاه درون دینی منابع دینی سیک و در ۸ فصل به معرفی علمی این دین می‌پردازد. آیین سیک یکی از آیین های نوظهوری است که از تاسیس آن حدود پنج قرن بیشتر نمی گذرد اما در عین حال مدعی دعوتی تازه از جانب خداوند توسط پیشوایان دینی خود (گوروها) است. از سوی دیگر می‌بینیم که بسیاری از آموزه های این آیین، به ویژه بحث توحید و بحث های خاص عرفانی درباره خداوند، بسیار نزدیک به تعالیم اسلامی و در مقابل، آموزه های مربوط به زندگی پس از مرگ در آیین سیک ها بسیار نزدیک به آیین هندو به نظر می رسد.

وی اظهار داشت: مستند بودن، جامع بودن و استفاده از اصطلاحات اصلی و معرفی دانشمندان و پژوهشگران به نام این آیین از جمله ویژگی‌های این کتاب است. هر یک از فصول کتاب به مباحث مهمی مانند نمادشناسی، تاریخ، باورها، مناسک، متون مقدس، فرق و مذاهب و… می‌پردازد. محتوای از سطح نگاه عامیانه فراتر است ولی سعی می‌کند زیاد به مباحث پیچیده و مبهم این ادیان وارد نشود.

در مراسم رونمایی از کتاب «ادیان بزرگ شرق آریایی؛ دفتر چهارم آئین سیک»، صاحب سینگ پت والیا عضو روحانیون سیک‌های ایران نیز در این مراسم بیان کرد: جامعه سیک‌ها از قدیم درایران هستند و تنها معبد سیک‌ها در تهران در سال 1966 و با سفر رهبر سیک‌ها به تهران افتتاح شده است. همانطور که در این کتاب نیز اشاره شده است سیک‌ها یکتاپرست هستد.

وی افزود: کتاب «ادیان بزرگ شرق آریایی؛ دفتر چهارم آئین سیک»، اثر انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، علمی و منطبق با آیین و باورهای دین سیک است. و خواستار گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی در خصوص انتشار آثار مشترک شدند.

مطالب مشابه