آیت الله حسن رمضانی بیان داشت:

معلمان نقش مهمی در رشد ملکوتی انسان‌ها دارند

تاریخ انتشار:

خالص کردن نيت، عمل کردن به هر ميزان از علم، خوش اخلاقي، حضور با طهارت در مجلس درس و در نهایت رعايت مراتب احترام و تواضع به استاد از آداب متعلم در برابر معلم است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ادیان و مذاهب، مراسم گرامی‌داشت روز معلم و سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری با سخنرانی آیت الله حسن رمضانی از اساتید برجسته فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم و با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب موسس و رئیس هيئت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب و اساتید این دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم آیت الله رمضانی ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت استاد مرتضی مطهری، معلمان را مجاهدان عرصه علم و فرهنگ دانست و برای ایشان آرزوی موفقیت کرد.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) بیان داشت: امام صادق با بیان حدیث «مَن تَعَلَّمَ العِلمَ و عَمِلَ بِهِ و عَلَّمَ للّه، دُعِيَ في مَلَكوتِ السَّماواتِ عَظيما، از حقیقت مقام معلم پرده برداشته است. در این حدیث شریف آمده است که هر كه براى خدا علم بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها به بزرگى ياد شود و گفته می‌شود که براى خدا آموخت، براى خدا عمل كرد و براى خدا آموزش داد.

آیت الله رمضانی ادامه داد: این سخنان تعارف نیست، بلکه یک حقیقت است. چراکه انسان دارای دو بُعد ملکی و ملکوتی است. بُعد ملکوتی انسان با علم و عمل و اخلاص رشد و تکامل و تعالی پیدا خواهد کرد. همانطور که بدن انسان با خوردن نان و غذا و آب بُعد ملکی رشد می کند با علم نیز بعد ملکوتی رشد کرده و تکامل پیدا خواهد کرد.

وی گفت: معلمان نقش مهمی در رشد ملکوتی انسان‌ها دارند. چراکه معلم احیاگر و حیات بخش است. معلم بر گردن متعلم حق حیات دارد. پدر، انسان را به عرصه ماده می‌آورد و معلم انسان را از ملک به ملکوت وارد می‌کند.

وی با اشاره به خاطرات‌شان با علامه حسن زاده آملی بیان داشت: یاد علامه حسن‌زاده آملی به‌عنوان معلم بسیار برای بنده شیرین و دلنشین است. چرا که ایشان خود نیز هیچ‌گاه اساتید خود را فراموش نکرده و از آنها به عنوان راهنمای انسانی یاد‌ می‌کردند.

آیت الله رمضانی در پایان با اشاره به آداب متعلم در برابر معلم افزود: اولین قدم در تعلم سکوت است. همچنین خالص کردن نيت، عمل کردن به هر ميزان از علم، خوش اخلاقي، حضور با طهارت در مجلس درس و در نهایت رعايت مراتب احترام و تواضع به استاد از آداب متعلم در برابر معلم است و ان‌شاءالله که متعلمین محترم از این نکات مهم غافل نشوند.

گفتنی است در پایان این مراسم از استادان برتر دانشگاه تجلیل شد.

350a2094
350a2094
350a2101
350a2102
350a2107
350a2155
350a2162
350a2164
350a2180-2
350a2183

مطالب مشابه