دفاعیه کارشناسی ارشد برگزار شد

تاریخ نگری و تاریخ نگاری عمادالدین طبری

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، در جلسه دفاعیه‌ای که دوشنبه 2 بهمن 96 در سالن کنفرانس شهیدبهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر منصور داداش‌نژاد به‌عنوان استاد راهنما، دکتر علی آقانوری، استاد مشاور و حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سیدمهدی طباطبایی در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو محمد تاری کله‌بستی از پایان‌نامه‌اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

عنوان و موضوع این نوشته درباره تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری، حسن بن علی بن حسن طبری (زنده در 701 ه ق) مشهور به عمادالدین طبری یکی از نویسندگان فارسی‌زبان، امامی قرن هفتم است، که آثار گران‌بهایی از او به یادگار مانده است. دو اثر ماندگار وی که پژوهش حاضر با تکیه‌بر آن دو شکل‌گرفته کتاب مناقب الطاهرین و کامل بهایی است. این رساله در سه فصل تنظیم‌شده است.

در فصل اول ضمن بررسی شخصیت و حیات این عالم بزرگوار، به معرفی آثار وی و علمایی که به طبری شهرت داشته‌اند، پرداخته‌شده است. همچنین به بررسی اوضاع سیاسی و فکری عصر طبری و فعالیت‌های گوناگون وی در این فصل مطالعه و تحلیل‌شده است. مثل حمله مغول به سرزمین اسلامی، حاکمیت وقت اصفهان و شکسته شدن تعصبات مذهبی سنی گرایی که نتیجه‌اش، تبلیغ وسیع علمای شیعی با استفاده از شیوه‌های همچون تدریس، و نوشتن کتاب‌هایی چون: کامل بهایی، اسرارالامامه، و مناقب الطاهرین و همچنین مسافرت برای مناظرات متعدد به شهرهای مختلف، که باعث ارتقا دیدگاه‌های عامه مردم نسبت به تشیع و اهل‌بیت عصمت و طهارت گردید. در فصل دوم مبانی، بینش و دیدگاه عمادالدین طبری در باب موضوعاتی چون عقل و امامت بررسی‌شده است و تلاش شده تاریخ‌نگری او که مؤثر بر تاریخ‌نگاری او بوده شناسایی و معرفی کردد. در فصل سوم به تشریح آراء و دیدگاهای تاریخی عمادالدین درباره حوادث عصر پیامبر (صلّی الله علیه و آله) و حضرت زهرا (علیها السلام) و دیگر ائمه معصومین (علیهم‌السلام) تا امام زمان (عجل الله فرجه) پرداخته‌شده و تاریخ‌نگاری و روش او در پژوهش‌های تاریخی موردمطالعه قرارگرفته است. منابع گسترده وی و شیوه‌های استفاده وی از منابع در این فصل مورد ملاحظه قرارگرفته است. دستاورد این پژوهش این است که عمادالدین طبری با توجه به تاریخ‌نگری و دیدگاه‌هایی که متأثر از کلام بود نوع خاصی از تاریخ‌نگاری را رقم‌زده است و تاریخ‌نگاری او متأثر از پیش‌فرض‌های کلامی او در باب شیعه است.

کلمات کلیدی: عمادالدین طبری، تاریخ نگری، تاریخ‌نگاری، مناقب الطاهرین، کامل بهایی

مطالب مشابه