دکتر مصطفی جعفرطیاری تاکید کرد؛

انتخابات پیش رو نقش مهمی در تعیین سرنوشت ملت ایران دارد

تاریخ انتشار:

اصل شرکت در انتخابات، کمیت و کیفیت آن، هر کدام از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر مصطفی جعفرطیاری قائم مقام ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب با تاکید بر ضرورت مشارکت آگاهانه و حداکثری در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخاب مجلس خبرگان رهبری در یازدهم اسفند ماه ۱۴۰۲، همه مردم به ویژه فرهیختگان و دانشگاهیان را به مشارکت در انتخابات نمود.

دکتر جعفرطیاری بیان داشت: لازم است توجه داشته باشیم که انتخابات پیش رو نقش مهمی در تعیین سرنوشت ملت ایران دارد. اصل شرکت در انتخابات، کمیت و کیفیت آن، هر کدام از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

نقش اصل شرکت در انتخابات

قائم مقام ریاست دانشگاه اظهار کرد: جایگاه شرکت در انتخابات، بر ملت غیور و آگاه ایران بسیار روشن و واضح است؛ زیرا از مصادیق بارز حضور مردم در صحنه های گوناگون انقلاب، حاضر شدن پای صندوق های رأی است. با نگاهی به گذشته می‌توان دید پدیده پیروزی انقلاب اسلامی اسباب و علل مهمی داشته است. ازجمله این علل: برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، رهبری داعیانه و پیامبرگونه امام خمینی (قدس سره)، حضور فراگیر و همه جانبه  مردم در تمام صحنه های انقلاب. ملت شریف ایران، با لبیک گفتن به ندای ملکوتی و پیامبر گونه روح الله، این عبد صالح خدا را به پیشوایی انقلاب پذیرفتند و عاقلانه و عاشقانه تا پای جان از او پیروی کردند و نظام طاغوت را سرنگون نمودند و انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند. حضور مردم با پیروزی خاتمه پیدا نکرد؛ بلکه در مراحل گوناگون بعد از پیروزی نیز مقتدرانه تداوم داشت.حضور استثنایی ملت شهید پرور در فاع مقدس به هیچ وجه فراموش شدنی نیست. ایحن حضور بود که نظام اسلامی را از سقوط و کشور را از اشغال دشمن و از تجزیه پاس داشت. به برکت حضور مردم، ارکان و نهادهای کشور تأسیس شد و شکل گرفت. تشکیل مجلس تدوین وتصویب قانون اساسی، مجالس شورای اسلامی، انتخاب رؤسای جمهور و … همه و همه به یمن حضور آحاد و اقشار مختلف ایران اسلامی انجام گرفت.

وی گفت: بنابر این نه تنها تأسیس نظام جمهوری اسلامی وابسته به حضور مردم و آراء تک تک افراد بود؛ بلکه ماندگاری آن نیز تاکنون وابسته به این حضور بوده است. همچنین  بقا و مانایی آن تا ظهور منجی موعود، قائم آل محمد ( عجل الله تعالی فرجه الشریف) منوط به حضور مردم است. اسباب بقاء انقلاب را باید در اسباب احداث و برپایی آن جستجو کرد. بدون تردید، بایستی حضور مردم و انتخاب براساس رأی آنان، یکی از اسباب بی بدیل سرنگونی نظام ظالمانه شاهنشاهی دانست. همچنین این حضور را نیز باید از اسباب غیر قابل جایگزین استقرار نظام و بقاء آن برشمرد.

نقش کمیت شرکت در انتخابات

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: هرچه کمیت حضور مردم در انتخابات بیشتر شود تأثیر گذاری آن نیز بیشتر می شود. نقش افزایش کمیت حضور مردم  در انتخابات، قابل قیاس با کاهش کمیت حضور شان نیست. نقش حضور حد اکثری مردم در انتخابات به مراتب از نقش حضور حد اقلی افزون تر است. حضور حد اکثری به هیچ وجه قابل مقایسه با حضور حد اقلی نیست. حضور در انتخابات، نمایش قدرت است. افزایش کمیت مشارکت در انتخابات، موجب افزونی اقتدار ملی است.
وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة ( 60 انعام). تا آنجا که در توان دارید نیروها و امکانات تان را بسیج کنید. یکی از نمودهای قدرت ملی، مشارکت چشمگیر در انتخابات است. انتخابات، نمایش اقتدار ایران اسلامی است. نمایش حداکثری این اقتدار، باعث ترس و تضعیف روحیه دشمنان می شود. تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ. انتخابات پرشور، مایه یأس دشمن و موجب باز دارندگی از تعرض دشمن است.

نقش کیفیت شرکت در انتخابات

وی در پایان تصریح کرد: در انتخابات، نقش کیفیت منتخبان بسیار تأثیر گذار است. بدیهی است از بین داوطلبان و کاندیداهای شایسته، باید نمایندگان شایسته تر برگزیده شوند. زیرا با انتخاب شایسته تران، ضریب اثر گذاری آنان، دوچندان می شود. انتخاب شایسته تران، باعث تضعیف جبهه دشمن، تقویت جبهه انقلاب و اقتدار سیاسی می گردد. اقتدار سیاسی، زمینه ساز افزایش توان اقتصادی، نظامی، امنیتی و … خواهد شد. در پرتو انتخاب نمایندگان اصلح، انسجام و اتحاد ملی بیشتر، استعدادها شکوفاتر، رفاه مردم و … افزون تر و … خواهد شد.

وی افزود: از خداوند منان مسئلت داریم که به ما توفیق شرکت در انتخابات پیشرو را عنایت فرماید. چرا که شرکت در انتخابات، حق ماست، عمل صالح است. یک تکلیف غیر قابل جایگزین است. وظیفه انقلابی و ملی است. به گونه ای جهاد است. اقدامی در راستای اداء خون شهداست. باعث شادمانی دوستان و ناراحتی دشمنان است. همچنین با تواصی و سفارش دیگران، آنان را به شرکت در این عمل صالح، تشویق کنیم؛ زیرا کوتاهی در آن، به آسانی جبران پذیر نیست. «إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي‏ خُسْر* إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ».

مطالب مشابه