به همت دانشکده علوم قرآنی؛

نشست تدبر در قرآن کریم با موضوع تدبر در سوره مبارکه حشر برگزار شد

تاریخ انتشار:

روایات این سوره، پیچیدگی های حکومت دینی پیامبر (ص)، دشمنی های خارجی و خیانت یهودیان است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت دانشکده علوم قرآنی چهارمین نشست تدبر در قرآن کریم با موضوع تدبر در سوره مبارکه حشر با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علی صبوحی طسوجی مدیر مؤسسه تدبر در کلام وحی برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین صبوحی با اشاره به آیات سوره حشر بیان کرد: روایات این سوره، پیچیدگی های حکومت دینی پیامبر (ص)، دشمنی های خارجی و خیانت یهودیان است. دلیل خیانت یهودیان هم پیمان بستن با گروهی از منافقین درونی است.

وی ادامه داد: سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ، به معنای این است که عالم خدا را تسبیح می کند و خداست که شکست ناپذیرِ دارای حکم است و سیاق اول این سوره را می‌رساند. همچنان که از آیه دوم معلوم می شود که ماجرای بنی نظیر جلوه حکمت و عزت الهی است.

وی گفت: خداوند می‌فرماید: مَا قَطَعْتُمْ مِنْ لِينَةٍ أَوْ تَرَكْتُمُوهَا قَائِمَةً عَلَى أُصُولِهَا فَبِإِذْنِ اللَّهِ وَلِيُخْزِيَ الْفَاسِقِينَ؛ پیامبر قبل و بعد از رفتن بعضی از درختان خرما را قطع کرد تا خزیان و بدبختی فاسقین را ببینید. این مهم تر از بهره درخت خرما است. بفهمید فسق جز ذلت چیزی ندارد و قلعه داشتن نشانه عزت نیست. پس جلوه غنیمت را در نظر شما کم کردیم تا آن خزیان را ببینید.

حجت الاسلام و المسلمین علی صبوحی در پایان افزود: آنچه خدا از این قریه (دارايى و در قالب فیء) نصیب پيامبرش کرد برای خدا و برای پيامبر و متعلق به خويشاوندان نزديك پیامبر و يتيمان و بينوايان و درراه‏ ماندگان(خانواده رسول خدا) است تا ميان ثروتمندان شما دست به دست نگردد. و آنچه را پیامبر به شما دستور داد انجام دهید و از آنچه شما را نهی کرد انجام ندهید و تقوا پیشه کنید كه عذاب خدا شدید است.

350a0554
350a0554
350a0560-2
350a0574
350a0576
350a0577-2
350a0587

مطالب مشابه