در بازدید از بنیاد دائرةالمعارف اسلامی؛

اعضای دانشکده شیعه شناسی با دکتر حسن طارمی راد دیدار و گفت‌وگو کردند

تاریخ انتشار:

مسئولان و اعضای هیئت علمی دانشکده شیعه شناسی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن طارمی راد رئیس بنیاد دائره المعارف اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، اعضای دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب در بازدید از بنیاد دائرةالمعارف اسلامی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن طارمی راد (مدیر علمی دانشنامه جهان اسلام) دیدار و گفت‌وگو کردند.

بر اساس این گزارش در ابتدای این دیدار اعضای هیئت علمی دانشکده شیعه شناسی با همراهی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن طارمی راد از بخش های مختلف بنیاد دائره المعارف بزرگ اسلامی همچون اتاق محققان و گروه های علمی، قرائت خانه، کتابخانه کتب تخصصی و همچنین مخزن کتب اهدایی بازدید کردند.
در ادامه این بازدید دکتر حسن سیدعرب مدیر کتابخانه دایره المعارف اسلامی ضمن معرفی بخش‌های این بنیاد بیان داشت: کتابخانه دایره المعارف اسلامی در مجموع دارای سه تالار است. که به تالار ابن سینا، تالار شیخ طوسی و تالار آقا بزرگ تهرانی تقسیم بندی شده است.

وی ادامه داد: رده کتب اسلامی ما در تالار ابن سینا و رده کتب تاریخ و ادبیات نیز در تالار شیخ طوسی قرار دارد. در تالار شیخ آقا بزرگ تهرانی نیز منابع اهدایی و مجلات نگهداری می‌شود. یکی دیگر از بخش‌ها نیزز کتابخانه دیجیتال است و منابع دیجیتال مورد نیاز محققان و همکاران در این بخش نگهداری می‌شود.
مدیر کتابخانه دایره المعارف اسلامی افزود: در مجموع حدود ۲۲۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه وجود دارد و تلاش شده است که از انبوه سازی و انبار بی‌مورد کتابها نیز پرهیز گردد و همچنین کتاب‌ها صرفا با مشورت گروه‌ها و همکاران مجموعه سازی گروه‌ها به صورت تخصصی جمع آوری شوند. در این کتابخانه حدود ۵۰۰۰ جلد کتاب در زمینه شیعه‌شناسی و تشیع به زبان‌های مختلف وجود دارد.

در ادامه این بازدید دکتر طارمی راد نیز ضمن معرفی بنیاد دایره المعارف اسلامی این نهاد را یک نهاد پژوهشی خواند و گفت: بنیاد دایره المعارف اسلامی چهل سال پیش و در سال ۱۳۶۲ توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) تأسیس شده است.

وی گفت: بنیاد دایره المعارف اسلامی دارای هیئت امناء است و مدیرعامل آن توسط هیئت امناء انتخاب می‌شود. اولین مدیرعامل بنیاد آقای دکتر محقق به مدت یکسال و بعد از ایشان آقای دکتر پورجوادی به مدت حدود پنج سال و از انتهای سال ۱۳۶۹ نیز آقای دکتر میرسلیم عهده‌دار بوده‌اند و از پایان سال ۱۳۷۳ و اوائل ۱۳۷۴ نیز دکتر حدادعادل مدیرعاملی این بنیاد را تا زمان حال عهده دار است.
وی افزود: قبل‌تر فضای بنیاد بیشتر فضای ویراستاری کتب بود و با آمدن بنده تلاش شد که به سمت پژوهش پیش برود. برای رسیدن به این مهم نیز به تدریج از پژوهشگران و محققان جوان دعوت به همکاری شد. تقریباً از سال ۱۳۷۰ با این الگوی مورد نظر اولین جذب ها از همان زمان آغاز شد و آرام آرام ۱۶ گروه علمی عمدتا با سه رویکرد و محور کلی راه اندازی شده است.

دکتر طارمی راد در ادامه گفت: این سه محور به گونه‌ای برنامه ریزی شده است که در آینده حدود ۲۰ هزار مدخل سامان یابد که از این تعداد، حدود نیمی از آن تا به حال نگارش شده است. در حال حاضر نگارش مدخل‌ها در حرف «ع» قرار دارد. کار جلد ۳۳ دانشنامه نیز تمام شده و اقدامات لازم برای چاپ و انتشار آن در حال انجام است و هدف گزاری بنیاد به‌گونه‌ای ترسیم شده است که کل مجموعه از ۶۰ جلد بیشتر نشود.
وی در خصوص نحوه ارزیابی مقالات افزود: همه مراحل بررسی و ارزیابی مقالات بر اساس آیین‌نامه‌های داخلی در گروه‌ها صورت می‌پذیرد و بعد از آن وارد بخش های نظارتی بنیاد همچون بخش ویرایش، بخش ویرایش استنادی، بخش تصویرنمایی در صورتی که مقاله ای نیاز به تصویر داشته باشد، و بخش مدخل گزینی که کنترل‌های لازم برای ارتباط مقاله با متن های موجود و عدم هم پوشانی محتوایی با سایر مدخل‌ها مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرد. در انتها نیز مقاله نهایی به امضاء بنده می‌رسد.

همچنین در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی جعفرطیاری قائم مقام رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن اعیاد شعبانیه با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع): «رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا قُلْتُ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا اَلْحَدِيثَ»؛ بیان داشت: امروزه همه ما وظیفه داریم که زیبای‌هایی اسلام و تشیع را با بیانی زیبا به جهانیان اعلام کنیم. دانشگاه ادیان و مذاهب با تاسیس دانشکده‌ شیعه شناسی و برگزاری دوره‌های بین‌المللی شیعه شناسی کوشیده است که معارف اصیل اسلامی را بر اساس آموزه‌های اهل بیت(علیهم السلام) تبیین نماید و در این مسیر نیز بحمدالله به توفیقات خوبی رسیده است.
قائم مقام رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن دعوت مجدد از حجت الاسلام و المسلمین دکتر طارمی راد و اعضای بنیاد دائره المعارف اسلامی برای بازدید مجدد از دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار داشت: امیدواریم برای گسترش فعالیت‌های پژوهشی با همکاری مشترک بنیاد دائره المعارف اسلامی بتوانیم به وظیفه اسلامی و دینی خود عمل نماییم.
در پایان این دیدار حجت الاسلام والمسلمین دکتر لطفی رئیس دانشکده شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن معرفی حاضران، گزارشی از برنامه‌های آموزشی و پژوهشی دانشکده شیعه شناسی ارائه کرده و آمادگی دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب را برای عقد تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی با بنیاد دائره المعارف اسلامی را اعلام کرد.

photo9742840673
photo9742840673
photo9742789635
photo9742716431
photo9742733967
photo9742740283
photo9742763003
photo9742780053
photo9742796100
photo9742801602
photo9742809247
photo9742831719
photo9742939377
photo9742946654
photo9742963893

مطالب مشابه