زن، رهبری دینی و اجتماعی در آینده

دوره آموزشی بین المللی برگزار شده با دانشجویان کویتی

تاریخ انتشار:

شرح کامل مصاحبه انجام شده با جناب آقای خلیق ، رییس اداره عربی و آفریقا دانشگاه ادیان و مذاهب  در ارتباط با دوره آموزشی بین المللی برگزار شده با دانشجویان کویتی :

با نام و یاد خدا ، لطفا در مورد عنوان دوره  برگزار شده توضیح بفرمایید ؟

بسم الله الرحمن الرحیم ، ما عنوان دوره را با توجه به هماهنگی های انجام شده المراه … الریاده الدینیه و الاجتماعیه فی المستقبل انتخاب کردیم که ترجمه آن ( زن، رهبری دینی و اجتماعی در آینده ) میباشد و هدف آن این است که زنان با تحصیلات دانشگاهی و اسلامی به شیوه اکادیمیک آشنا شوند و ظرفیتهای دینی و اجتماعی خود را برای رهبری در آینده افزایش دهند .

چه کشورهایی در دوره درگیر بودند ؟

این دوره مختص دانشجویان کویتی برگزار شده بود که در رشته هایی مانند روانشناسی ، علوم مهندسی ، زبان و ادبیات انگلیسی و عربی مشغول به تحصیل بوده اند . ضمن اینکه آنها فعالان اجتماعی در کشور کویت هستند و با موسسه منتدی فتیات العطاء همکاری دارند که البته دوره به زبان عربی برگزار گردید .

اگر درست متوجه شدم موضوع دوره در مورد نقش زنان بوده ؟

کاملا درسته . در واقع در مورد نقش زنان به عنوان یک رهبر که میبایست جامعه را اداره کند هدف گزاری کردیم که آنها را با مسائل مختلف اجتماعی و فرهنگی آشنا کنیم . موضوع مهم در این مورد این است که دانشگاه ادیان پایه گذار اولین دوره اینچنینی میان کشورهای عربی و آفریقایی بوده است که این گامی مهم در این راستا میباشد .

تاریخ برگزاری دوره را اشاره بفرمایید ؟

از 9 بهمن الی 13 بهمن بود که در تاریخ نهم بهمن ماه افتتاحیه را برگزار کردیم .

کلاسها به طور کامل در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد ؟

بله کلاسها در سالن امام موسی صدر برگزار گردید که هر روزه از ساعت 9 صبح شروع میشد و تا ساعت 3 بعد از ظهر ادامه داشت  ، روزانه 3 کلاس داشتیم و در بین کلاسها هم استراحت و پذیرایی برنامه ریزی شده بود .

لطفا توضیحی در مورد نحوه برگزاری افتتاحیه و اختتامیه بفرمایید ؟

با توجه به اینکه اکثر این دوستان برای بار اول بود که به ایران می آمدند و ما قصد داشتیم که احساس غربتی نداشته باشند سرود ملی ایران و سرود ملی کویت را هم پخش کردیم که باعث خوشحالی دانشجویان گردید، علاوه بر این در روز اول با شاخه گلهایی  که روی پوشه هدایا تعبیه شده بود از طرف دانشگاه به آنها خوش آمد گفتیم . ضمن اینکه استقبال از فرودگاه آغاز و بدرقه تا فرودگاه توسط همکارانی که تسلط به زبان عربی و آداب و رسوم آنان داشتند صورت پذیرفت . در روز افتتاحیه پس از مراسم در یکی از بهترین رستورانها برای ناهار میهمان بودند و در روز پایانی به هرکدام یک جانماز شکیل به همرا قرآن و تسبیح به رنگ صورتی وگزبعنوان سوغاتی از ایران اهدا شد . همچنین گواهی پایان دوره با مهر و امضای سرپرست دانشگاه و معاون بین الملل دانشگاه به دانشجویان شرکت کننده در این دوره اعطا گردید .

در طی این دوره دیداری برای دانشجویان با حجت الاسلام و المسلمین سید جواد شهرستانی و آیت الله نجم الدین طبسی برگزار کردیم همچنین عزیمت به مسجد مقدس جمکران را در دستور کار قرار دادیم . شب جمعه که شب آخر حضور دانشجویان در ایران بود پس از زیارت دعای کمیل و روضه خوانی به زبان عربی برا آنها در یکی از اتاق های حرم به شکل اختصاصی اجرا شد

 اینها برنامه های روز پایانی بود که تلاش داشتیم برنامه جذاب و سطح بالایی داشته باشیم و به این شکل دوره را به اتمام رساندیم .

نظر شخصی خودتون در مورد دستاورد این دوره در سطح دانشگاهی و حتی بین المللی را بفرمایید ؟

همانطور که مستحضرید بیشتر ارتباطات بین المللی دانشگاه ادیان در حوزه اروپا بوده است ونکته حائز اهمیت در مورد این دوره این هست که با توجه به سختی های دریافت ویزا برای برخی کشورهای عربی مانند کویت ، اردن ، بحرین، مصر و عربستان برقراری ارتباطات این چنینی میتواند فتح بابی در رفع این معضلات باشد . خدا رو شکر در نظرسنجی پایانی، ما به رضایت 90 درصدی دانشجویان کویتی رسیدیم که این نشاندهنده عالی برگزار شدن این دوره می باشد و کمتر رضایتی معمولا با این نمره آن هم در دوره اول به برگزار کنندگان از سوی شرکت کنندگان اعطا می شود که این امر مرهون زحمات بسیار زیادی است که کشیده شده و همینجا از دست اندرکاران خصوصا مدیر کل محترم امور بین الملل جناب دکتر شاه رفعتی که با تلاشهای شبانه روزی خودشان این دوره را حمایت کردند تشکر می کنم و البته ما توانستیم ظرفیتهای دانشگاه را به دانشجویان کویتی معرفی کنیم و پس از بازدید از کتابخانه درخواست این را داشتند که در دوره های آتی فرصت مطالعه در کتابخانه و استفاده از منابع آن به آنها  داده شود و امیدواریم با توجه به ارتباطات خوب کویت با کشورهای همسایه عربی خود بتوانیم با کشورهای عربی منطقه هم تعاملاتی در این سطح داشته باشیم .

از مدیران ، معاونین و اعضای هیات علمی دانشگاه ادیان در دوره حضور داشتند ؟

اولویت تدریس با اساتیدی بود که عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب بودند مانند دکتر تسخیری ، دکتر دهقان ، دکتر صادق نیا و دیگر عزیزانی که افتخار داشتیم در خدمتشان باشیم .

جناب دکتر بشیر از دانشکده رسانه در این دوره حضور داشتند

در مراسم افتتاحیه آقایان دکتر خامه یار معاون فرهنگی و دکتر تسخیری و سرکار خانم هدیل المهنا سخنرانی کردند همچنین در مراسم اختتامیه آقای دکتر نواب موسس دانشگاه سخنرانی داشتند

جناب آقای دکتر شاه رفعتی مدیرکل محترم امور بین الملل دانشگاه از ابتدا تا انتهای برنامه نظارت و پیگیریهای زیادی را انجام دادند که جا دارد مراتب تشکر و قدردانی خود را اعلام دارم وبه ایشان خدا قوت عرض کنم.

آیا برنامه ای برای تکرار این دوره ها در دانشگاه وجود دارد ؟

با توجه به نظرسنجی که داشتیم ما در این راستا برنامه برای برگزاری اینچنین دوره ها را داریم ولی نه به صورت دوره ی گسترده ، ما قصد داریم دوره های بعدی را متمرکز برگزار کنیم . البته طرف مقابل هم تمایل به برگزاری دوره های تخصصی در دانشگاه ادیان دارد .

لطفا در مورد دستاوردهای دوره برای دانشگاه بفرمایین ؟

در فعالیتهای بین المللی اولین دستاوردی که نمود دارد بحث حضور است . از طرفی ما باید از طریق ارتباطات خودمان را به جامعه بین الملل بیشتر بشناسانیم و از طرف دیگر هر زمانی که امکان پذیرش دانشجویان بین المللی فراهم شود بتوانیم دانشجویان غیر ایرانی را جذب کنیم که کویتی های شرکت کننده در این دوره بحمد الله تمایل دارند تا در دانشگاه ادیان و مذاهب به تحصیل بپردازند که این امر نیازمند موافقت وزارت علوم میباشد و از نگاه من این خود دستاوردی بزرگ است که با حضور 20 دانشجوی کویتی، دانشگاه به آنها به نحو احسن معرفی گردید .

اشاره کردید که دوره به زبان عربی برگزار شد ، میخواستم بدانم که سخنرانان دانشگاه ادیان هم به زبان عربی صحبت میکدند ؟

خدا رو شکر تمامی اساتید به زبان عربی مسلط بودند و پاورپوینتهایی که اساتید تهیه کرده بودند به زبان عربی بود و این یکی از ویژگیهای این دوره بود که ما توانستیم دوره را به طور کامل به زبان عربی برگزار کنیم . البته یکی از اساتید که تسلط گفتاری به زبان عربی نداشتند متن و موضوع درس را به عربی آماده کردند و بزرگواری نموده درس خودشان را به استاد همکار تحویل دادند تا ایشان آن درس را به عربی ارائه نماید و این یک مساله بسیار شگفت انگیزی برای شخص من بود که ما اینگونه اساتیدی در دانشگاه داریم که اینچنین از خود گذشتگی نموده و همه جانبه مراقب اعتبار دانشگاه هستند که باید در برابر اینچنین اساتیدی سر تعظیم فرود آورد.

با توجه به این که چند روز از پایان دوره گذشته وضعیت ارتیاط شما با دانشجویان کویتی به چه صورتی است ؟

با توجه به رعایت موازین شرعی و اخلاقی ما از ارتباط مستقیم با دانشجویان خودداری کردیم  اما با منتدی فتیات العطا و رئیس آن به طور مستقیم در ارتباط هستیم  .

قبل از اینکه به سوالات پایانی برسیم اگر توضیحات تکمیلی دارین بفرمایین ؟

ما در برگزاری این دوره های بین المللی به دنبال گسترش ارتباطات و تخصصی بودن این دوره ها میباشیم تا با تعامل سازنده با دانشگاههای سراسر دنیا بتوانیم همکاریهای علمی در سطح اساتید داشته باشیم ، که این موارد میتواند از طریق برگزاری اینگونه دوره ها بوجود بیاید همانطور که اردوی علمی به امارات جهت شرکت در کنفرانس رسانه و هوش مصنوعی را برگزار کردیم و موجب شد ارتباط خوبی با اساتید دانشگاهی گرفته شود و به نظر می رسد که مسئولین محترم دانشگاه میتوانند حمایت بیشتری از این دوره ها و اردوها در این سطح داشته باشند .

در پایان این دوره تفاهم نامه یا قراردادی بود که به امضا رسیده باشه ؟

خیر . چون ما با یک انجمن طرف بودیم امکان این امر وجود نداشت اما بنا شد که با توجه به جایگاه و ظرفیت این انجمن در کویت حلقه وصلی بین ما با دانشگاههای کویت باشند تا بتوانیم همکاریهای موثر با آن دانشگاهها داشته باشیم .

و سوال آخر اینکه مثل اردوی امارات که اداره عربی و آفریقا برگزار کرد برنامه ای برای کویت هم وجود دارد ؟

ما امیدوار به تحقق این امر هستیم و در پی برگزاری اردوی علمی در کویت هستیم .

یعنی با مسئولان دانشگاه صحبتی در این زمینه انجام شده است ؟

قطعا در بخش بین الملل ما این صحبتها رو داریم و انشاالله که بتوانیم آن را عملیاتی کنیم .

تشکر میکنم آقای خلیق از صحبتهای ارزشمندتون .

خواهش میکنم ، من هم تشکر دارم از شما بابت فرصتی که به این اداره دادین .

350a1930-3
350a1930-3
350a1256-2
350a1493
350a1520
350a1760
350a1890-2
350a1950-2
350a1252
350a1322
350a1553
350a2002-2
350a1457
350a1496
350a1872-2
350a1161

مطالب مشابه