حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان داشت:

آیات قرآن مهمترین منبع برای شناخت امیرالمومنین علی (ع) است

تاریخ انتشار:

مهمترین و نخستین منبع برای شناخت امیرالمومنین علی (ع) قرآن است. آیاتی که در قرآن کریم به اوصاف ویژگی‌های ایشان اشاره کرده از مهمترین منابع شناخت ایشان خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به‌مناسبت سالروز ولادت حضرت علی (علیه السلام) و روز پدر مراسم گرامی‌داشت آن حضرت با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی و با حضور اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

در این مراسم دکتر رفیعی ضمن اشاره به جایگاه حضرت علی (ع) در عالم بیان داشت: سوال اصلی این است که چگونه باید امام علی (ع) را بشناسیم؟ برای شناخت امیرالمومنین علی (ع) چند منبع وجود دارد که در ادامه این منابع را ذکر خواهم کرد.

وی ادامه داد: مهمترین و نخستین منبع خود قرآن است. آیاتی که در قرآن کریم به اوصاف ویژگی‌های ایشان اشاره کرده از مهمترین منابع شناخت ایشان خواهد بود. برای نمونه در کتاب شواهد التنزیل 210 آیه قرآن درباره فضایل ایشان ذکر شده است. کتاب سیمای امام علی (ع) در قرآن ترجمه فارسی سلیس و روان تفسیر «شواهد التنزیل لقواعد التفضیل» نوشته عبید الله بن عبد الله بن احمد معروف به حاکم حسکانی از مفسرین و عالمان قرن پنجم هجری است.

دکتر رفیعی اظهار داشت: دومین منبع کلمات رسول خدا (ص) است. ابن ابی الحدید در جلد نهم شرح نهج البلاغه 18 روایت از پیامبر درباره فضایل علی (ع) آورده که همه از مصادر اهل سنت نقل شده است.

وی گفت: سومین منبع خود ایشان و فرزندان ایشان هستند. صحبت‌های امیرالمومنین علی (ع) و فرزندان وی منبع خوبی برای شناخت فضایل ایشان است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: چهارمین منبع شناخت فضائل امیرالمومنین علی (ع) سخنان اصحاب و یارانش است. اصحاب صحبت‌هایی که راجع به امیرالمومنین دارند بسیار عجیب است. سخنان صَعْصَعة بن صَوحان که از یاران امام علی(ع) بود و در جنگ‌های جمل، صِفّین و نَهرَوان شرکت کرد نمونه‌ای از این صحبت‌هاست. صعصعه در سخنوری مهارت داشت و از این مهارت در دفاع از امام علی(ع) و انتقاد به معاویه استفاده می‌کرد. امام علی(ع) صعصعه را از اصحاب بزرگ خود معرفی کرده است. وی تنها کسی بود که در تشییع پیکر مبارک حضرت علی (ع) حضور داشت.

دکتر رفیعی بیان داشت: پنجمین منبع برای شناخت فضایل امام علی (ع) سخنان مستشرقان و اندیشمندان غیر مسلمان و شعرا و ادیبان هستند. سلیمان کتانی 23 کتاب درباره اهل بیت (علیهم‌السلام) دارد. سلیمان کتانی دانشمند و ادیب مسیحی در کتاب (العلی(ع) نبراس و متراس) می‌گوید: چه کم‌اند کسانی که از سرنوشت علی بن ابی‌طالب (ع) عبرت گرفته باشند. جورج سمعان جرداق مشهور به جورج (جرج) جرداق نیز نویسنده و شاعر مسیحی لبنانی و نویسنده کتاب مشهور امام علی صدای عدالت انسانی است که کتاب ایشان مورد استقبال گسترده اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان قرار گرفت.

وی در پایان با قرائت روایتی از امیرالمومنین علی (ع) در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب بیان داشت: از امام علی (ع) سوال شد: لَمّا سُئلَ عَنِ العِلمِ: أربَعُ كَلِماتٍ: أن تَعبُدَ اللّه َ بِقَدرِ حاجَتِكَ إلَيهِ، و أن تَعصِيَهُ بِقَدرِ صَبرِكَ عَلى النّارِ، و أن تَعمَلَ لِدُنياكَ بِقَدرِ عُمرِكَ فيها، و أن تَعمَلَ لاِخِرَتِكَ بِقَدرِ بَقائكَ فيها.

امام على (ع) در پاسخ به اين پرسش كه دانش چيست؟ فرمود: دانش چهار جمله است، اين كه خدا را به اندازه نيازى كه به او دارى عبادت كنى، به اندازه طاقتى كه در برابر آتش دارى نا فرمانيش كنى، براى دنيايت به اندازه عمرى كه در آن دارى كار كنى و براى آخرتت به اندازه مدّتى كه در آن هستى كار كنى.
350a0929
350a0929
350a0921-2
350a0965
350a0952
350a0917
350a0944
350a0987

مطالب مشابه