با حضور رؤسای دانشگاه‌های پاکستان و ایران؛

تأسیس دبیرخانه گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی ایران و پاکستان در دانشگاه ادیان و مذاهب

تاریخ انتشار:

دبیرخانه گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی ایران و پاکستان، سالانه یک نشست علمی در ۲ کشور ایران و پاکستان برگزار خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت معاونت ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای علمی ـ فرهنگی ایران و پاکستان (فرصت‌ها و ظرفیت‌ها) با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب موسس و بنیانگذار دانشگاه ادیان و مذاهب و دکتر مختار احمد رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان و جمعی از رؤسای دانشگاه‌های کشور پاکستان و دانشگاه‌های ایران برگزار  و دبیرخانه گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی ایران و پاکستان راه‌اندازی شد.

مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای علمی ـ فرهنگی ایران و پاکستان (فرصت‌ها و ظرفیت‌ها) بیان داشت: هیئت علمی پاکستان که هم اینک در قم حضور دارند مهمترین و بزرگترین هیئت علمی است که طی چهار دهه گذشته به ایران سفر کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حامد شاه رفعتی اظهار داشت: یکی از اهداف این دیدارها تشکیل دبیرخانه گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی ایران و پاکستان متشکل از پنج دانشگاه بزرگ پاکستان و پنج دانشگاه ایران خواهد بود که در قالب آن مباحث علمی و فرهنگی دنبال می‌شود.

وی افزود: از طرف وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه سیستان و بلوچستان بعنوان رابط علمی بین دانشگاه‌های ایران و پاکستان انتخاب شده و از این رو این دانشگاه نیز عضو دبیرخانه گفت‌وگوهای علمی ۲ کشور خواهد بود.

وی ادامه داد:وی ادامه داد: این دبیرخانه در کنار سایر برنامه‌های مشترک میان وزارت علوم ایران و پاکستان از جمله تاسیس پارک علم و فناوری مشترک در چابهار و برخی پروژه‌های دیگر می‌تواند زمینه خوبی برای توسعه مناسبات و همگرایی میان دو کشور ایجاد کند

شاه رفعتی تصریح کرد: در قالب راه اندازی این دبیرخانه، سالانه یک نشست علمی در ۲ کشور ایران و پاکستان برگزار و مباحث مختلف علمی و فرهنگی در قالب آن دنبال خواهد شد.

مدیرکل امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب افزود؛ در این نشست دکتر مختار احمد رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان و رؤسای دانشگاه‌های پنجاب، قائد اعظم، اقبال و دولتی لاهور پاکستان و همچنین رؤسای دانشگاه‌های قم، حکیم سبزوار، بوعلی سینا همدان، آزاد قم و دانشگاه سیستان و بلوچستان و محمدعلی ربانی دستیار رئیس سازمان فرهنگ اسلامی در امور گفت‌وگوهای فرهنگی و حقوق بشری در این نشست حضور داشتند و تشکیل دبیرخانه دائمی علمی و فرهنگی میان ایران و پاکستان یکی از دستاوردهای این نشست بود که این دبیرخانه شامل پنج دانشگاه ایران و پنج دانشگاه پاکستان است و نوع فعالیت آن تحقیق و پژوهش در مباحث علمی و فرهنگی است.

دکتر مختار احمد رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان با بیان این که این دبیرخانه با عنوان علمی فرهنگی شکل گرفته که با ثمره توسعه علم و دانش خودش نشان خواهد داد گفت: اعضای دبیرخانه فقط به دانشگاهیان ختم نخواهد شد بلکه  نخبگان اثر گذار هم در نهاد‌های مختلف فرهنگی و علمی کشورهای ایران و پاکستان می‌توانند در  این دبیرخانه فعالیت کنند.

محمدعلی ربانی دستیار رئیس سازمان فرهنگ اسلامی در امور گفت‌وگوهای فرهنگی و حقوق بشری گفت: قطعا این گفت‌وگوها در روابط بین دو کشور بسیار دارای اهمیت است و ما با اشتیاق از همکاری بین دو کشور استقبال می‌کنیم.

دستیار رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در امور گفت وگوهای فرهنگی و حقوق بشر نیز در ادامه این همایش، عنوان کرد: تاسیس دبیرخانه گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی بین دو کشور ایران و پاکستان یک اقدام و اتفاق مهم در تعمیق روابط ۲ کشور است.

محمد علی ربانی اضافه کرد: حوزه فرهنگ بستر و زمینه اصلی ارتباطات بین ایران با شبه قاره و به خصوص کشور دوست و همسایه پاکستان است.

وی گفت: دبیرخانه گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی ایران و پاکستان باید به اتاق فکر مشترک برای پیشبرد بهتر مسایل علمی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: برای بالندگی بیشتر دبیرخانه گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی ایران و پاکستان باید علاوه بر اساتید دانشگاه‌های ۲ کشور، بدنه علمی و فرهنگی دو کشور نیز ورود همراه با تأثیرگذاری داشته باشند.

وی با تاکید بر ضرورت نگارش مجله علمی مشترک بین دو کشور، بیان کرد: بین ایران و پاکستان مشترکات زیادی در ابعاد دینی، تاریخی، زبانی، عرفان، تصوف و سایر مباحث علمی و فرهنگی وجود دارد.

سپس رؤسای دانشگاه‌های ایران و پاکستان حاضر در نشست، به بیان ظرفیت‌های دانشگاهی بین دو کشور پرداختند و برای همکاری های بیشتر اعلام آمادگی کردند.

گفتنی است در این نشست به پاس زحمات و تلاش‌های حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب موسس و بنیانگذار دانشگاه ادیان و مذاهب از طرف هیئت پاکستانی هدایایی به ایشان تقدیم شد.

350a0631
350a0631
14c874be-9259-4603-929d-678f902e18de
12-8
350a1061-2
350a1071-2
350a1216

مطالب مشابه