مدیر مجتمع دینی صدر الاسلام بندر خمیر بیان کرد؛

دشمنان با برجسته کردن اختلافات در صدد متفرق کردن امت اسلامی هستند

تاریخ انتشار:

همه ما وظیفه داریم با تمسک به قرآن و سیره پیامبر اسلام(ص) و به دور از برتری جویی قومی و نژادی و مذهبی در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی را داشته باشیم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب در سفری به استان هرمزگان با سید عبدالجلیل قتالی مدیر مجتمع دینی صدر الاسلام بندر خمیر دیدار و گفت‌وگو کردند.
سید عبدالجلیل قتالی با ابراز خوشحالی از دیدار با سفیران فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب و با اشاره به آیه «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثي‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ» گفت: خداوند تبارک و تعالی در آیه 13 سوره حجرات مرد یا زن بودن و یا از فلان قبیله و قوم بودن را ملاک افتخار نمی‌داند و تفاوت‌هایی را که در شکل و قیافه و نژاد انسان‌ها دیده می‌شود را نه برای تفاخر بلکه برای شناسایی یکدیگر و شناخت هرچه بیشتر بیان می‌کند.
مدیر مجتمع دینی صدرالاسلام بندر خمیر با بیان اینکه برترى‌جويى، در فطرت انسان است و اسلام مسير اين خواسته‌ى فطرى را تقوا قرار داده است افزود: کرامت در نزد مردم زودگذر است ولی کسب کرامت در نزد خداوند مهم و ابدی است و قرآن، تمام تبعيض‌هاى نژادى، حزبى، قومى، قبيله‌اى، اقليمى، اقتصادى، فكرى، فرهنگى، اجتماعى و نظامى را مردود مى‌شمارد و ملاك فضيلت را تقوا مى‌داند.
این عالم برجسته اهل سنت ادامه داد: بیشتر اختلافات دینی و مذهبی در بین مذاهب اسلامی اگر ریشه‌یابی شود خواهیم دید که بسیاری از این اختلافات و مشاجرات به جهت عدم شناخت از یکدیگر است و ما باید در این زمینه تلاش کنیم که هم مذهب خود را خوب بشناسیم و هم مذاهب دیگر را، و در این صورت خواهیم دید که اشتراکات در بین این مذاهب بسیار بیشتر از اختلافات است ولی دشمنان با برجسته کردن این اختلافات در صدد متفرق کردن امت اسلامی هستند و متاسفانه در این میان برخی‌ها نیز از روی نادانی و یا به عمد دشمن را در رسیدن به مقاصد شوم خود کمک می‌کنند.
سید عبدالجلیل قتالی اظهار کرد؛ همه ما وظیفه داریم با تمسک به قرآن و سیره پیامبر اسلام(ص) و به دور از برتری جویی قومی و نژادی و مذهبی در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی را داشته باشیم وبحمدالله استان هرمزگان نمونه بارز این اتحاد و همدلی است و مردمان این خطه در کنار هم برای پیشرفت جامعه اسلامی تلاش می‌کنند.
مدیر مجتمع دینی صدر الاسلام خاطر نشان کرد؛ کاری که شما در دانشگاه ادیان و مذاهب انجام می‌دهید بسیار با ارزش و مهم است و امیدوارم این سفرهای علمی و فرهنگی شما ادامه داشته باشد که این سفرها در راستای شناخت امت اسلامی از یکدیگر بسیار ضروری است.
در این دیدار که سید عبدالباعث قتالی امام جمعه سابق بندرعباس نیز حضور داشت گفت: تلاش برای تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز در همه عرصه‌ها لازم است و این تلاش‌ها و فعالیت‌ها از اجتماعات کوچک مثل خانواده و شهر و روستا گرفته تا عرصه جهانی می‌تواند محفلی برای همدلی و همکاری باشد.
سید عبدالباعث قتالی بیان داشت: ما باید از ظرفیت‌های موجود در کشور به نحو احسن استفاده کنیم و وجود دانشگاه ادیان و مذاهب برای کشور ظرفیتی است که همه باید به آن در راستای رسید به اهداف متعالی خود کمک کنند.
وی ادامه داد؛ همیاری و همکاری نهادها و مؤسسات مختلف در شهر بندرعباس ظرفیت‌های بالقوه‌ای را برای تقریب بین مذاهب اسلامی به‌وجود آورده است و بنده با توجه به سفرهایی که به کشورهای مختلف داشته‌ام وضعیت ایران را در این زمینه خوب ارزیابی می‌کنم. خدای عزوجل منت گذاشته است بر سر همه ما که در چنین شرایط خوبی زندگی می‌کنیم. امیدواریم که خداوند توفیق بیشتری به مسئولین بدهد تا آنها تلاش بیشتری در خدمت‌رسانی برای مردم داشته باشند.

در ابتدای این دیدار صمیمی حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی جعفرطیاری با تشکر از فعالیت‌‌های علمی و فرهنگی و خدماتی برادران قتالی در بندر خمیر گفت: خدمت به اسلام و انقلاب توفیق بزرگی است که الحمدلله خداوند متعال نصیب ما کرده است و ما باید شکرگزار این نعمت بزرگ باشیم.
قائم مقام رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد؛ به برکت خون شهدا و رهنمودهای امامین انقلاب و مجاهدت‌های علمای اسلام و همراهی مردم شریف ایران اسلامی ما در عصری زندگی می‌کنیم که با همه دشمنی‌های دشمنان و کارشکنی برخی معاندین خارجی و داخلی با اتحاد و همدلی به سمت قله‌های پیشرفت گام بر می‌داریم.
وی تاکید کرد؛ به تجربه ثابت شده است که هر کجا همدلی و یکپارچگی باشد پیشرفت و توسعه نیز وجود خواهد داشت و هر کجا اختلاف و از هم گسستگی باشد جامعه نیز به سمت تباهی خواهد رفت و ما باید در این زمینه بسیار هوشمندانه و عاقلانه عمل کنیم و به خاطر مطامع دنیوی و احساسی جامعه را دچار انحراف و اختلاف نکنیم.

دکتر جعفرطیاری با بیان حدیث «رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا قُلْتُ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا اَلْحَدِيثَ» عنوان کرد؛ ما در دانشگاه ادیان و مذاهب سعی کرده‌ایم به دور از بحث‌های انحرافی و اختلافی و در راستای یکپارچگی جهان اسلام معارف اصیل اسلامی را به گوش جهانیان برسانیم زیرا که جهان تشنه عدالت و محبت است.
در پایان این دیدار سفیران فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب از بخش‌های مختلف مجتمع دینی صدرالاسلام بندر خمیر بازدید کردند و از نزدیک با فعالیت‌های علمی و آموزشی این مجتمع دینی آشنا شدند.

مطالب مشابه