امام جمعه اهل سنت بندر عباس تاکید کرد؛

با تمسک به قرآن می‌توانیم در کنار یکدیگر با صفا و صمیمیت زندگی کنیم

تاریخ انتشار:

ما باید به سمت‌وسویی برویم که «منیت‌ها» را کنار بگذاریم و ماهیت «ما بودن» را تحقق ببخشیم.

جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب در سفری به استان هرمزگان با شیخ یوسف جمالی امام جمعه اهل سنت بندرعباس دیدار و گفت‌وگو کردند.
در این دیدار شیخ یوسف جمالی ضمن خوش‌آمدگویی به سفیران فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان داشت: خداوند متعال برخی از فرصت‌ها را در اختیار انسان‌ها قرار می‌دهد. حضور انسان‌ در این دنیا یکی از همین فرصت‌هاست و انسان در هر حال مورد آزمایش الهی قرار دارد. آنچه که برای ما مهم است اعمال ماست و آنچه که وظیفه ماست این است که خدای متعال را اطاعت کنیم.
امام جمعه اهل سنت بندرعباس ادامه داد خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ» و طبق این آیه شریفه خداوند متعال یک موقعیتی را به نام تمکین نصیب ما کرده است. در این موقعیت هم یک‌ سری تکالیف را برای ما معین می‌کند. اگر ما این تکالیف را به اجرا بگذاریم و به آن عمل کنیم می‌توانیم بگوییم که انسان‌های موفقی هستیم.
وی تصریح به این‌که ما باید رابطه‌مان با خدا خوب باشد افزود؛ اولا نه تنها ما که جامعه ما نیز باید بگونه‌ای باشد که ارتباطش با خدا بسیار صمیمی و نزدیک باشد و این ارتباط همان اقاموا الصلاه است. ثانیا ارتباط مردم با مردم نیز باید خوب باشد. به‌ویژه کسانی که قدرتمند هستند و مسئولیتی دارند باید ارتباط‌شان با مردم بهترین ارتباط باشد که ما نه فقط به ارتباط با خدا بلکه به ارتباط با یکدیگر نیز نیاز داریم. مورد سوم امر به معروف و نهی از منکر است. برای اینکه ارتباط این دو یعنی ارتباط با خدا و ارتباط با مردم حفظ شود نیاز به انسان‌هایی است که همیشه هوشیار و فعال باشند. جامعه باید چشم و گوشش باز باشد تا دشمن نتواند فساد ایجاد کند. اصل بر اصلاح و سلامت جامعه است. لذا باید ارتباط خود را با کسانی که به دنبال فساد هستند را قطع کنیم.
وی در خصوص موقعیت‌های موجود در شهر بندرعباس گفت: خداوند متعال موقعیت‌های بی‌نظیری را در اختیار کشورما، شهرمان و خودمان قرار داده است. در این فصل و همین الان در جنوب کشور در فصل زمستان، شهر بندرعباس یکی از گرم‌ترین شهرهای ایران است و در قسمت دیگر، شمال ایران، شهر اردبیل یکی از سردترین شهرهاست. مذاهب، اقوام و زبان‌های مختلف مانند این تفاوت دما و تغییر فصول در کشورمان وجود دارد و موقعیت‌های متفاوت و بی‌نظیری را به‌وجود آورده است. در استان هرمزگان و شهر بندرعباس به دلیل موقعیت اجتماعی و اقتصادی که وجود دارد تقریباً از همه مذاهب اسلامی و قومیت‌ها در آن حضور دارند. در این استان تنوع قومی مانند، عرب، فارس، بلوچ و … وجود دارد و همه این اقوام و مذاهب در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی با هم دارند.
وی در پایان افزود: دانشگاه ادیان و مذاهب موقعیت‌های بسیار ممتازی دارد که یکی از این موقعیت‌ها خلق نمونه‌های عالی از همزیستی محبت آمیز ادیان و مذاهب است. ما باید به سمت‌وسویی برویم که «منیت‌ها» را کنار بگذاریم و ماهیت «ما بودن» را تحقق ببخشیم. باید دلسوزی‌مان نسبت به همدیگر تحقق پیدا کند. همچنین ما باید از موقعیت مشترکی که داریم به‌درستی استفاده کنیم. اگر این کار را بکنیم بقیه مسائل نیز حل خواهد شد. اما اگر تصور ما، منیت باشد مثلاً بگوییم من سنی یا من شیعه، این تفکر آینده خوبی را در پی نخواهد داشت و باعث ایجاد تفرقه خواهد شد. ما باید الگوی واقعی و عملی بسازیم تا در جهان اسلام آن را مثال بزنند و از آن پیروی کنند. باید اختلافات را کنار گذاشت و همدلی ایجاد کرد. قرآن کریم، محوری است که حرف‌های بسیاری را برای ما دارد. باید بیشتر با قرآن حشر و نشر داشته باشیم، تا اختلافات‌مان کمتر و کمتر شود. با تمسک به قرآن می‌توانیم در کنار یکدیگر با صفا و صمیمیت زندگی کنیم.

در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی جعفرطیاری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص وحدت جامعه اسلامی گفت: دشمنان اسلام و انقلاب تمام توان خویش را به کار بسته‌اند که با ایجاد اختلاف در بین امت اسلامی مانع پیشرفت آنها شوند که بحمدالله با هوشیاری جامعه اسلامی و علمای اسلام این خواب آنها هرگز تعبیر نخواهد شد.
قائم مقام رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود؛ رمز موفقیت جامعه ما اتحاد و وحدت کلمه است و همه باید برای تحقق این آرمان اسلامی و انقلابی تلاش کنیم و اجازه ندهیم دشمنان این مرز و بوم با ایجاد بحث‌های انحرافی و اختلافی در صفوف به هم پیوسته امت اسلامی نفوذ کنند.
وی اسلام هراسی و ایران هراسی را یکی دیگر از توطئه دشمنان اسلام و ایران خواند و ادامه داد؛ استکبار جهانی به سردمداری آمریکای جنایتکار در صدد است با تشکیل و حمایت از گروه‌های افراطی چهره اسلام رحمانی را مخدوش سازد که نمونه بارز آن گروه تروریستی داعش بود که متاسفانه با اعمال ننگین و جنایات خود به دشمنان اسلام این فرصت را داد که نقشه از قبل طراحی شده خود را بیش از پیش به جلو ببرند ولی ما دیدیم که ایران اسلامی این بار نیز مقتدرانه در مقابل این انحراف ایستاد و با تقدیم هزاران شهید که در راس آنها شهید سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی بود توانست چهره واقعی مدعیان دروغین حقوق بشر را به جهانیان آشکار سازد.
دکتر جعفرطیاری خاطرنشان کرد؛ دانشگاه ادیان و مذاهب فرصتی بسیار مغتنم برای همه کسانی است که دغدغه دین و انقلاب اسلامی را دارند و امیدواریم در این دانشگاه بتوانیم با معرفی اسلام بر اساس آموزه‌های اهل بیت(علیهم السلام) به وظایف اسلامی و ملی خود عمل نماییم.

مطالب مشابه