دکتر رضا الهی‌منش بیان کرد؛

اولیای ما با بندگی در راه خدا به مقامات عالی رسیده‌اند

تاریخ انتشار:

طینت باطنی و روحی شیعیان از طینت ظاهری امامان و خاصه مادر ایشان حضرت فاطمه (س) است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب، مراسم بزرگداشت میلاد با سعادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س)، روز زن و چهارمین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا الهی‌منش در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

دکتر رضا الهی‌منش ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) با بیان فضائل این بانوی بزرگوار گفت: ما درباره زهرای مرضیه چه کاری می‌توانیم انجام دهیم که در خور شأن و منزلت ایشان باشد؟ حضرت صدیقه کبری (س) الگوی برجسته و شایسته‌ای برای زنان و مردان در همه تاریخ و جغرافیای جهان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: با مروری بر داستان زیبای ولادت حضرت زهرا (س) می‌توان به عظمت و جایگاه این بانوی بزرگوار پی برد. پیامبر اکرم (ص) در جمع اصحاب نشسته بودند که ناگاه امین وحی الهی آن حضرت را مامور کرد تا چهل شبانه روز از رفتن به خانه خدیجه خودداری کند و چله نشینی ویژه‌ای را آغاز کند. رسول خدا (ص) به خانه فاطمه بنت اسد مادر امیرالمومنین علی (ع) رفته و به خدیجه (س) پیغام دادند و ایشان را از این ماموریت الهی مطلع کردند. در این چهل روز حضرت خدیجه (س) روزها روزه گرفته و شب‌ها را به عبادت می‌پرداخت و گاهی از اوقات در فراق رسول خدا (ص) اشک می‌ریخت و گریه می‌کرد. دوری از رسول خدا بر خدیجه کبری بسیار گران بود. متقابلاً پیامبر اکرم (ص) نیز روزها به روزه و شب‌ها به عبادت می‌پرداختند و برای اینکه دوری از خدیجه (س) به وصال تبدیل بشود دست به دعا برمی‌داشتند و از خدا درخواست می‌کردند که دوری‌شان تبدیل به وصال شود.

وی ادامه داد: به هر حال چهل شبانه روز این فراغ به طول انجامید. در شب آخر هنگام غروب جبرئیل طبقی از میوه‌های بهشتی از جمله انگور و خرما نزد پیامبر اکرم (ص) آورد و رسول خدا (ص) روزه خود را با انگور و رطب بهشتی باز کرد. رسول خدا (ص) نماز مغرب را به جا آورد، از غذاها افطار کرد و نماز عشاء را نیز برپا داشت و منتظر فرمان الهی شد.

دکتر رضا الهی‌منش در پایان افزود: طینت باطنی و روحی شیعیان از طینت ظاهری امامان و خاصه مادر ایشان حضرت فاطمه (س) است. حضرت زهرا نفس کلیه است. پیامبر اکرم (ص) نیز نفس کلیه است و روح حقیقت را در سراسر جهان گسترش داده است. وقتی از پیامبر اکرم (ص) پرسیدند: ای رسول خدا به چه سبب بدین جایگاه رسیده‌ای؟ گفت: در عالم زر برترین بندگی خدا را انجام داده‌ام. معصومان (علیهم‌السلام) ما با بندگی در راه خدا به این مقامات رسیده‌اند. ما نیز باید بندگی کنیم و ببنیم که خداوند چه می‌فرماید و بدان عمل کنیم. یا مَنْ اِسْمُهُ دَوآءٌ وَ ذِکْرُهُ شِفآءٌ یا مَنْ یَجْعَلُ الشِّفاءَ فیما یَشاءُ مِنَ الاْشْیاءِ. همین بندگی بود که شهید سلیمانی را به مقام شهادت رساند و تا جایگاهی بالا برد که نامش در تمام جهان شنیده شد. باید گفت که مهمترین عامل سقوط انسان خودکوچک بینی است. حتی تکبر از خودکوچک بینی است و علاج سقوط انسان در توحید و بندگی خداست. شهید سلیمانی محبوبیت زیادی داشت و سمبل انسانی مؤمن بود که در مسیر الهی حرکت می‌کند و به وظایف خود عمل می‌کرد.

350a4108
350a4108
350a4116
350a4130
350a4135
350a4141
350a4144

مطالب مشابه