به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت دانشکده علوم قرآنی دانشگاه ادیان و مذاهب نشست آشنایی با روش تدبر در قرآن با محوریت سوره مبارکه حدید با حضور و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علی صبوحی طسوجی مدیر مؤسسه تدبر در کلام وحی برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین صبوحی قرآن را ودیعه ای از سوی خدا معرفی نموده و گفت: قرآن چراغ روشن هدایت انسانها است، بهرهگیری از آن نشان شکر نعمت است که خوشبختانه در میان اساتید بزرگوار و در خانواده دانشگاهیان مورد علاقه بوده و هست. تدبر در آیات الهی به معنای مطاوعه و دریافت تدبیر موجود در کلام و اشیا است و تدبر در قرآن فهم روشمند و هماهنگ ظاهر قرآن کریم است. توصیههای قرآنی و روایی مبنی بر التزام به “تدبر در قرآن” و ضرورت بهرهمندی از قرآن به عنوان کتاب اعجاز و غیر قابل تحریف، اهمیت پرداخت به این موضوع را نشان میدهد.
وی ادامه داد: راه درک اعجاز قرآن فهم قرآن است که قدم اول برای فهم، تدبر در قرآن است. تدبر در قرآن دو قسم دارد: تدبر ترتیبی و تدبر موضوعی. تدبر موضوعی از لحاظ رتبه بعد از تدبر ترتیبی قرار دارد. یعنی اول باید آیه را در جایگاه خود متوجه شویم و بعد در بین آیات در یک موضوع واحد تدبر کرد.
مدیر موسسه تدبر در کلام وحی بیان داشت: در قرآن آیاتی است که به نکاتی من جمله؛ تدبر یکی از اهداف نزول قرآن، تدبر مقدمه تذکر، تدبر در قرآن موجب کشف عدم اختلاف و عدم هماهنگی در قرآن وتدبر در قرآن وظیفه همگانی است، اشاره گردیده است. پس با توجه به اهمیت و ضرورت تدبر، باید در قرآن تدبر کنیم.
وی در پایان اهداف آیات سوره حدید را در سیاقهای چهارگانه بیان نموده و گفت: سیاق اول یا قدم اول در این آیات توحید است و خداوند در سیاق بعد فرهنگ انفاق و جراحی بخل را بیان میکند. در سیاق سوم با موانع تحقق فرهنگ انفاق روبهرو هستیم و در سیاق چهارم قسط و عدل جهانی که از آیات ۲۵ تا ۲۹ سوره حدید را تشکیل میدهد مورد توجه قرار گرفته است.