به همت دانشکده علوم و معارف قرآن؛

دومین نشست آشنایی با روش تدبر در قرآن کریم برگزار شد

تاریخ انتشار:

تدبر در آیات الهی به معنای مطاوعه و دریافت تدبیر موجود در کلام خداوند و فهم روشمند قرآن کریم است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت دانشکده علوم قرآنی دانشگاه ادیان و مذاهب نشست آشنایی با روش تدبر در قرآن با محوریت سوره مبارکه حدید با حضور و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علی صبوحی طسوجی مدیر مؤسسه تدبر در کلام وحی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین صبوحی قرآن را ودیعه ای از سوی خدا معرفی نموده و گفت: قرآن چراغ روشن هدایت انسان‌ها است، بهره‌گیری از آن نشان شکر نعمت است که خوشبختانه در میان اساتید بزرگوار و در خانواده دانشگاهیان مورد علاقه بوده و هست.  تدبر در آیات الهی به معنای مطاوعه و دریافت تدبیر موجود در کلام و اشیا است و تدبر در قرآن فهم روشمند و هماهنگ ظاهر قرآن کریم است. توصیه‌های قرآنی و روایی مبنی بر التزام به “تدبر در قرآن” و ضرورت بهره‌مندی از قرآن به عنوان کتاب اعجاز و غیر قابل تحریف، اهمیت پرداخت به این موضوع را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: راه درک اعجاز قرآن فهم قرآن است که قدم اول برای فهم، تدبر در قرآن است. تدبر در قرآن دو قسم دارد: تدبر ترتیبی و تدبر موضوعی. تدبر موضوعی از لحاظ رتبه بعد از تدبر ترتیبی قرار دارد. یعنی اول باید آیه را در جایگاه خود متوجه شویم و بعد در بین آیات در یک موضوع واحد تدبر کرد.

مدیر موسسه تدبر در کلام وحی بیان داشت: در قرآن آیاتی است که به نکاتی من جمله؛ تدبر یکی از اهداف نزول قرآن، تدبر مقدمه تذکر، تدبر در قرآن موجب کشف عدم اختلاف و عدم هماهنگی در قرآن وتدبر در قرآن وظیفه همگانی است، اشاره گردیده است. پس با توجه به اهمیت و ضرورت تدبر، باید در قرآن تدبر کنیم.

وی در پایان اهداف آیات سوره حدید را در سیاق‌های چهارگانه بیان نموده و گفت: سیاق اول یا قدم اول در این آیات توحید است و خداوند در سیاق بعد فرهنگ انفاق و جراحی بخل را بیان می‌کند. در سیاق سوم با موانع تحقق فرهنگ انفاق روبه‌رو هستیم و در سیاق چهارم قسط و عدل جهانی که از آیات ۲۵ تا ۲۹ سوره حدید را تشکیل می‌دهد مورد توجه قرار گرفته است.

350a4032
350a4032
350a4039
350a4046
350a4052
350a4053
350a4057
350a4072
350a4075
350a4095
350a4098

مطالب مشابه