به همت گروه گفتگوی ادیان مرکز صلح و گفتگو؛

نشست صمیمی مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب و موسسه تمهید برگزار شد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت گروه گفتگوی ادیان مرکز صلح و گفتگوی دانشگاه ادیان و مذاهب، نشست صمیمی مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب و موسسه تمهید برگزار شد.

بر اساس این گزارش؛ در این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مصطفی جعفرطیاری ضمن تبریک عید سعید غدیر خم، از آشنایی قدیمی خود و افتخار تلمذ در محضر مرحوم آیت‌الله معرفت و نگارش پایان‌نامه کارشناسی ارشد تربیت مدرس با استاد راهنمایی ایشان و همچنین از دوستی طولانی مدت با حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت‌پور رئیس موسسه تمهید سخن گفت. در ادامه ایشان به ارایه گزارشی از فعالیت‌های دانشگاه ادیان و مذاهب در گسترش رشته‌های متعدد و متنوع و نیز اقدامات پژوهشی در سطح ملی و بین‌المللی پرداخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت‌پور نیز ضمن تقدیر از تلاش‌های ارزنده دانشگاه ادیان و مذاهب و بخش‌های گوناگون آن، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابوالحسن نواب را شخصیتی پیش رو در مسائل و موضوعات علمی و فرهنگی و بین المللی دانست و گفت: در طی نمودن این مسیر سخت باید زحمات بیشتر و حرف و سخن‌هایی را نیز تحمل نمود و این سیره در زندگی آیت‌الله معرفت و زحماتی که در راستای تدوین تفسیر نو و مباحث علوم قرآنی در اندیشه شیعه به جان خریدند و راهی دشوار را طی نمودند نیز مشاهده می‌شود.

وی سابقه آشنایی و دوستی خود با رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب را به سال‌های ابتدایی تاسیس موسسه امام خمینی (ره) و همراهی  با آیت‌الله مصباح یزدی در برنامه‌های تبلیغی ایشان در جنوب ایران بیان کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه، حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر جعفرطیاری در دانشگاه ادیان و مذاهب را که سالیانی در حوزه علمیه شهیدین مشغول به خدمت به طلاب بوده‌اند موجب دلگرمی و دل‌آرامی دوستان حوزوی دانست.

 حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور درباره موسسه تمهید و خدمات علمی آن گفت: موسسه تمهید در ادامه خدمات علمی مرحوم آیت‌الله معرفت برخی از آثار ناتمام ایشان را تکمیل و با بررسی آثار دیگری که در دوران حیات ایشان توسط شاگردان آن مرحوم در حال نگارش بوده است را به سبک جدید در اختیار محققین و قرآن پژوهان قرار می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور اظهار کرد؛ موسسه تمهید فعالیت‌هایی در مباحث نظری با رویکرد مهندسی فرهنگی و فرهنگ دینی در دست اجرا دارد که روش این فعالیت نیز منبعث از آیات قرآن کریم و سنت نبوی در تشکیل حکومت اسلامی است. موضوعات فرهنگی جدید نیز از جمله کارهایی است که در موسسه در حال بررسی و به دنبال بیان راه‌کار جهت حل و رفع و در برخی مسائل برون‌رفت از برخی مشکلات خواهد بود.

در این جلسه دکتر رحمانی شمس رئیس گروه ادیان مرکز صلح و گفتگوی دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن معرفی مرکز صلح و گفت‌وگو، با ارایه گزارشی از فعالیت‌های  دانشگاه ادیان و مذاهب در زمینه‌های تقریب مذاهب و گفتگوی ادیان گفت: هدف از این جلسه ارتباط‌گیری موثر در زمینه گسترش ارتباطات در سطح بین‌المللی جهت برگزاری نشست‌های تخصصی در موضوعات متنوع علمی است.

وی یکی از موضوعات پرجاذبه در عرصه گفتگوی‌های بین‌الادیانی را مسائل مربوط به کتاب مقدس و روش‌های تفسیری در ادیان مختلف دانست و گفت: نمونه‌هایی از این نوع کارها در میان پژوهشگران و موسسات علمی و دانشگاه‌های خارجی وجود دارد. از جمله فعالیت‌ها و ارتباطات موثر دانشگاه ادیان و مذاهب در سطح بین‌المللی ارتباط با مرکز کمپوس کورانیکو به سرپرستی خانم دکتر نویورث و نیز دانشگاه پادرن بورن و ارتباط گسترده علمی و برگزاری نشست‌های مشترک علمی است.

در ادامه جلسه نیز دکتر موحد که با همراهی دو تن از اساتید هیئت علمی دانشکده علوم و معارف قرآنی، آقایان دکتر ملاحسنی و دکتر عبدالله‌زاده در جلسه حضور داشت،گزارشی از برنامه‌های علمی و اجرایی و موقعیت مناسب دانشکده علوم و معارف قرآنی در عرصه بین‌المللی و علی‌الخصوص در میان دانشجویان عرب زبان و پژوهش‌های انجام شده در این دانشکده و تنظیم نظام موضوعات جهت تسریع در امر پژوهش و استقبال از ایده‌های نو در پژوهش‌ها، توضیحاتی ارایه کرد.

حجت‌الاسلام دکتر معرفت مدیر اجرایی موسسه تمهید نیز بیان داشت: در حال حاضر موسسه تمهید با دریافت مجوز سطح 4 از حوزه علمیه قم در حال برگزاری دوره‌های تفسیر تنزیلی در این مقطع بوده و با پیشنهاد مسئولین موسسه می‌توان با وجود آماده بودن سرفصل‌ها، این رشته را در دانشکده علوم قرآنی نیز گسترش داد. همچنین موسسه تمهید و دانشکده علوم قرآن می‌توانند در تنظیم نظام موضوعات و روش‌های لازم در تحقیق و پژوهش‌های قرآنی با یکدیگر همکاری‌های علمی داشته باشند.

در پایان جلسه نیز با پیشنهاد حجت الاسلام والمسملین دکتر جعفرطیاری قرار بر این شد تا گروه گفتگوی ادیان امکان امضای تفاهم‌نامه و توافق‌نامه میان دانشگاه ادیان و مذاهب و موسسه را بررسی کرده و در صورت تایید در شورای علمی ـ اجرایی مرکز، این مسئله با همکاری سه جانبه در دستور کار عملیاتی قرار داده شود.

مطالب مشابه