یاداداشتی از دکتر محمد مسجد جامعی؛

غدیر؛زمینه‌های اجتماعی

تاریخ انتشار:

هیچ دین دیگری غیر از اسلام، در دوران نخستین‌اش سریع به پیش نرفته و زندگانی فردی و جمعی پیروانش را تحت تأثیر قرار نداده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به مناسبت روز عید غدیر خم، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد مسجد جامعی مشاور عالی رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در یادداشتی با عنوان «غدیر؛ زمینه‌های اجتماعی» آورده است: فتح مکه مهمترین نقطه عطف تاریخ اسلام در دوران پیامبر است. علیرغم جنگ‌های متعدد و خونین سال‌های اولیه، مکه بدون خون‌ریزی و با روشی مسالمت‌آمیز تسخیر شد. چنین جریانی به واقع استثنائی بود، چرا که تاریخ شبه جزیره آکنده از جنگ‌های بی سرانجام قبیله‌ای و عشیره‌ای و بعضاً منطقه‌ای بود. این‌که مکانی چون مکه و علیرغم اهمیت و سوابقش، بدون خونریزی فتح شود، تعجب انگیز بود و تأثیری شگرف در پذیرش مکیان داشت.

فتح مکه عملاً به معنای فتح آرام و نهایی تمامی جزیره العرب بود. البته پس از آن جنگ‌های دیگری روی داد که مهمترینش جنگ حنین و نیز سقوط طائف است، امّا شرائط به گونه‌ای بود که سقوط آن مقدمه‌ای برای گسترش اسلام در تمامی شبه جزیره و آن هم در مدتی بسیار کوتاه، یعنی در طی دو و یا سه سال شد.

پس از این حادثه بود که سران و نمایندگان قبائل مختلف جهت پذیرش اسلام به مدینه ‌آمدند که در تاریخ به عنوان «عام الوفود» شهرت یافته است. عملاً هیچ دین دیگری در دوران نخستین‌اش تا بدین حد سریع به پیش نرفته و تا بدین حدّ زندگانی فردی و جمعی پیروانش را تحت تأثیر قرار نداده بود. شرائط در مجموع شبه جزیره و خصوصاً در مدینه به کلی دگرگون شده بود.متن کامل این یادداشت را می‌توانید در فایل زیر مشاهده کنید.

 

دانلود

مطالب مشابه