برگزاری همایش «غدیر در گستره تمدن و فرهنگ اسلامی»

تاریخ انتشار:

همایش «غدیر در گستره تمدن و فرهنگ اسلامی با تاکید بر غدیر در تاریخ و مذاهب اسلامی» در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، همایش «غدیر در تاریخ و مذاهب اسلامی» در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار خواهد شد. به همین منظور در گفت‌وگویی با حجت الاسلام دکتر محمد غفوری نژاد دبیر علمی این همایش به بررسی محورهای این همایش پرداختیم.

متن کامل گفت‌وگوی روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب با دکتر محمد غفوری‌نژاد به شرح زیر است:

این همایش در چه زمانی و با همکاری چه مراکزی برگزار خواهد شد؟

همایش غدیر در گستره تمدن و فرهنگ اسلامی با تاکید بر غدیر در تاریخ و مذاهب اسلامی به همت دانشگاه ادیان و مذاهب و با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) به یاری خداوند در پانزدهم تیرماه ۱۴۰۲ در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌شود.

از چه زمانی برنامه ریزی برای برگزاری این همایش آغاز شد؟

تدوین مقالات همایش حدود چهار سال قبل با همکاری برخی مؤسسات انجام شده بود که به علت برخی شرایط خاص که در چند سال گذشته حاکم بود، ازجمله پاندمی کرونا، به تعویق افتاده بود. امسال به توفیق الهی این همایش برگزار خواهد شد.

محورهای اصلی این همایش را بیان کنید و بفرمایید چه کسانی در این همایش ارائه خواهند داشت؟

در خصوص محورهای همایش باید گفت که سه محور اصلی در این همایش مطالعه و بررسی خواهد شد. محور اول غدیر در تاریخ است. در این محور موضوعاتی همچون تطور گزارش واقعه غدیر در منابع تاریخ عمومی و سیره نگاری اهل سنت مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

همچنین روایت غدیر در برخی منابع تاریخی اهل سنت، جغرافیای غدیر، ولایت حضرت امیر (ع) در تزئینات معماری دوره های تاریخی، انعکاس شعار «علی ولی الله» در سکه‌های ایران در ادوار تاریخی گوناگون، و بالاخره غدیر در آثار دانشمندان برخی سرزمین‌های اسلامی، مانند اندلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اساتید برجسته‌ای مانند دکتر منتظرالقائم، دکتر مطهری، دکتر داداش نژاد، دکتر واسعی مباحث خودشان را در این خصوص ارائه خواهند کرد.

در محور دوم، یعنی غدیر در مذاهب اهل سنت، موضوعاتی همچون غدیر از دیدگاه برخی فرقه های اهل سنت همچون معتزله، بریلویه، ماتریدیه، اهل حدیث و سلفیه مورد مطالعه قرار خواهد گرفت و محققان نتایج مطالعات خود را ارائه خواهند کرد. همچنین بسترهای اجتماعی مخالفت با حدیث غدیر پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) از محورهایی است که در این بخش روی آن مطالعه صورت گرفته و اساتیدی مانند دکتر فرمانیان به ارائه بحث خواهند پرداخت.

آیا در بخش غدیر در مذاهب شیعه نیز ارائه‌ای خواهید داشت؟

در بخش غدیر در مذاهب شیعه که محور سوم این همایش است نیز جایگاه غدیر در مذاهب اسماعیلیه و زیدیه مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. همچنین رویکرد مصادر نصیریه به حدیث غدیر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین محققانی نتیجه مطالعات خود را در باب نقش غدیر در تمدن سازی اسلامی، بازتاب متن خطبه غدیر در منابع اسلامی و موضوع جانشینی به نص در ادیان ابراهیمی و انعکاسی که این موضوع در احادیث امامیه دارد، ارائه خواهند کرد. در این بخش نیز اساتیدی همچون دکتر واسعی، دکتر شریعتمداری و دکتر جاودان و حقیر به ارائه مطالبی خواهیم پرداخت.

انگیزه اصلی از برگزاری طراحی و برگزاری این همایش چه بوده است؟

امیدواریم این همایش فتح بابی باشد در مطالعات عمیق تر غدیری در سنت اسلامی و واکاوی جنبه‌های مختلف این واقعه تاریخی در مذاهب گوناگون اسلامی، پس از برگزاری این همایش ادامه یابد. همچنین امیدواریم زمینه نشر این مقالات هم برای ما فراهم شود و این گام کوچک خدمتی باشد پیشکش به مولای متقیان حضرت علی (ع).

در پایان اگر نکته‌ای دارید برای ما بیان کنید.

مقرر شده است که اعضای کمیته ملی همایش دیدارهایی را با علما و مراجع عظام داشته باشند؛ از جمله دیدارهایی با آیت الله العظمی سبحانی و آیت الله العظمی کریمی جهرمی و برخی دیگر از شخصیت‌های برجسته حوزه که در دست پیگیری است و اخبار آن متعاقباً منتشر خواهد شد.

مطالب مشابه