به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مدرسه بهاره دانشکده ادیان، با هدف ایجاد بستری برای آشنایی بیشتر با موضوعات مهم و روزآمد ادیانی برگزار شد. این مدرسه در دو روز برگزار شده و در روز نخست شرکت کنندگان در سه نشست علمی شرکت داشتند.
در این دوره آشنایی با بخشهای مختلف دانشگاه ادیان و مذاهب، مانند کتابخانه تخصصی ادیان، آشنایی با ظرفیتهای بین المللی مطالعات ادیان و نیز انتشارات دانشگاه ادیان در برنامه روز نخست قرار داشت.
در ابتدای این جلسه دکتر وحید سهرابیفر رئیس دانشکده ادیان گفت: هدف ما از برگزاری این مدرسه دو روزه لمس بیشتر ادیان و نقش ادیان در زندگی روزمره ماست. البته ممکن است کمی نقش دین و شناخت ادیان در زندگی ما کمی کمرنگ شده باشد اما همیشه در دسترس بوده است. نقش ادیان دارای دو رویکرد درون دینی و برون دینی است و کسی که ادیانهای مختلف را نشناسد بالتبع دین خود را نیز نشناخته است.
وی ادامه داد: ما در این دوره دو روزه درباره دادوستدهای الهیاتی اسلام و مسیحیت، دادوستدهای الهیاتی اسلام و ادیان ایران باستان و مطالعات آکادمیک دین: فرصت یا تهدید؟ صحبت نموده و از اساتید در این موضوعات بهره خواهیم برد.
در ادامه این نشست دکتر مهراب صادقنیا، دکتر محمد شکری فومشی و دکتر باقر طالب دارابی درباره موضوعات تعیین شده مطالبشان را ارائه کردند. دانشجویان در این دوره از کتابخانه دانشگاه بازدید نموده و گزارشی از فعالیت های بین المللی دانشگاه را دریافت کردند.
در روز دوم، با فاصله گرفتن از مباحث انتزاعی، در قالب یک اردوی علمی، از مراکز ادیانی –آتشکده، کنیسه، کلیسا و مسجد- در تهران بازدید به عمل آمد. این بازدید زمینه را برای آشنایی ملموس تر و نزدیکتر با ادیان دیگر فراهم نموده و علاقمندان را مکانهای مقدس دیگر ادیان آشنا کرد. در پایان این دوره به شرکتکنندگان گواهی حضور تقدیم شد. این گواهی در فرایند پذیرش دانشجو از امتیاز ویژه ای برخوردار است.
اردوی روز دوم مدرسه بهاره به چهارراه ادیان تهران در روز چهاردهم اردیبهشت ماه 1402 توسط دانشکده ادیان و با همکاری انجمن علمی اجرا گردید؛ در این برنامه تمام ثبتنام کنندگان از رشتههای مختلف حضور داشته و نظر به استقبال بسیار زیاد دوستان با اعمال محدودیتهایی سعی شد تمامی متقاضیان در اردو حضور یابند؛ این سفر با حضور 75 نفر از متقاضیان برگزار گردید؛ این سفر یک روزه به چهارراه ادیان شامل بازدید به ترتیب از کنیسه ابریشمی، کلیسای حضرت مریم(ع)، موزهی کلیسا، آتشکده آدریان(کتابخانه و مدرسه زرتشتیان) و موزه ملی ایران در بخش ایران باستان بود، که توسط جناب آقای سواری از ساعت 06:30 صبح آغاز و در ساعت 20:00 پایان پذیرفت؛ که با توجه به جامع بودن برنامه اردو، بازخوردهای خوبی داشت.
در تمامی اماکن مذکور، علاوه بر توضیحات توسط حاخام، کشیش و موبد، سرکار خانم دکتر امیریزدانی حضور داشتند و به سوالات دوستان پاسخ دادند، و در پایان هرکدام از اماکن مقدس جلسهی پرسش و پاسخی نیز تشکیل شده و دانشجویان سوالات و چالشهایشان را بیان نمودند.
بازدید اول: کنیسه ابریشمی با حضور جناب آقای دکتر حمامی لالهزار
پس از پایان نماز صبح یهودیان (تفیلا) بود که به کنیسه رسیدیم، نماز تقریبا از یک ساعت پس از طلوع آفتاب (ساعت 06:45) آغاز میشد. پس از شنیدن چگونگی اجرای تفیلا، از حاخام جناب آقای دکتر حمامی لالهزار، ایشان توضیحاتی در خصوص نماز، احکام و آداب آن و همچنین برخی از احکام مربوط به حلال و حرام یهودیان را بیان نمودند و پس از آن جلسهی پرسش و پاسخ بین دانشجویان و ایشان برقرار شد که بسیار قابل استفاده بود.
بازدید دوم: کلیسای حضرت مریم با حضور کشیش محترم
این کلیسا که مزین بنام حضرت مریم سلام الله علیها است، واقع در خیابان سیتیر بود؛ وارد کلیسا شدیم، کشیش محترم و مسئولین کلیسا استقبال گرمی از ما نموده و دانشجویان را به داخل کلیسا راهنمایی نمودند. آنچه که در خور توجه است این بود که معماری بیشتر بناهای کلیساهای ارتودوکس رسولی ( ارامنه ) در ایران و حتی یونان به یکدیگر شبیه است؛ اولین کلیسای جهان در چهارراه ادیان ( ایران ) ساخته شده است که منسوب به تادئوس ( از یاران عیسی مسیح ) است و به آن قره کلیسا میگویند. کشیش پس از بیان آداب حضور در کلیسا و اینکه مثلا در اینجا زنان باید پوشش موی سر را رعایت کنند، پاها ( چه مرد چه زن ) نباید روی هم باشد و باید مؤدبانه در پیشگاه خداوند نشست، پرسش های دوستان را پاسخ دادند و نکاتی راجع به تفاوت کلیساهای ارامنه با دیگر کلیساها اظهار داشتند. در نهایت جلسه گرم و مفصل پرسش و پاسخی بین دانشجویان و ایشان برگزار شد.
بازدید سوم: موزه کلیسای حضرت مریم
راهنمای موزه توضیحات بسیار خوبی در رابطه با اشیائی که در آنجا نگهداری میشد داده و از قدمت و ارزش برخی از اشیاء گفت که مفید استفاده بود.
بازدید چهارم: آتشکده آدریان (کتابخانه و مدرسه زرتشتیان) با حضور موبد سروشپور
از کلیسا بیرون آمده و دقیقا مقابل آن آتشکده وجود داشت؛ این آتشکده نیز واقع در خیابان سیتیر بودکه از ابتدا تا انتهای این خیابان نمادی از فرهنگ ایرانی در طول تاریخ است. فرهنگی که همواره هر اندیشهای را در خود حل کرده است، در اینجاست که زیبایی تاریخ خودش را آشکار میسازد، آتشکدهای در برابر کلیسا، و کمی جلوتر کنیسه و مسجد.
حدود ساعت 12:30 ظهر بود که به آتشکده رسیدیم، وارد کتابخانه آتشکده شدیم، استقبال گرمی از ما صورت پذیرفت و توضیحات خوبی توسط مسئول محترم کتابخانه بیان شد و منابع خوبی برای ادیان ایران در آنجا وجود داشت؛ لازم به ذکر است، آتشی با قدمت هزار ساله در آتشکده آدریان روشن بود، اما متأسفانه باتوجه به ایجاد تعمیرات قادر به بازدید از آتشکده نبودیم، اما در مقابل از مدرسه زرتشتیان بازدید کردیم و از توضیحات مسئول مدرسه نسبت به فارغالتحصیلان مدرسه و موبد سروشپور نسبت به عقائد و آیین زرتشتیان استفاده نمودیم و مطالب مفیدی بین دانشجویان و ایشان تبادل شد.
بازدید پنجم: موزه ملی ایران
موزه ملی ایران از دو بخش مجزا تشکیل شده، موزه ایران باستان و موزه ایران پس از اسلام هر کدام از این بخشها راهنمایی داشت که توضیحات ارزندهای در باب طول فرهنگ، قدمت و ارزش اشیائی که نگهداری میشد اظهار داشتند.