جایگاه فطرت در اندیشه امام خمینی (ره)

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام محمد غفوری نژاد، در سی و ششمین نشست از سلسله نشست های تخصصی «کلمه سواء» هیات اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش این حوزه که با موضوع « جایگاه فطرت در اندیشه اخلاقی امام خمینی (ره)» برگزار شد، به بیان جایگاه فطرت از نگاه حضرت امام خمینی (ره) پرداخت.
وی با اشاره به تعاریف گوناگون فطرت از نگاه صاحب نظران مباحث دینی، تمام ویژگی‌های فطرت را در دو مورد خلاصه کرده و گفت: «خیریت» یعنی گرایش فطری انسان به خیرات و «نورانیت» یعنی پاکی نفس خدامحور از گناه و معصیت، در فطرت خلاصه می شوند.
نماینده دانشگاه ادیان و مذاهب در مشهد، به تعبیرات امام خمینی (ره) در مبحث فطرت اشاره و ابراز کرد: دو اصطلاح مخموره و محجوبه، در بحث فطرت وجود دارد؛ مخموره یعنی همان طهارت اولیه‌ای که نفس انسانی در ابتدای خلقت دارد، اما محجوبه حالتی است که اگر بر حالت مخموره مراقبت و تحفظ نشود، ایجاد می‌گردد. یعنی فطرت انسانی در حجابی قرار می‌گیرد و انسان به تدریج از آن طهارت اولیه فاصله می‌گیرد. به تعبیری دیگر، مخموره یعنی همان خیریت‌ها و محجوبه یعنی عکس خیریت و شرور.
گفتنی است، بیان روایات و تطبیق نظر حضرت امام خمینی (ره) در این باب و همچنین تشریح مبانی نظری امام خمینی(ره) در بحث فطرت، از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.

مطالب مشابه