مدیریت راهبردی فرهنگ

مدیریت راهبردی فرهنگ

کارشناسی ارشد | حضوری

کارشناسی ارشد مدیریت راهبردی فرهنگ:

  1. آشنایی با رشته و تاریخچه مختصر و توانایی های لازم برای آن :

ازآنجا که فرهنگ پدیده‌ای سیال وهمواره درحال تحول است و زیربنای تحولات جامعه است نیازمند مدیریت است و مدیریت راهبردی فرهنگ می کوشد تا این نقش را در بالاترین سطوح ممکن که همان سطح راهبردی (استراتژی) است به خوبی ایفاء نماید.

انتظار می رود فارغ التحصیلان این رشته دارای تواناییهای زیر باشند:

۱- تربیت مشاوران و کار‌شناسان در جهت کمک به نقشه مهندسی فرهنگی کشور در دو بعد نظری و عملی.

۲- تربیت مشاوران و کار‌شناسان در جهت پیاده سازی نقشه فرهنگی کشور.

۳- مطالعه و پژوهش در حوزه میان رشته‌ای فرهنگ، هویت ملی و اندیشه دینی در تعامل روزآمد و عقلانی با چالش‌ها، پرسش‌ها، نیاز‌ها و تقاضاهای راهبردی علمی و عملیاتی کشور در سطوح منطقه‌ای و ملی.

۴- مشارکت در فرآیند تحقیق و توسعه راهبردی فرهنگ در لایه‌های متنوع مدیریتی نظام در سطح کار‌شناسی و مدیریت سازمان‌ها و مؤسسات فرهنگی.

۵- قابلیت مدیریت و مشاوره درعرصه‌های مختلف اجتماعی با بینشی باز، ذهنیتی پویا، آینده نگر، جامع نگر وبین رشته‌ای، باشناخت همه جانبه فرهنگ بومی، منطقه‌ای ودینی.

*دانشگاه ادیان و مذاهب از مهرماه 1403 پذیرش کارشناسی ارشد مدیریت راهبردی فرهنگ را آغاز کرده است .

  1. معرفی برخی از دروس اصلی رشته در طول تحصیل:

انسان شناسی اسلامی و مبانی معرفت دینی 2 جریان شناسی فکری و فرهنگی جهان معاصر 2
جریان شناسی فکری و فرهنگی ایران معاصر 2 روش شناسی و روش مطالعات فرهنگی واجتماعی 2
فرایند و الگوهای خط مشی گذاری فرهنگی 2 فرهنگ و اقتصاد 2
نظریه های سازمان و مدیریت 2 نظریه های فرهنگ و ارتباطات 2
آمار عمومی و کاربرد نرم افزار spss در آن 2 جامعه شناسی دین 2
روان شناسی اجتماعی 2 مدیریت استراتژیک فرهنگی 2

  1. معرفی موقعیت‌های شغلی رشته در ایران و احیانا در خارج از کشور :

مشاغل زیر به‌طور مستقیم به این رشته تحصیلی ارتباط دارد و دانش‌آموختگان در صورت فعالیت در این شغل بیشترین ارتباط را بین رشته تحصیلی و شغل خود برقرار خواهند کرد :

  • پژوهشگر
  • استاد دانشگاه
  • نویسنده
  • سردبیر
  • مدیر روابط عمومی
  • مدیر انتشارات
  • روزنامه‌نگار / خبرنگار

همچنین مشاغل زیر، ظرفیت جذب افراد مختلف از تخصص‌های گوناگون را دارا می‌باشند. در این مشاغل، هر فرد علاوه بر تسلط بر مهارت‌های مربوط به آن شغل، لازم است به فراخور صنعت و نوع کسب‌وکاری که در آن مشغول به کار است، دارای دانش تخصصی مربوطه نیز باشد:

  • کارشناس / مدیر آموزش
  • مجری رادیو / تلویزیون