مدیریت رسانه

1-آشنایی با رشته و تاریخچه و تواناییهای لازم برای آن:

تعریف رشته:

مدیریت رسانه از زیرمجموعه‌های رشته مدیریت است که با مدیریت بازرگانی بیشترین قرابت و نزدیکی را دارد و عمدتاً در دانشکده‌های مدیریت و بازرگانی اجرا می‌شود. هدف از این رشته تربیت مدیرانی است که قادر باشند سازمان‌های موفقی را در بخش‌های گوناگون صنعت رسانه تاسیس کرده و اداره کنند. در تعریف، مدیریت رسانه عبارت از مدیریت اقتصادی یک سازمان رسانه‌ای است و با مفاهیمی همچون مدل کسب و کار، استراتژی‌های رقابتی، مدیریت نیروهای خلاق، مدیریت تبلیغات، مدیریت بازاریابی، مدیریت تولید و توزیع و عرضه، مدیریت منابع و زنجیره ارزش، مدیریت مخاطب، کارآفرینی و … سر و کار دارد.

آنچه صنعت رسانه خوانده می‌شود، گستره وسیعی از بخش‌ها را در بر می‌گیرد. در گذشته و به طور سنتی، این صنعت شامل بخشهای تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجلات، کتاب، سینما می‌شد. با ورود فناوری‌های نوین و همه‌گیر شدن رسانه‌های همراه، گستره مدیریت رسانه به بخشهایی همچون رسانه‌های اجتماعی، پلتفرم‌ها و اکوسیستم‌ها نیز توسعه یافته است، به شکلی که بیشترین تمرکز آن بر بستر رسانه‌های برپایه اینترنت و موبایل قرار گرفته است. این رشته همچنین تحولات و روندهای تاثیرگذار ناشی از فناوری‌های نوین همچون کلان داده‌ها (Big Data)، اپلیکیشن‌ها، بازی‌های دیجیتال و اجتماعی و بسیاری از تحولات جدید را هم تحت پوشش قرار می‌دهد. در حقیقت این رشته مطالعه مدیریت موثر سازمان تحت آخرین دستاوردهای ناشی از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات را مأموریت خود قرار داده است و انتظار می‌رود دانش آموختگان این رشته قادر باشند به خوبی دانش حاصله را برای مدیریت موفق سازمان اقتصادی خود با استفاده از جدیدترین فناوری‌های روز به کار ببرند.

رشته مدیریت رسانه در ایران در مقطع دکترا در سال ۱۳۸۲ و در مقطع کارشناسی ارشد در سال ۱۳۸۷ راه اندازی شد.

 در دانشگاه ادیان پذیرش این رشته برای دانشجویان ایرانی در مقطع ارشد از مهر 97  و پذیرش عراقیها از بهمن 1497 آغاز گردیده است.

هدف رشته:

این دوره مجموعه‌ای هماهنگ از فعالیتهای تحقیقی است که به دنبال دستیابی به اهداف زیر است:

الف) پرورش  مدیرانی که با درک ویژگی‌های صنایع خلاق و شناخت فناوری‌های جدید ارتباطی و اطلاعاتی، قادر به مدیریت موفق سازمان‌های فعال در هر یک از بخشهای رسانه‌ای باشند؛

ب) تربیت مدیرانی که بتوانند رسانه ها را در انطباق با اهداف کلان توسعه ملی هدایت و رهبری کنند؛

ج) پاسخگویی به نیازهای مرتباً در حال تغییر مخاطبان از طریق نوآوری و خلاقیت در تولید، توزیع، عرضه محصولات رسانه‌ای؛

چ) جذب مدیران کنونی رسانه‌ها و ارتقاء دانش آکادمیک و مهارت‌های ادراکی آنها در رابطه با مدیریت سازمان‌های رسانه‌ای؛

ح) پرورش و تامین نیروی انسانی پژوهشی ، مشاوره‌ای و حرفه‌ای در حوزه مدیریت رسانه.

  1. معرفی موقعیت‌های شغلی رشته در ایران و احیانا در خارج از کشور
 

 

 
   

مدیر مسوول: روزنامه_مجلات -سایتها -کانالها و گروهها

 

 

صاحب امتیاز: روزنامه ها نشریات و کانالها

 

 

سردبیر:رادیو – تلویزیون – روزنامه -مجلات –

 

 

مدیر تولید: رادیو – تلویزیون – سینما -تئاتر – سایتها و گروهها و کانالهای مجازی

 

 

مدیر پخش

 

 

استادیار،دانشیار و استاد

 

 

تهیه کننده: رادیو – تلویزیون- سینما -بازی رایانه ای

 

 

کارگردان:نمایش رادیویی- تلویزیون – سینما-بازی رایانه ای-مستند

 

 

ارزیاب تولید

 

 

ارزیاب پخش

 

 

پژوهشگر

 

 

مدیر دوبلاژ

 

 

ناظر محتوایی

 

 

هماهنگی تولید

 

 

هماهنگی پخش

 

 

مدیر پخش

 

 

بازاریاب دیجیتال

 

 

خبرنگار

 

 

گزارشگر

 

 

گوینده – مجری

 

 

برنامه ریز رسانه ای

 

 

کارشناس روابط عمومی

 

 

کارشناس داده کاوی

 

 

مشاور رسانه ای

 

 

فری لنسر

 

 

نویسنده:متون نمایشی و غیر نمایشی

 

 

کارشناس تبلیغ

 

 

ادمین کانال و گروه

 

 

 

 

سپهر مدیریت رسانه بسیار گسترده شده است و از مفاهیمی همچون تهاجم فرهنگی و جنگ نرم تا کسب و کار و کارآفرینی را در بر می‌گیرد. نظر به اینکه این رشته جهت تدریس در دانشکده‌های مدیریت و بازرگانی تدوین شده است، لذا جهت‌گیری عمده آن به سوی اشتغال‌های فناورانه، کارآفرینی رسانه‌ای، تولید محتواهای خلاق فرهنگی و ایجاد سازمان‌های موفق رسانه‌ای است. موفقیت این رشته می‌تواند به توسعه بازارهای نوین در کشور بینجامد، گوشه‌بازارهای جدید را تبدیل به فضاهای کارآفرینی رسانه‌ای سازد، اشتغال وسیعی در سطح هنرمندان و افراد خلاق ایجاد کند، شرکت‌های رقابتی در صنعت رسانه ایجاد نماید و در توسعه اقتصاد ملی مشارکت سازنده داشته باشد.

توانایی و نقش فارغ التحصیلان

انتظار می‌رود فارغ التحصیلان این دوره مهارت‌هایی به شرح زیر داشته باشند:

  • درک صحیح از بازارهای مختلف رسانه‌ای و تحلیل رقابت در این بازارها؛
  • شناسایی فرصت‌های کسب و کار و ارائه ارزش جدید به مخاطبان؛
  • مدیریت نوآوری و خلاقیت توسط منابع انسانی و استعدادهای خلاق؛
  • طراحی و اجرای استراتژی‌های رقابتی؛
  • شناحت اقتصاد رسانه و توان تحلیل اقتصادی؛
  • طراحی و اجرای کمپینهای بازاریابی؛
  • آشنایی با فناوری‌های نوین، رسانه‌های اجتماعی، پلتفرمها و سایر تحولات جدید صنعت رسانه و استفاده از امکانات آنها برای موفقیت کسب و کار؛
  • شناخت مدل‌های کسب و کار و مدل‌های درآمدی؛
  • استفاده کارآفرینانه از منابع و صلاحیت‌ها برای ارائه ارزش به مخاطبان در صنعت رسانه؛

مضاف بر این، انتظار می‌رود که دانش‌آموختگان و فارغ التحصیلان این رشته علاوه بر فعالیت‌های کارآفرینانه و یا مدیریتی، قادر به ایفای مسئولیت در سازمان‌های خط مشی‌گذار و سیاست‌گذار نیز باشند و یا در سمت‌های مدیریتی و مشاوره‌ای به ارزش‌آفرینی در  سازمان‌ها، موسسات و نهادهای دولتی و اجتماعی کشور کمک کنند.

 

  1. معرفی دروس اصلی رشته در طول تحصیل:

درس‌های مقطع کارشناسی ارشد: مبانی مدیریت رسانه، مدیریت رسانه پیشرفته، اقتصاد رسانه، کارآفرینی رسانه‌ای، مدیریت استراتژیک رسانه، مدل‌های کسب و کار رسانه‌ها، سیاستتگذاری رسانه ای،مدیریت منابع انسانی، صنعت سرگرمی، بازی‌های دیجیتال، بازاریابی دیجیتال، مدیریت تبلیغات، شیوه‌های تفکر و حل مسئله، مدیریت مالی برای مدیران رسانه، مدیریت رسانه‌های اجتماعی، ارتباطات کسب و کار، روش‌های تحقیق کیفی پیشرفته، روش‌های کمّی تحقیق پیشرفته، آزمایشگاه رسانه

  • جهت اطلاع از هزینه کل دوره برای دانشجویان ایرانی که از طریق کنکور یا آزمون داخلی پذیرفته می‌شوند به صفحه پذیرش دانشجویان دوره فوق لیسانس قسمت شهریه مراجعه کنید.
  • هزینه‌ی کل دوره برای دانشجویان غیر ایرانی (سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱): 4۰۰۰ دلار (این هزینه شامل هزینه‌­های تحصیلی دانشجوست و شامل هزینه­‌های زندگی از جمله غذا و محل اقامت نمی­‌شود).

  1. از طریق آزمون کارشناسی‌ارشدناپیوسته سازمان سنجش آموزش کشور

داوطلبان در این مقطع با شرکت و قبولی در آزمون مقطع کارشناسی‌ارشد سازمان سنجش کشور پذیرفته خواهند شد. شرایط اختصاصی و عمومی این آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور در دفترچه شماره (1) آزمون هر سال اعلام خواهد گردید. پذیرش در این شیوه به‌صورت متمرکز (بدون مصاحبه) خواهد بود. » برای ثبت نام کلیک کنید (سایت سازمان سنجش بخش ارشد)

  1. از طریق آزمون مقطع کارشناسی‌ارشد اختصاصی دانشگاه ادیان و مذاهب (ویژه طلاب)

داوطلبان طلبه در این مقطع با شرکت و قبولی در آزمون اختصاصی مقطع کارشناسی‌ارشد که توسط دانشگاه ادیان و مذاهب با مجوز رسمی از سازمان سنجش کشور برگزار می‌گردد، پذیرفته خواهند شد. شرایط عمومی و اختصاصی آزمون از طریق اطلاعیه رسمی دانشگاه اعلام خواهد گردید. شیوه پذیرش به‌صورت متمرکز (بدون مصاحبه) خواهد بود. برای ثبت نام کلیک کنید (سایت آزمون دانشگاه)

  1. از طریق آزمون مقطع کارشناسی‌ارشد اتباع غیرایرانی غیربورسیه

ابتدا مدارک زیر را تهیه:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • تصویر گذرنامه یا مدرک اقامتی معتبر
  • تصویر مدرک دیپلم و کارشناسی یا معادل آن و ریز نمرات ترجمه شده به زبان انگلیسی یا فارسی
  • اصل مدارک دیپلم و کارشناسی یا معادل آن و ریز نمرات ترجمه شده به زبان انگلیسی یا فارسی (دانشجو هنگام مراجعه به دانشگاه و شروع به تحصیل این مدارک را تحویل می­‌دهد).
  • تصویر یک قطعه عکس پرسنلی 4*3
  • رزومه شامل سوابق تحصیلی و کاری (در صورت تمایل)

سپس دکمه «درخواست کن» در مقابل هر رشته شما را به پورتال ثبت نام آن رشته منتقل می­‌کند. در پورتال ثبت نام شما می‌­توانید مدارک و درخواست خود را بارگزاری و ارسال کنید. ثبت نام شما زمانی تکمیل می­‌شود که درخواست و مدارک خود را به طور کامل در پورتال ثبت­‌نام بارگزاری و ارسال کنید.

داوطلبان غیرایرانی برای ثبت نام کلیک کنید.